این مراسم در نزدیکی میدان اصلی شهر نبطیه برگزار شد؛ جایی که پس از درگیریها ساختمانهای آسیبدیده و تودههای آوار هنوز به چشم میخورد. در حالی که بیشتر شرکتکنندگان با دستهروی و برگزاری نمازهای سوگواری روز عاشورا را گرامی داشتند، اقلیتی کوچک به اجرای تطبیر پرداختند؛ آیینی بحثبرانگیز که در آن عزاداران با تیغ به خود زخم میزنند. این رسم در برخی جوامع شیعه رواج دارد، اما بسیاری دیگر از جمله حزبالله آن را رد میکنند.
پیشتر در همان روز گزارشهایی از حملات اسرائیل به نبطیه الفوقا در نزدیکی محل برگزاری منتشر شد که بر فضای امنیتی متشنج حاکم بر این مراسم تاکید داشت.
عزاداران در محلههایی که همچنان آثار حملات اخیر هوایی اسرائیل بر آنها پیداست، در حرکت بودند و با حمل پرچمهای مذهبی و شرکت در آیینهای سنتی، یاد امام حسین، نوه پیامبر اسلام را که در سال ۶۸۰ میلادی در نبرد کربلا کشته شد، گرامی داشتند. این مراسم همزمان هم بزرگداشتی مذهبی بود و هم نمادی از تابآوری ساکنان جنوب لبنان.
عاشورا که دهمین روز ماه محرم، نخستین ماه تقویم قمری اسلامی است، هر سال از سوی میلیونها مسلمان شیعه در سراسر خاورمیانه و دیگر نقاط جهان گرامی داشته میشود.