NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

انتخاب دوباره روبرتا متسولا به ریاست پارلمان اروپا؛ «همچنان حامی اوکراین و حقوق زنان خواهم بود»

روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا
روبرتا متسولا، رئیس پارلمان اروپا Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

روبرتا متسولا، نماینده مالت از گروه حزب مردم اروپا ( راست میانه)‌، روز سه شنبه برای دومین بار به عنوان رئیس پارلمان اروپا انتخاب شد. او نسبت به دو قطبی شدن پارلمان هشدار دارد و خواستار اتخاذ سیاستی فراگیرتر شد.

آگهی

خانم متسولا نخستین بار سال ۲۰۲۲ به دنبال مرگ ناگهانی «دیوید ساسولی» سیاستمدار ایتالیایی، با اکثریت آرا توانست برای اولین بار ریاست پارلمان اروپا را برعهده بگیرد، او به عنوان یکی از حامیان اصلی اوکراین در جنگ با روسیه، همواره تلاش کرده این کشور به اتحادیه اروپا بپیوندد.  

۵۶۲ نفر از ۶۲۳ قانونگذار اتحادیه اروپا در رای‌گیری روز سه‌شنبه به ریاست خانم متسولا برای  بار دوم رای مثبت دادند، به این ترتیب او دو سال و نیم دیگر در این سمت باقی خواهند ماند. این بیشترین تعداد رای برای یک رئیس پارلمان اروپا تا به امروز بوده است.

متسولا، ۴۵ ساله، در نخستین سخنرانی خود پس از این انتخابات، گفت: «قطب‌بندی در جوامع ما به سیاست‌های تقابلی بیشتر، حتی خشونت سیاسی منجر شده است.»

او در ادامه از پارلمان اروپا خواست که همچنان حامی قوی اوکراین، حاکمیت قانون و حقوق زنان باشد و در عین حال برای افزودن کشورهای جدید به اتحادیه اروپا آماده شود.

پس از انتخاب خانم متسولا به عنوان ریاست پارلمان اروپا، ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین، در شبکه ایکس به او تبریک گفت و نوشت‌: «من از تلاش‌های شخصی متسولا در حمایت از اوکراین و همچنین تعهد تزلزل ناپذیر او برای محافظت از مردم و حمایت از شیوه زندگی اروپایی ما بسیار قدردانی می‌کنم.»

خانم متسولا اولین شخصیت مطرح اتحادیه اروپا بود که پس از تهاجم روسیه در فوریه ۲۰۲۲ از کی‌یف بازدید کرد.

بالا بردن اعتبار پارلمان

پارلمان اروپا، تنها نهاد اتحادیهٔ اروپا است که اعضای آن به طور مستقیم توسط شهروندان اروپایی انتخاب می‌شوند. این نهاد بر کمیسیون اروپا نظارت می‌کند و همراه با شورای اتحادیه اروپایی مسئول تصمیم‌گیری در مورد بودجه اتحادیه و نظارت بر مصرف آن هستند. تصمیمات این نهاد در اجرای سیاست‌های اروپا، از جمله، به عنوان مثال، کمک‌های ارائه شده به اوکراین، حیاتی است.

عملکرد خانم متسولا در اولین دوره ریاست خود در پارلمان مورد تحسین قانونگذاران قرار گرفت.

 پس از این که راست افراطی در انتخابات ماه گذشته تعداد کرسی‌های بیشتری در پارلمان اروپا به  دست آورد، برخی از مقامات اتحادیه اروپا به رویترز گفتند که به گمان آنها خانم متسولا این توانایی را دارد که احزاب میانه‌رو را با یکدیگر متحد کند.

او همچنین سعی کرده اعتبار پارلمان را پس از رسوایی «قطرگیت» ترمیم کند، و قوانین سخت گیرانه‌تری را در مورد اظهارنامه‌های مالی قانونگذاران پیشنهاد کرده است، هر چند که مخالفان او می‌گویند که این اصلاحات به طور کامل اجرا نشده است.

خانم متسولا مادر چهار پسر و اهل کوچکترین کشور اتحادیه اروپا یعنی مالت است. او در سال ۲۰۱۳ به پارلمان اروپا راه یافت و توانست عنوان جوان‌ترین رئیس پارلمان را کسب کند. 

خانم متسولا به عنوان یک قانونگذار اتحادیه اروپا از کشور مالت، جایی که سقط جنین عمدتاً غیرقانونی است، با قطعنامه‌هایی مخالفت کرده بود که خواستار دسترسی زنان به سقط جنین ایمن هستند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

هرچند او در آستانه انتخابات اولیه خود به دلیل موضعش در مورد سقط جنین با انتقاداتی مواجه شد اما با انتخاب او به عنوان رئیس پارلمان اتحادیه اروپا، خانم متسولا متعهد شد که موضع مجمع اتحادیه اروپا در مورد حقوق جنسی و باروری، از جمله حقوق زنان را نمایندگی و از سیاست‌های جدیدی برای دسترسی به سقط جنین ایمن حمایت کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بازآرایی احزاب راست افراطی در پارلمان اروپا؛ اوربان چگونه در قامت بنیانگذار «میهن‌پرستان» برمی‌خیزد؟

جرقه تشکیل حزب جدید «میهن‌پرستان» در پارلمان اروپا زده شد؛ ۳ حزب اروپایی طرفدار پوتین متحد شدند

ترکیب جدید پارلمان اروپا و جمهوری اسلامی؛ تاثیر خیزش راست‌گرایان بر سیاست بروکسل در قبال تهران چیست؟