گفتگو با ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو

گفتگو با ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

‏‏
یونسکو، فلسطینی ها را به عنوان صد و نود و پنجمین عضو خود پذیرفت. در عین حال، این حرکت تاریخی، بحث های زیادی را همراه داشته است.

با وجود مقاومت شدید آمریکا و اسرائیل فلسطینی ها به هدف خود رسیدند. اما برای آن، هزینۀ بالایی پرداختند.

طبق قوانین آمریکا، هر گونه کمک مالی به سازمان هایی که فلسطین را به رسمیت بشناسند، غیر قانونی است. به همین دلیل، واشنگتن بودجۀ سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد، یونسکو را قطع کرده و آن را با مشکلات مالی مهمی روبرو ساخته است.

یورونیوز با ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو، گفتگویی در مورد آیندۀ یونسکو دارد.

ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو
یکی از پیامد های قریب الوقوع، حذف کمک های مالی آمریکا است، که بدون شک، ما را دچار مشکلاتی خواهد کرد. اما پیامد های گسترده تری وجود دارد، که شاید بیشتر سیاسی هستند. در این رابطه، بعضی ما را مورد ستایش قرار می دهند و بعضی ما را متهم می کنند. اجازه دهید اضافه کنم، موضوع پذیرش فلسطین از 22 سال پیش در دستور کار این سازمان بوده است. این مسئلۀ جدیدی نیست، اما ظاهرا، 107 کشور عضو، این بار تصمیم گرفتند که به نفع آن رأی دهند.

یورونیوز
پیامدهای مالی این رأی چه خواهد بود؟ کسری بودجۀ یونسکو چه مقدار است؟

ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو
خوب، در نظر داشته باشید که ایالات متحده آمریکا، 22 درصد بودجه سالیانه یونسکو را تأمین می کند و همینطور، بین 15 تا 20 میلیون دلار بودجۀ اضافی در اختیار یونسکو می گذارد که در مجموع با 72 میلیون دلاری که همان بودجۀ 22 درصدی را تشکیل می دهد، حدود 100 میلیون دلار است. به علاوه باید از حذف بودجۀ 2012 اسراییل نیز صحبت کنیم. بنابراین ما مبلغ بسیار قابل توجه ای را از دست می دهیم و باید در ذهن داشته باشیم که ایالات متحده، بودجۀ کمک های سال 2011 را تأمین نکرده است. من پیامی برای کنگرۀ و مردم آمریکا فرستاده ام و تقاضا کردم در این رابطه تجدید نظر شود. امیدوارم که این پیام شنیده شود و کنگره این قانون را تغییر دهد تا ما بتوانیم کمک های مالی را دریافت کنیم.

یورونیوز
پس امید ضعیفی وجود دارد که در پایان، یونسکو کمک های مالی ایالات متحدۀ امریکا را دریافت کند؟

ایرینا بوکووا، مدیر کل یونسکو
من امیدوارم.

یورونیوز
برخی از پروژه هایی که ممکن است در صورت کسری بودجه تحت تاثیر قرار بگیرند احتمالا می تواند سیستم قضایی و آب رسانی در عراق باشد. این برنامه ها در معرض خطر هستند. آیا در مورد برنامه های دیگری که در خطر هستند و شما در جریان هستید، می توانید صحبت کنید؟

ایرینا بوکووا
اول از همه، این برنامه ها بسیار مهم هستند، پایان رساندن این پروژه ها در هر دو مورد عراق و افغانستان به خطر افتاده است. شما به راحتی تصور می کنید که با 22 درصد کاهش بودجه، خصوصا که سال آینده با کسری امسال جمع خواهد شد و به 30 درصد خواهد رسید، اتمام این پروژه ها به خطر می افتند.

من می خواهم یک نکتۀ دیگری نیز ذکر کنم که در مورد کار کمیسیون میان دولتی اقیانوس شناسی است. آنها کار بسیار مهمی انجام می دهند. در واقع هماهنگی تمام سیستم های هشدار سونامی را به عهده دارند. در اوائل سال جاری، هنگامی که زمین لرزه و سونامی فوکوشیما در ژاپن رخ داد، در کمتر از پنج دقیقه هشدار صادر شد.

یورونیوز
برای بعضی، رای دادن و به رسمیت شناختن فلسطین، به نوعی سوء استفاده از قدرت از سوی یونسکو، تلقی می شود. به نظر شما، با چنین تصمیم گیری سیاسی، این سازمان فراتر از وظایف خود پیش نرفته است؟

ایرینا بوکووا
ببینید، برای من تصمیم در این رابطه، دشوار است. این تصمیم از طرف کشورهای عضو بود. در این لحظات خاص، آنچه باعث تاسف است، همین انتقاد است و این تمایل که به همه چیز از بُعد این تصمیم سیاسی نگاه می شود و از تمام فعالیت های مهم دیگری که انجام می دهیم، صرف نظر می کنند.

یورونیوز
یونسکو برنامه ای را آغاز کرد بنام “کلیک و اهدای کمک” برای اینکه مردم بتوانند از طریق اینترنت به یونسکو کمک مالی کنند، ولی به نظر این برنامه مورد استقبال قرار نگرفته و پول زیادی جمع نشده است؟

ایرینا بوکووا
در مورد این برنامه، من به هیچ وجه انتظار جمع آوری میلیون ها دلاری نداشتم. اما موضوع مهم اینست که شهروندان به آنچه یونسکو در حال انجام است، کمک و همراهی می کنند. باید بدانیم که تأمین کمک ها و بودجه از طرف هر یک از کشورهای عضو، یک تعهد است که باید به آن احترام گذاشته شود و من هنوز معتقدم که ایالات متحدۀ آمریکا به این منظور، قانون را تغییر خواهد داد.

یورونیوز
از جمله مأموریت های مهم یونسکو، کمک به ریشه کن کردن فقر، آموزش و آزادی بیان است، در این راستا، چگونه این سازمان به امیدها و چالش های بهار عرب، واکنش نشان داده است؟

ایرینا
ما بسیار مشتاق بودیم که بهار عرب به ثمر برسد. چرا که ما بر این باور هستیم که آرمان های آنها برای کرامت بیشتر به حقوق بشر و زندگی بهتر کاملا مشروع است و از همان روز های نخست، برخی از این کشورها را در مسیر آزادی، مردم سالاری و نظم جدید در مقطع سیاسی و اجتماعی همراهی کردیم.

پروژه اول ما، آموزش روزنامه نگاران تونسی برای گزارش دادن انتخابات بود. چرا که آنها فاقد بعضی تجربه هایی هستند که برای ما بسیار ساده بنظر می رسد. چند سال پیش نیز در عراق، با حمایت ایالات متحده آمریکا برنامه ها و کتاب های درسی کودکان را تغییر دادیم و متن آنها را از تعصبات و خصومت های فرهنگی، مذهبی یا ضد غربی فارغ کردیم. من فکر می کنم، بسیار مهم است که ما همین کارها را در مورد لیبی نیز انجام دهیم.

و البته موضوعات مهم حفاظت از میراث فرهنگی، جلوگیری از سرقت اموال تاریخی، صادرات غیر قانونی، قاچاق اشیاء باستانی از کشور هایی همچون لیبی، مصر و تونس، مسئولیت های عظیم دیگری است که ما بر عهده داریم.

یورونیوز
یونسکو به تازگی سنت های فرهنگی جدیدی به “فهرست میراث فرهنگی معنوی” خود اضافه کرده است. چگونه می توان از چیزی که ناملموس است، محافظت کرد؟

ایرینا
این سوال بسیار جالبی است و اجازه دهید بگویم که اصل حفاظت از میراث معنوی، از قارۀ آفریقا آغاز شد. اما به تدریج، کشورهای جهان به ارزش حفظ این میراث پی بردند. اینها به امر جهانی شدن نیز ربط دارد. تلاش برای حفظ و احترام به سنت های محلی، حتی سنت های جوامع بسیار کوچک، به آنها اعتماد به نفس و غرور بسیاری می بخشد.

یورونیوز
خانم بوکووا، از شما بسیار سپاسگزارم.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

محمود عباس کابینه جدید تشکیلات خودگردان فلسطینی را معرفی کرد

ادعای «نسل‌کشی» علیه اسرائیل؛ گزارشگر سازمان ملل: با تهدیدهایی روبرو بودم

چهار کشور دیگر اروپایی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین «در زمان مقتضی» اعلام آمادگی کردند