یکی از رهبران حماس:"اگر ایران ضعیف بود اسرائیل درحمله درنگ نمی کرد"

یکی از رهبران حماس:"اگر ایران ضعیف بود اسرائیل درحمله درنگ نمی کرد"
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سیاستهای اتحادیه اروپا در مورد نوارغزه، پیمان دوحه، موضع حماس در مورد وقایع جاری جهان عرب و در راس آن سوریه و از همه مهمتر رابطه با ایران و موضع احتمالی این جنبش در صورت حمله احتمالی اسرائیل به ایران از جمله محورهای اساسی گفتگوی محمد شیخ ابراهیم خبرنگار یورونیوز با دکتر محمود الزهار از سران ارشد جنبش حماس درغزه است.

یورونیوز: آقای محمود الزهار شما یکی ازاعضای دفتر سیاسی جنبش حماس و یکی از رهبران آن هستید. از اینکه دعوت ما را برای گفتگو قبول کردید از شما تشکر می کنم.

محمود الزهار:“خواهش می کنم.”

یورونیوز: به چه دلیلی شما پیمان دوحه را قبول نکردید؟ حماس علیرغم تایید رییس دفتر سیاسی خود جداگانه در داخل فلسطین شروط عدیده ای را به توافقنامه دوحه وارد کرد؟ آیا این بدین معناست که حماس بطور کلی تمایلی به تصویب این توافقنامه نداشته و چرا؟

محمود الزهار: “اولا در توافقی که چهار سال پیش در قاهره بدست آمد بدون اینکه نامی از حماس یا فتح یا دیگر گروههای سیاسی فلسطینی بیاید به ضرورت تشکیل یک دولت وحدت ملی اشاره شده بود که مجددا دیدیم که دوباره درتوافق دوحه هم محل بحث بود، این نکته اول.

درتوافقنامه اشاره شده بود که یک دولت بیطرف، انتخاباتی آزاد و منصفانه برگزار کند ولی متاسفانه آمریکا و اسرائیل هر کاری که می شد کردند تا دولت وحدت ملی تشکیل نشود. آنها بیشتر تلاش داشتند تا دولتی روی کار بیاید که گوش بفرمان تمایلات و الزامات گروه قدرتهای چهارگانه باشد و شرایط آنها را بپذیرد. شرایطی که به هیچوجه برای حماس قابل قبول نبود چون این اجحاف درحق ملت فلسطین است. به بیان ساده تر توافق دوحه بگونه ای است که نمی توان بواسطه آن تمامیت یک انتخابات آزاد و منصفانه را تضمین کرد. ابومازن هم فقط برای ما در حکم یک رقیب سیاسی است که نمی توان او را نماینده همه ملت فلسطین بشمارآورد.”

یورونیوز: چرا شما قبول نمی کنید که محمود عباس ریاست دولت انتقالی را برعهده داشته باشد؟

محمود الزهار:” برای اینکه ابومازن با اسرائیلی ها در مورد مسائل امنیتی همکاری می کند و مسئول برگزاری انتخابات و همچنین مسئول بازداشت اعضای حماس است. او مسئول ضبط و مصادره دارایی های حماس و محدود شدن آزادیهاست. با این اوصاف چگونه او می تواند نتایج انتخابات را تضمین کند.”

یورونیوز: بعد از امضای توافقنامه دوحه شاهد بروز اختلافات و دودستگی هایی در داخل جنبش حماس و بین رهبران مقیم غزه و رهبران مقیم خارج بودیم. شما حتی اعلام کردید که خالد مشعل بدون مشورت لازم با سازمان راسا توافقنامه را امضاء کرده است؟

محمود الزهار:“همانطوریکه قبلا هم گفتم مایل نیستم به این موضوع بپردازم برای اینکه تاثیری دراصل ماجرا ندارد.

یورونیوز : آیا شما از ایران کمکهای مالی و نظامی دریافت می کنید؟

محمود الزهار:“ما از همه ملتهای عرب و مسلمان به اشکال گوناگون کمک دریافت می کنیم و دست رد هم به سینه هر کشور دیگری که آمادگی کمک به ما را داشته باشد نمی زنیم چرا که درجهاد مقابل دشمنمان اسرائیل، که یک قدرت هسته ای شده است به کمک نیاز داریم.

یورونیوز: اگر اسرائیل یا آمریکا به ایران حمله کنند، موضع شما چه خواهد بود؟

محمود الزهار:“ما مخالف هرگونه تجاوز به اعراب و مسلمانان هستیم. اما ایران قوی است و قدرت دفاع از خود را دارد. ایران ابزارهای لازم دفاعی را در اختیار دارد. اگر ایران حریف ضعیفی بود فکر می کنم اسرائیل یک لحظه هم در حمله درنگ نمی کرد.”

یورونیوز: اجازه دهید شفافتر صحبت کنیم اگر ایران مورد حمله واقع شود حماس سکوت می کند یا دست به اقدام نظامی خواهد زد؟

محمود الزهار:“به این سئوال پاسخ نمی دهم.”

یورونیوز: درشرایط امروز سوریه، حماس طرفدار رژیم این کشور است یا طرفدار مخالفان و انقلابیون که خواستار کنار رفتن بشار اسد از قدرت هستند؟

محمود الزهار:” ما یک قدرت منطقه ای نیستیم که بخواهیم طرفدار این دسته یا آن دسته باشیم. چیزی که ما می خواهیم یک سوریه قوی با تمام اجزای آن است.”

یورونیوز: ولی اسماعیل هنیه چند هفته پیش طی سخنانی در قاهره از انقلابیون سوری حمایت کرد که در نوع خود سخنان شگفت آوری بود و نشان از تغییر استراتژی حماس می داد.

محمود الزهار:” اجازه دهید سخن شما راتصحیح کنم. او گفت ما از مطالبات مردم سوریه حمایت می کنیم و در واقع رژیم سوریه هم می گوید که در تلاش است تا مطالبات مردم را برآورده کند.”

یورونیوز: بنابراین آیا شما هنوز از رژیم سوریه دفاع می کنید؟

محمود الزهار:” فکر می کنم به این سئوال شما بیش از سه بار پاسخ دادم و فکر می کنم شما جواب من را گرفته باشید.”

یورونیوز: من سعی می کنم بفهمم که آیا هنوز ارتباط محکمی با رژیم سوریه دارید؟ آیا اتحاد با آنها همچنان پابرجاست؟

محمود الزهار:“فکر می کنم که پاسخ من به این پرسش شما به اندازه کافی شفاف و روشن بود.”

یورونیوز: پس چرا از زمان شروع انقلاب در سوریه، حماس این کشور را ترک کرده است؟

محمود الزهار:“تصمیم به ترک سوریه یک تصمیم شخصی بود و معنای سیاسی ای در آن نهفته نیست.”

یورونیوز: نظر شما درباره موضع اتحادیه اروپا در مورد تحولات نوار غزه چیست؟ منظورم از زمانی است که جنبش حماس کنترل این منطقه را بدست گرفته است؟

محمود الزهار:“اجازه بدهید سخن شما را تصحیح کنم حماس کنترل این منطقه را بدست ندارد و در پی نتیجه انتخابات، بر غزه حکومت می کند. اما از آنجاییکه طرح غربیها مخالف رشد و قدرت گرفتن یک جنبش اسلامی است ،علیرغم برگزاری انتخابات دمکراتیک از حکمرانی حماس بعنوان “کنترل بر منطقه” نام می برند. ما طبق نتیجه انتخابات باید برغزه، کرانه باختری و بیت المقدس حکومت کنیم اما واقعیت چیز دیگریست ودوباره شاهد دورویی و تظاهرغرب علیه جهان اسلام و جریانهای اسلامگرا هستیم. آنها نمی خواهند نتیجه یک انتخابات آزاد و منصفانه را بپذیرند و همه دنیا این موضوع را می فهمند. مایلم ازغربیها یکسری سئوال در این مورد بپرسم و مطمئنم جواب آنها را می دانند ولی جرات نمی کنند حتی پاسخ یکی از آنها را هم بدهند.
سئوال اول: قبل از سال 1948 این سرزمینها چه ماهیتی داشتند؟ سرزمین یهودیها بودند؟ مال اسرائیل بودند؟ یا اینکه سرزمینهای فلسطینی های عرب مسلمان بودند؟ می خواهم تا به این سئوال من پاسخ دهند.
اما سئوال دوم: مسئله بازگشت یهودیها به سرزمینشان. بعد از گذشت سه هزار سال به این بهانه که اجدادشان اینجا زندگی می کرده اند آمده اند و دولت تشکیل داده اند. آیا این همان چیزیست که شما غربی ها به آن “حق بازگشت” می گویید؟ آیا سیاستهای مربوط به حق بازگشت را می پذیرید؟ اگر اینگونه است اجازه دهید دوباره به اسپانیا برگردیم بخاطراینکه در سال 1492 آنجا را ترک کردیم. بیایید درباره اشغال هند توسط بریتانیا و استعمار ملل عرب و مسلمان صحبت کنیم. چرا درباره اشغال سوریه، لبنان و الجزایر توسط فرانسه چیزی نگوییم. اگر از یک فرانسوی بپرسید نظرش در مورد اشغال چیست می گوید کار نامشروعی است و به شما مثال اشغال فرانسه توسط آلمان نازی را یادآور می شود، اشغالی نامشروع که ژنرال دوگل در آن می شود قهرمان جریان مقاومت. اما زمانی که بحث اشغال فلسطین توسط اسرائیل پیش می آید، لحن صحبتش عوض می شود و در مورد اشغال فلسطین چنین توجیهاتی را نمی آورد، برای اینکه فقط در مورد حقیقت تظاهر می کنند و دراین ناشی از دورویی آنهاست.”

یورونیوز: انتظار حماس بعد از انقلاب مصر چیست؟ و در مورد وقایع جاری در سوریه و آنچه در لیبی و تونس اتفاق افتاد چه؟

محمود الزهار:“جنبش حماس یک جنبش اسلامگراست. سیاستهای ما همانند سیاستهای دیگرجنبشها و جریانات اسلامیست… همه ما به اصولی واحد اعتقاد داریم. این جریاناتی که در حال حاضر در مصر، لیبی، تونس، مراکش و حتی در یمن برای بقدرت رسیدن تلاش می کنند، اگر آنطور که انتظار می رود بتوانند به شیوه ای دمکراتیک پیروز شوند، حرف آنها در واقع حرف و خواست مردم کوچه و خیابان خواهد بود و موضع حماس را تایید و به ما کمک خواهند کرد و هرگونه اشغال و تجاوز به سرزمینهای فلسطین را محکوم و رد خواهند کرد. بنابراین بنظرم در آینده ای نزدیک همه چیز به نفع حماس تمام خواهد شد.”

یورونیوز: آقای دکتر محمود الزهار از گفتگوی شما با یورونیوز سپاسگزارم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«استفاده از گرسنگی به‌عنوان سلاح جنگی در غزه»؛ آیا هشدار اروپا کارساز می‌شود؟

جوزپ بورل «کشتار» بیش از ۱۱۰ نفر را که در غزه در صف توزیع غذا بودند «قتل عامی جدید» خواند

همزمان با تشدید حملات اسرائیل به جنوب نوار غزه نزدیک به ۲۰۰ نفر کشته شدند