الکس سالمون: اسکاتلند پس از استقلال ششمین کشور مرفه جهان خواهد شد

الکس سالمون: اسکاتلند پس از استقلال ششمین کشور مرفه جهان خواهد شد
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بحث استقلال اسکاتلند طی تابستان، داغ‌تر از گذشته شده و نظرسنجی‌هایی نیز در حمایت از جدایی این سرزمین از بریتانیا به راه افتاده است. تا کنون ۳۰ درصد موافق این موضوع هستند. همه پرسی برای استقلال اسکاتلند قرار است در پاییز سال ۲۰۱۴ انجام شود.

تلاش‌ها برای استقلال به رهبری الکس سالمون، رهبر حزب ملی و استقلال طلب اسکاتلند و وزیر اول دولت در این بخش تقریبا مستقل از خاک بریتانیا در جربان است. در همین زمینه خبرنگار یورونیوز با او در ادینبورگ گفتگو کرده که متن آن در ادامه آمده است.

یورونیوز: وزیر اول، صرف نظر از هر معیاری، بریتانیا پروژه‌های موفق گسترده‌ای را برای اسکاتلند داشته است. منظورم پروژه‌های سیاسی، اقتصادی و فکری که به نفع اسکاتلند بوده، تاجایی که بسیاری از کشورهای رویای آن را داشته‌اند. برای بریتانیا دشوار است، این واقعیت که احتمالا در آینده از آن جدا شوید.

الکس سالمون:
فکر می‌کنم، بهترین چیزهایی که در این جزایر تولید می‌شوند، همچنان ادامه خواهند یافت. پیوندهای اجتماعی با دیگر بخش‌ها و جزایر این کشور نظیر ایرلند و ولز خواهیم داشت. آنچه با توجه به شرایط اسکاتلند، می‌تواند آن را بعنوان یک کشور مستقل موفق‌تر کند. برای مثال، اسکاتلند یکی از سرزمین‌های غنی در جهان است. ما جشنواره بین المللی ادینبورگ را در حال حاضر داریم که در طول یک ماه شاهد اشکال متنوع و استعداد‌های بر‌تر هنری از سراسر جهان هستیم. در عین حال، اسکاتلند به عنوان کشوری است که میزبان جشن‌های فرهنگی مختلفی است که حتی یک شبکه تلویزیونی انگلیسی زبان به آن‌ها نپرداخته است، موضوعی ناخوشایند که حاکی از عملکرد ضعیف این کشور است. از لحاظ اقتصادی، اسکاتلند در حال حاضر بخشی از بریتانیا و بیستمین کشور مرفه در جهان که در صورت استقلال ششمین کشور مرفه خواهد شد. فکر می‌کنم تفاوت فرهنگی مسیر موفقیت و مطرح شدن در صحنه جهانی را برای این کشور هموار خواهد کرد.

یورونیوز: اجازه دهید به موضوع اقتصادی برگردیم. آنطور که من فهمیدم، طرفداران شما می‌گویند در نخستین روز استقلال، اسکاتلند زیبا‌تر از امروز خواهد بود. اما منابع نفت و گاز در حال کاهش است. منابع تجدیدپذیر چندان توسعه نیافته‌اند. بخش مالی که خیلی موفق ظاهر شده پس از استقلال محدود‌تر خواهد شد. چطور می‌توانید مطمئن باشید که اقتصاد اسکاتلند مستقل دوام بیاورد؟

الکس سالمون:
سوال شمال برای من جالب است. منظورم این است که اسکاتلند تقریبا ۹۰ درصد از ذخایر نفت و گاز اتحادیه اروپا را در اختیار دارد با ارزشی برابر با تقریبا یک و نیم تریلیون پوند برای چهل تا پنجاه سال آینده. مطمئنم که دیگر اعضای اتحادیه اروپا حاضرند هر کاری کنند تا به این ذخایر یک و نیم تریلیون پوندی هیدرو کربن‌ها دست یابند. از نظر انرژی‌های تجدیدپذیر، در اختیار داشتن ۲۵ درصد ظرفیت انرژی‌های دریایی با یک درصد جمعیت، مزیتی پایدار در این دنیای مدرن است. اسکاتلند ذخایری پاک، آبی بکر و شرکتهای موفقی در عرصه تولید و بازار دارد.
ما نه فقط با دیگر کشور‌ها بلکه با دوستان جنوب مرز‌ها در حال گفتگو درباره کشوری با منابع و ذخایر عظیم طبیعی و مردمی با استعداد و نبوغ هستیم که بسیاری از ابداعات و اختراعات مدرن از جمله تلویزیون را در کارنامه خود دارد.
در حالیکه برخی براین باورند که این سرزمین نمی‌تواند موفق باشد یا حتی به عنوان کشوری مستقل موفق‌تر باشد. به نظرم این‌ها در تخیلات زندگی می‌کنند. ما می‌خواهیم در جهانی زندگی کنیم که اسکاتلند به عنوان کشوری مستقل اداره بهتر کشور را در دست گیرد.

یورونیوز: از منابع عظیم نفت و گاز سخن گفتید و من هم کاملا با شما موافقم. با این همه فکر می‌کنم مساله اصلی به توافق بین هالیرود و وست می‌نس‌تر و در نتیجه سهیم شدن در بدهی ملی بریتانیا در برابر درآمدهای حاصل از نفت و گاز برمی گردد. آیا فرمولی برای این موضوع دارید؟

الکس سالمون:
موضوع خیلی جالب این است که بدهی بریتانیا تا زمان استقلال مطمئنا به بیش از یک تریلیون پوند خواهد رسید. ارزش منابع نفت و گاز برابر با یک تریلیون پوند است. البته تفاوت در این است که سهم اسکاتلند از بدهی‌ها به نسبت سهم جمعیتش از کل بریتانیا است در حالی که از درآمد نفت و گاز موجود در آبهای بخش اسکاتلند بهره خواهد برد. یعنی ۹۰ درصد درآمد‌ها در مقابل ۱۰ درصد بدهی‌های ملی بریتانیا.
همانطور که می‌دانید این سطح از بدهی‌ها برای بریتانیا خبر خوبی نیست.

یورونیوز: همیشه این خطر هست. آیا حزب ملی اسکاتلند روی ارزش‌هایی که به آن‌ها اشاره کردید کار می‌کند؟ آیا این ارزشها بیشتر با احساسات ضد انگلیسی که از مدت‌ها پیش در جریان است دنبال می‌شود. منظورم را با یک مثال روشن‌تر می‌کنم. نگاه کنید به سرودهای که بطور متناوب تکرار می‌شود. در آن‌ها برخی کارهای بدوی که شاه ادوارد دوم در سال ۱۳۴۱ میلادی، انجام داده بود، اشاره می‌شود.

بالکس سالمون:
له، سرود ملی «خدا ملکه را حفظ کند» در یکی از قطعه‌هایی که اغلب خوانده می‌شد «خدا مارشال وید را حفظ کند»، شورشی اسکاتلندی را. دقیقا نامش را به خاطر ندارم. یا مارسیلایس ضرورت انقلاب خشونت آمیز را جشن می‌گیرد و گل اسکاتلند که به آن اشاره کردید. یکی از سروده‌های ملی غیر رسمی که ما را به نگاهی منصفانه‌تر نسب به روزهایی که گذشته است وا می‌دارد. نکته مهم تفاوت بین گذشته و آینده است. فکر می‌کنم ما خود را نه تنها در پارلمان و در حزب ملی اسکاتلند بعنوان یک حزب سیاسی نشان داده‌ایم بلکه بعنوان سرزمینی با منافع برابر در کشور و همینطور در سطح بین المللی ظاهر شده‌ایم.

یورونیوز: اما آیا شما صد در صد متعهد به استقلال هستید؟ برای اینکه بسیاری از مردم بر این باورند که شما می‌دانید که رای نخواهید آورد بنابراین به موضوع دستیابی به حداکثر خودمختاری تغییر موضع خواهید داد. در آنصورت امور خارجی و دفاعی در بریتانیا به شما محول خواهد شد.

الکس سالمون:
همیشه گفته‌ام که به آرزوهای مردم اسکاتلند و آنچه خواهان آن هستند احترام می‌گذارم. در سال ۱۹۹۷، با دونالد دوار، رهبر سابق حزب کارگر با هدف دستیابی به پارلمان اسکاتلند دست به ائتلاف زدیم. نه به این دلیل که من به داشتن پارلمان اسکاتلندی راضی می‌شدم، بلکه به این دلیل که فکر می‌کردم در مسیر پیشرفت اسکاتلند است. اما یک نکته مسلم است. من در جریان فعالیت سیاسی‌ام برای استقلال اسکاتلند تلاش کردم و طی دو سال به این فرصت دست یافتیم که موضوع استقلال اسکاتلند به همه پرسی گذاشته شود. و می‌توانید کاملا مطمئن باشید و من هم امیدوارم و باور دارم که اکثریت هموطنانم، زن و مرد از این فرصت استفاده و به نفع استقلال کشور رای دهند که به حضور ما در اروپا و جهان کمک می‌کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بلیط بخت‌آزمایی ۱ میلیون پوندی رویای زوج سالمند اسکاتلندی را در روزهای آخر زندگی محقق کرد

عکس دستکاری شده دیگری از کیت میدلتون؛ همسر ولیعهد با تصویر ملکه بریتانیا چه کرده است؟

شایعات پیرامون همسر ولیعهد بریتانیا؛ ریشه گمانه‌زنی‌ها در مورد کیت میدلتون چیست؟