رابطه دموکراسی، نظام آموزشی و مطالبات نسل جوان

رابطه دموکراسی، نظام آموزشی و مطالبات نسل جوان
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نشست جهانی نوآوری در آموزش با موضوع “ تغییر در جوامع، از طریق تغییر در نظامهای آموزشی“، هفته گذشته در دوحه قطر برگزار شد. کارشناسان تحت تاثیر تحولات اخیرسیاسی و اجتماعی در برخی کشورهای عربی به بررسی این مسئله پرداختند که چگونه نظامهای آموزشی می توانند خود را با این تغییرات وفق دهند. این نشست همچنین فرصتی بود برای بحث درباره چالشها و بررسی اصلاحات احتمالی نظام آموزشی بگونه ای که با خواسته های نسل جوان عرب همخوانی داشته باشند.

شیخه موزا بن ناس، رییس بنیاد قطر می گوید :” به نظرمن در برهه زمانی فعلی، ما نمی توانیم به راههای سنتی آموزش و پرورش رجعت کنیم. بلکه باید مطمئن شویم فن آوری و تکنیکهای آموزشی که از آنها استفاده می کنیم در راستای نیازهای نسل جوان قرار داشته باشد.”

هدف اصلی این نشست سالیانه حمایت از نوآوری در آموزش است، مسئله ای که بانوی اول قطرنقش فعالی در آن برعهده دارد. مشخصه اصلی قرن بیست و یکم باید دسترسی برابر و یکسان همگانی به آموزش و پرورش باشد. استفاده از فن آوری می تواند نقش مهمی را درعملی شدن این رویا بازی کند… اما نه همیشه.

برای آموزگارانی که در کشورهایشان با چالشهای بزرگی از نوع سنت و مدرنیته روبرو هستند، مثل اردن، فن آوری هدف نیست بلکه تنها یک وسیله است.

النعیمی وزیر سابق آموزش و پرورش معتقد است که شیوه های آموزشی قدیمی نباید بطور کامل کنار گذاشته شوند. او می گوید:“معنی نوآوری فقط این نیست که حتما باید شیوه جدیدی را بکار گیریم، بلکه می توانیم به مدلهای قدیمی نگاه متفاوتی داشته باشیم. نیازمنطقه و کشورهای عربی چنین نگاهی است. ما باید دوباره اولویت ها و اهداف اصلی نظام آموزشی خود را تعریف کنیم.”

واقعیت این است که فن آوریهای اطلاعاتی و رسانه ها و شبکه های اجتماعی نقش مهمی در تغییرات اخیر دنیای عرب ایفاء کرده اند. این جوانانی که برافروخته از اوضاع اجتماعی و آموزشی شان به خیابانها آمدند یک دغدغه مهمتر هم داشتند: دموکراسی و حقوق مدنی.

کارشناسان در این نشست همگی موافق بودند که دواندن ریشه های شهروندی و تقویت مدنیت افراد، در زمان تغییرات، از هر چیز دیگری مهمتر هستند.

محمد فاعور از مرکز خاورمیانه لبنان معتقد است :” دانش آموزان باید از حقوق و وظایف خود آگاهی داشته باشند. باید بدانند که چگونه درخواست خود را با یک مسئول دولتی مطرح کنند، باید یاد بگیرند چگونه بسیج شوند، ارتباط موثر برقرار کنند و در زندگی اجتماعی مشارکت داشته باشند.”

اما اصلاح و تغییر بدون شک نیازمند حمایت دولتمردان هم هست. رهبران جدید در دموکراسیهای نوپا، باید راه اصلاحات را هموار کنند. در حالیکه اکثر نقاط دنیا با بحران اقتصادی روبروست، کشورهای عربی همچنان توان سرمایه گذاری بیشتردر امر آموزش را دارند، اما مشکل اینجاست که این پولها در جای درست خود، خرج نمی شوند. از طرف دیگر، بیکاری جوانان در کشورهای عربی، خود سالیانه بین 40 تا 50 میلیارد دلار برای دولتها هزینه دارد.

بیکاری تحصیلکرد گان مشکلی است که محمد، یک شرکت کننده مصری این نشست را آزرده کرده است. او می گوید:” دانش آموزان و دانشجویان فقط دریافت کننده هستند و مشارکت لازم را در کلاس ندارند. آنها ایده های خوبی دارند ولی این شانس به آنها داده نمی شود. ما باید به آنها انگیزه بدهیم تا ایده هایشان را بارور کنند.”

محمد مثل خیلیهای دیگر بعد از بهار عرب، منتظر است ببیند آینده آموزش و پرورش در کشور تازه متحول شده اش، چه می شود.

در این راستا، بنیاد وایز قطرنه تنها پاداش نیم میلیون دلاری را برای بهترین ایده های نوآورانه آموزشی در نظر گرفته، بلکه اعلام کرده که امسال پاداشی ویژه برای فعالیت هایی در نظر گرفته که موجب پیشرفت در تحقق اهداف توسعه هزاره ملل متحد شوند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

علم، تجارت و ورزش: زنانی که در قطر تفاوت ایجاد می‌کنند

زنان در قطر، رهبر تحول در نوآوری دیجیتال، پایداری و مُد

قطر از کشف گاز بیشتر در پارس‌ جنوبی خبر داد؛ «پروژه افزایش ۱۶میلیون تنی برداشت را فورا کلید می‌زنیم»