آیا بفکر مهاجرت به اروپا هستید؛ دانمارک فهرست مشاغل آزاد برای خارجی‌ها را بروز و قوانین را تسهیل کرد

دانمارک
دانمارک Copyright Canva
Copyright Canva
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دانمارک در راستای جذب نیروی کار ماهر خارجی، به تازگی فهرست مشاغل آزاد خود را به روز کرده و تسهیلاتی را برای افراد خارجی مایل به زندگی و کار در دانمارک فراهم آورده است.

آگهی

اگر همیشه می‌خواستید به اروپا مهاجرت کنید، شاید هیچوقت زمانی بهتری از حالا وجود نداشته است. کمبود نیروی کار در سراسر این قاره باعث شده تا به‌عنوان یک نیروی کار خارجی راحت‌تر در اتحادیه اروپا شغل پیدا کنید و به کار بپردازید.

دانمارک کشوری است که به تازگی قوانین مهاجرتی خود را در تلاش برای جذب استعدادهای بین‌المللی تغییر داده است.

این کشور اسکاندیناوی با کاهش کف مجاز حقوق دریافتی، اعطای سریع مجوز کار و باز کردن مشاغل بیشتر برای خارجی‌ها، استخدام نیروی کار از شهروندان غیر اتحادیه اروپا را برای شرکت‌ها آسان کرده است. این کشور همچنین به دانشجویان خارجی که در این کشور تحصیل می‌کنند، پس از اتمام مدرک دانشگاهی، یک دوره طولانی کاریابی اعطا می‌کند.

اصلاحات قانون اتباع خارجی دانمارک که در ۲۳ مارس مورد موافقت پارلمان قرار گرفت، از اول آوریل به اجرا درآمده است.

مانند بسیاری از کشورهای اروپایی، دانمارک نیز با کمبود نیروی کار مواجه است. طبق گزارش کمیسیون اروپا در سه ماه اول سال ۲۰۲۲، ۴۲ درصد از شرکت‌ها در دانمارک چالش‌های استخدامی را گزارش کرده بودند.

در ۱ ژوئیه یعنی هفته گذشته، دانمارک «فهرست مثبت برای افراد دارای تحصیلات عالی» و «فهرست مثبت برای کارگران ماهر» خود را به روز کرد. این دو فهرست به جزئیات مشاغلی می‌پردازند که با کمبود نیروی کار در کشور مواجه هستند.

اگر شغلی به شما پیشنهاد می‌شود که در این فهرست‌ها گنجانده شده است، می‌توانید برای اقامت دانمارک و اجازه کار درخواست دهید. افرادی که موفق به پذیرش در چنین مشاغلی می‌شوند، مشمول شرایط کاری مشابهی با شهروندان دانمارک خواهند بود.

این کشور در رشته‌های علوم، مهندسی، مراقبت‌های بهداشتی، آموزشی، فناوری اطلاعات و امور مالی دچار کمبود متخصصان سطح‌بالا است. این متخصصان لازم نیست که همگی دکترا داشته باشند، بلکه فرصت‌هایی برای افراد با مدرک کارشناسی ارشد نیز وجود دارد.

برای درخواست اقامت با شغلی که در فهرست افراد با تحصیلات عالی قرار می‌گیرد، باید مدارک تحصیلی خود را نشان دهید. به طور کلی، مدرک لیسانس یا فوق‌لیسانس مورد نیاز است.

مشاغل اضافه شده به لیست در ۱ ژوئیه ۲۰۲۳ حداقل تا ۳۰ ژوئن ۲۰۲۵ معتبر و واجد شرایط خواهند بود.

عکس: کانوا
دانمارک برای مشاغل حوزه صنعت نیز محتاج نیروی کار خارجی استعکس: کانوا

فهرست به روز شده از کارگران ماهر شامل طیف وسیعی از صنایع از جمله متخصصان در علوم و مهندسی، تجارت و مدیریت، حسابداری و مراقبت‌های اجتماعی است. این مشاغل همچنین شامل خدمات زیبایی، تولید مواد غذایی، فلزکاری، ماشین آلات، ساختمان و تجارت نیز می‌شود.

برخلاف فهرست مشاغل برای افراد دارای تحصیلات عالی، مشاغل موجود در فهرست مشاغل کارگران ماهر در حال حاضر فقط تا حداقل ۳۱ دسامبر ۲۰۲۳ اعتبار دارند.

دانمارک علاوه بر گسترش فهرست عناوین شغلی که خارجی‌ها می‌توانند برای آنها درخواست دهند، استخدام اتباع کشورهای ثالث برای شرکت‌ها را نیز آسان‌تر کرده است. بر اساس قوانین جدید، میزان مجاز برای کف دستمزد دریافتی کاهش یافته تا مشاغل بیشتری برای اتباع خارجی باز شود.

بر طبق این قانون، اتباع خارجی که حداقل ۳۷۵ هزار کرون (معادل حدود ۵۰ هزار یورو) درآمد دارند، می‌توانند برای اجازه کار و اقامت درخواست دهند. این رقم قبلاً ۴۶۵ هزار کرون (معادل حدود ۶۲ هزار یورو) تعیین شده بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

همچنین شرکت‌های دانمارکی که می‌خواهند خارجی‌ها را استخدام کنند، می‌توانند برای صدور گواهینامه سریع اقدام کنند. این به آنها امکان اخذ سریعتر مجوزهای کار و شرایط انعطاف‌پذیرتر برای کارمندان را می‌دهد. پیش از این شرکت‌ها برای درخواست این گواهینامه باید ۲۰ کارمند تمام وقت می‌داشتند. اما طبق اصلاحات جدید، این تعداد به ۱۰ کارمند کاهش یافته است.

دانمارک همچنین در حال گسترش طرح شرکت‌های استارتاپی برای اتباع کشورهای ثالث است. این طرح در گذشته فقط به روی کارآفرینانی که قصد داشتند کسب و کار جدیدی در کشور ایجاد کنند باز بود. اما از اول آوریل کسانی که قبلاً در دانمارک کسب و کار داشته‌اند و همچنین کسانی که کسب و کاری در خارج از کشور دارند و می‌خواهند شعبه‌ای از آن را در دانمارک افتتاح کنند، می‌توانند از آن استفاده کنند.

همزمان به دانشجویان خارجی که در دانشگاه‌های دانمارک تحصیل می‌کنند نیز اجازه داده می‌شود تا اقامت خود را پس از اخذ مدرک تمدید کنند.

آگهی

پس از فارغ‌التحصیلی به طور خودکار یک دوره جستجوی کار سه ساله به آنها اعطا می‌شود و در طول این مدت، آنها مجاز هستند بدون نیاز به درخواست مجوز اقامت جداگانه به جستجوی شغل و زندگی در کشور بپردازند.

طبق قوانین قدیمی، فارغ‌التحصیلان جدید فقط دو سال اجازه اقامت داشتند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سهم زنان در چه مشاغلی در سه ماهه دوم ۲۰۲۳ در اتحادیه اروپا بیشتر بود؟

ملکه دانمارک پس از ۵۲ سال از سلطنت کناره‌گیری می‌کند

اختلافات سیاسی یا غبطه به آزادی‌های اروپایی‌؛ چرا آمریکایی‌ها به اروپا فرار می‌کنند؟