گفتگو با نخست وزیر تایلند در حاشیه نشست داووس

گفتگو با نخست وزیر تایلند در حاشیه نشست داووس
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بار دیگر شاهد تظاهرات ضد دولتی در تایلند بودیم. اما این تظاهرات با تظاهرات سال گذشته که تعداد زیادی از مردم در آن کشته شدند قابل مقایسه نبود.

در مورد آخرین ناآرامی های تایلند خبرنگار ما ایزابل کومار با آپی سیت ویچاچیوا، نخست وزیر تایلند درحاشیه نشست مجمع جهانی اقتصاد در سوییس گفتگو کرده است.

یورونیوز: آقای نخست وزیر با تشکراز فرصتی که به ما دادید.

اخیرا شاهد تظاهرات مخالفان سرخ پوش و هواداران زرد پوش شما بودیم.

آیا تایلند یک بار دیگر در آستانه بحران است؟

نخست وزیر: نه ، اینطور فکر نمی کنم. ثبات بیشتری وجود دارد.

ما فقط حالت فوق العاده را لغو کردیم تا این گروه ها آزادانه از حقوقشان بهره مند باشند. در واقع ما بعد از تظاهرات ماه آوریل و مه هم، راهپیمیایی هایی داشته ایم.

اما همانطور که قبلا هم گفتم ما امسال انتخابات خواهیم داشت. بنابراین فکر می کنم در حال حاضر همه آنها باید بر حرکت رو به جلوی کشور بعد از انتخابات تمرکز کنند.

یورونیوز: چه وقت انتخابات برگزار خواهد شد؟

نخست وزیر: خوب ، من برای برگزاری انتخابات سه شرط گذاشتم. اول اقتصاد، ما اطمینان داریم که بهبود اقتصادی خوبی درجریان است. اقتصاد ما سال گذشته 8 ٪ رشد داشت که نشان از روند مثبت و رو به رشد دارد. ما در حال تکمیل قوانین اصلاحی در نظام انتخاباتی هستیم که هم اکنون مجلس در مورد روال کار تصمیم گرفته است و انتظار می رود در ماه آینده تکمیل شوند. اگر وضعیت به همین با ثباتی باشد، این زمان خوبی برای انتخابات خواهد بود.

یورونیوز: اگردوباره موج تظاهرات بالا بگیرد، آیا شما از ارتش کمک خواهید گرفت؟

نخست وزیر: خوب ما امیدواریم که این اتفاق نیفتد. چون ما گفته ایم اگر همه واقعا حرکت روبه جلوی کشور را می خواهند، من مایلم اننخابات زودهنگام برگزار کنیم. بیاییم و در انتخابات شرکت کنیم.

یورونیوز:شما به سوال من جواب ندادید ، آیا دوباره از ارتش کمک خواهید گرفت؟

نخست وزیر: کار من حفظ نظم و اطمینان ازاجرای قانون است. ما باید قانون را اجرا کنیم ، وقتی می توانیم. ما همواره خویشتندار بوده و مخالفان را تحمل کرده ایم.

ما می خواهیم همه احزاب را متقاعد کنیم که حرکت به سوی انتخابات را بپذیرند و این را قبول کنند که مسائل باید از طریق صندوق رای حل شود.

یورونیوز: وقتی به نخست وزیری تایلند رسیدید آیا انتظار اینهمه خونریزی را داشتید؟

نخست وزیر: نه ، قطعا نه ، و اگر مخالفان، افراد مسلح در میان خود نداشتند، هیچوقت این اتفاق نمی افتاد.من فکر می کنم ما در سال 2009 این را ثابت کردیم که تظاهر کنندگان می توانند به طور صلح آمیز اعتراض خود را بیان کنند. اما متاسفانه عناصر مسلحی بودند که به داخل جنبش نفوذ و مساله ایجاد کردند و باعث بروز خشونت شدند که ما هم باید برای حفظ نظم وارد عمل می شدیم.

یورونیوز: سازمان دیده بان حقوق بشر با نظر شما مخالف است. به نظرتان پاسخگوی نگرانی های آنها بوده اید؟ نخست وزیر: بله قطعا و این مایه تاسف است که برخی از این گزارش ها هنوز بر مبنای اظهارات یکجانبه افراد تنظیم می شوند. ما خیلی شفاف عمل می کنیم. من با تعدادی از گروهها ملاقات کردم و نگرانی های آنها را جویا شده ام. این کاریست که ما همیشه انجام دادیم. به عنوان مثال تعدادی از رهبران سرخ پوش که دستگیر شدند را با قرار وثیقه آزاد کردیم. ما حتی دادگاهها را قانع کردیم که که مردم دستگیر شده را با قرار وثیقه آزاد کنند. اما در واقع این در حیطه عملکرد دادگاههاست که با آنها چطور برخورد کنند.

به هر حال ما همواره مسائل حقوق بشر را مد نظر داریم.

یورونیوز: اگر گفته شما صحیح است پس چرا هنوز اعتراضات ادامه دارد؟ نخست وزیر:شما هیچوقت نمی توانید همه را راضی نگهدارید.و همواره ممکن است تفاوت اساسی بین آنچه شما قبول دارید و آنها قبول دارند وجود داشته باشد.

اما مهم این است که به یکدیگر احترام بگذاریم و در چارچوب قانون عمل کنیم.. من همیشه گفتم که آنها حق تظاهرات دارند اما آنها به طورمسالمت آمیز و بدون اسلحه. یورونیوز: بیایید در مورد اقتصاد بحث کنیم. به هر حال ما در داووس هستیم. آیا چین شما را نگران می کند؟ آیا چین اقتصاد شما را تحت تاثیر قرار می دهد؟

نخست وزیر: برعکس ، من فکر می کنم که چین با فرصتهای تجاری زیادی که ایجاد کرده است، موتور محرک خوبی برای رشد همه ماست. چین بازار بزرگی بوجود آورده و سرمایه گذاری های کلیدی و زیرساخت ها شرکت می کند و باعث حرکت روبه جلوی تایلند می شود.بنابراین من می دانم که ما باید برای سرمایه گذاری با چین رقابت کنیم اما در مجموع فکر می کنم چین سهم مثبتی در روند بهبود اقتصادی ما دارد.

یورونیوز:در مجمع جهانی اقتصاد در داووس حس می کنید که رهبران جهان شما را از نزدیک تحت نظر دارند و در موردتان قضاوت می کنند؟

نخست وزیر:خوب من فکر می کنم آنها توانایی و پشتکار تایلند را تشخیص داده اند و می دانند که ما موفق به ثبت نرخ رشد چشمگیری شدیم. ما از بحران بدون تاثیر بزرگی در اشتغال یا کاهش تولید ناخالص داخلی ن و بدهی عبور کردیم. بنابراین فکر می کنم تعدادی از رهبران جهان از فرصت استفاده کنند و بخواند با ما بیشتر مراوده اقتصادی داشته باشند. بخری از آنها این را می پذیرند که ما وضعیت سیاسی بسیار دشوار را از سر گذرانده ایم اما فکر می کنم این را هم درک می کنند که دولت جدید به اصول دموکراتیکی که آنها باور دارند، پایبند است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جشن بزرگ هندوها در مالزی؛ باورمندانی که به نشانه توبه قلاب به پوست خود می‌زنند

دادگاهی در تایلند فردی را به اتهام اهانت به خانواده سلطنتی به ۵۰ سال زندان محکوم کرد

جسد مرد آلمانی در یک فریزر در تایلند پیدا شد