چشم انداز صنعت هواپیمایی اروپا در هنگام بحران اقتصادی

چشم انداز صنعت هواپیمایی اروپا در هنگام بحران اقتصادی
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

_نمايشگاه هوایی بین المللی فارنبورگ، بزودی در شهرفارنبورگ انگلستان گشایش می یابد. در این نمایشگاه دوسالانه، تازه ترین های فن آوری هوانوردی به نمایش گذاشته می شود._

در حالی که اروپا بحران اقتصادی بی سابقه ای را تجربه می کند، تاثیر این وضعیت بر صنعت هواپیمایی چگونه خواهد بود؟ دراین راستا، یورونیوز با ریچارد ابولافیا، معاون شرکت مشاوره هوایی “تیل” و مدیر مشاور پروژه‌ های این گروه در زمینۀ هواپیماهای نظامی و تجاری گفتگویی انجام داده است که متن آن در پی می آید:

یورونیوز:
بحران ناحیۀ یورو بر همۀ بخش‌های اقتصادی تأثیر گذاشته است. یاتا (انجمن بین الملی حمل و نقل هوایی) اعلام کرده‌ است که سود بخش هواپیمایی امسال نصف پیش‌بینی‌های قبلی خواهد بود. با این همه، سازندگان بزرگ برای دریافت سفارش به رقابت پرداخته‌اند. نمایشگاه‌ هوایی فارنبورگ ۲۰۱۲ ، نمایشگاه دوران بحران اقتصادی خواهد بود یا دوران بازسازی ‌اقتصادی؟

ریچارد ابولافیا:
تاریخ تحویل اکثرسفارش‌های سال پیش و سفارش‌های امسال، بعد از سال ۲۰۱۷ میلادی خواهد بود. این سفارش‌ها اساسا به‌منزلۀ صف‌آرایی برای نسل بعدی‌ جت‌ها با بدنۀ باریک مثل “ایرباس آ۳۲۰ان‌ای‌او” و” بویینگ ۷۳۷ مکس” هستند. بنابراین نباید آنها را با خوش‌بینی‌ بازار در وضعیت فعلی در نظر گرفت.

یورونیوز:
در اروپا خط هوایی ایرفرانس دست به بازسازی‌ عظیمی زده است. وضع خطوط هوایی بزرگ دیگر هم خوب نیست. پس از ادغام خطوط هوایی بریتیش ایرویز و ایبریا، آیا باید انتظار ادغام‌های بییشتر از این دست و یا حتی بدتر را داشته باشیم؟

ریچارد ابولافیا :
شرکت‌های هوایی اروپایی با بازار ضعیفی در خانه‌های خود و رقابت رو به ‌افزایش از هواپیمایی‌هایی عربی حاشیه خلیج فارس روبه‌رو هستند. اما سه شرکت بزرگ هوایی وضعیت خودشان را حفظ خواهند کرد. چیزی که خواهیم دید جذب بیشتر شرکت‌هایی‌ است که در حاشیه هستند. این روند در چند سال اخیر مشاهده شده است. این تأثیری که بحران اقتصادی داشته، کندشدن این فرآیند بوده است. برای مثال، بعید است در میانۀ این بحران خط هوایی پرتقال (TAP) خریداری شود. بدترین حالت ورشکستگی ممکن‌ دیده می شود مانند ورشکستگی‌های اخیرخطوط هوایی مالو(مجارستان) و اسپان‌ایر(اسپانیا).

یورونیوز:
آسیا و ناحیۀ اقیانوس آرام اینک محرک اصلی‌ رشد بازار هواپیمایی است. برخی کشورها، مانند چین طرح مربوط به تبادل گازهای‌ گلخانه‌ای اتحادیه اروپا (طرح تجاری ضایعات اتحادیه اروپا) را به چالش گرفته‌اند و خرید هواپیماهای ساخت اروپا را معلق کرده‌اند. آیا حفظ محیط زیست برای صنعت هواپیمایی نگرانی به ‌وجود خواهد آورد؟

ریچارد ابولافیا:
واضح است که اتحادیۀ اروپا در طرح تبادل گازهای‌ گلخانه‌ای زیاده ‌روی کرد. هم اینک، یا آسیب خورده و شرمسارانه عقب‌نشینی خواهد کرد، یا پس از این که جهان این ابتکار را نادیده بگیرد و به اقدامات تلافی‌ جویانۀ دردناک توسل بجوید، عقب خواهد نشست.

یورونیوز:
معمولا بخش نظامی از محرک‌های مهم رشد پژوهش‌های فنی بوده است. آیا این نکته هنوز درست است؟ حتی زمانی که بودجه‌های نظامی کاهش می‌یابد؟

ریچارد ابولافیا:
ارتباط بین پژوهش‌های نظامی و صنعت تجاری‌ هوافضا بتدریج ضعیف‌تر شده است. از دهه‌ ۱۹۷۰ این روند معکوس شده و فناوری‌ قابل‌ملاحظه‌ ای از بخش تجاری به بخش نظامی انتقال یافته است. هم‌چنین اروپا هزینۀ چشمگیری صرف تحقیق و بارآوری‌ نظامی نکرده است. اما همچنان در بازار و پژوهش های فناوری هوایی غیرنظامی سهم عمده‌ای دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

عکس دستکاری شده دیگری از کیت میدلتون؛ همسر ولیعهد با تصویر ملکه بریتانیا چه کرده است؟

شایعات پیرامون همسر ولیعهد بریتانیا؛ ریشه گمانه‌زنی‌ها در مورد کیت میدلتون چیست؟

نماینده محافظه‌کار بریتانیایی بخاطر انتساب «اسلامگرایی» به شهردار لندن از حزبش تعلیق شد