ده برابرشدن سرمایه‌گذاری خارجی در ازبکستان پس از اصلاحات اقتصادی

ده برابرشدن سرمایه‌گذاری خارجی در ازبکستان پس از اصلاحات اقتصادی
Copyright euronews
Copyright euronews
نگارش از Galina Polonskayaیورونیوز
هم‌رسانی این مطلب
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

حجم سرمایه‌گذاری خارجی در ازبکستان طی ۶ سال گذشته به بیش از ۱۰ برابر رسیده است.

آگهی

اصلاحات گستردهٔ سال ۲۰۱۷ که با هدف گشایش اقتصادی در این کشور انجام شده در جذب سرمایهٔ خارجی موفق بوده و سود سرمایه‌گذاران در حال افزایش است.

مدرن‌کردن کشاورزی با سرمایهٔ آمریکایی

شرکت سیلورلیف ایالات متحده در ناحیهٔ جیزک ازبکستان پنبه می‌کارد. تمامی فرآیند از کاشت تا برداشت صدردصد خودکار است. این شرکت امسال فناوری تازه‌ای را در ازبکستان به کار خواهد گرفت که امکان ردیابی کامل فرآیند برداشت خودکار پنبه را می‌دهد. 

تجهیزات این کار تماما از آمریکا می‌آید. رئیس جمهوری ازبکستان سال ۲۰۱۸ از دن پترسون، مدیرعامل سیلورلیف دعوت کرد تا با مدرن‌کردن کشاورزی این کشور، نقش مهمی را در اصلاحات آن برعهده بگیرد.

شرکت سیلورلیف مجموعا ۴۰ میلیون دلار در ازبکستان سرمایه‌گذاری کرده است و دن پترسون مدیرعامل آن می‌گوید: «زیرساخت و محیطِ جذب سرمایه‌ٔ خارجی را برای بهره‌برداری از منابع و نیروی کار اینجا فراهم کرده‌اند، ۶۰ درصد جمعیت این کشور زیر ۳۰ سال‌ دارند، و این برای جابه‌جاییِ کسب‌وکار و سرمایه‌گذاری‌ فرصت فوق‌العاده‌ای است.»

وام‌های اروپایی برای توسعهٔ بخش انرژی

«بانک اروپایی توسعه و بازسازی» طی پنج سال گذشته مبلغ ۳ میلیارد یورو را در بیش یکصد طرح مهم اقتصادی ازبکستان به‌ويژه در انرژی‌های پایدار سرمایه‌گذاری کرده. از جمله در نخستین نیروگاه خورشیدی ازبکستان. این کشور طی سه سال اخیر در میان کشورهای آسیای میانه بیشترین وام را از این بانک گرفته، روندی که انتظار می‌رود ادامه پیدا کند.

اقداماتی نظیر آزادسازی ارز، تصویب قانون شراکت بخش‌های خصوصی و دولتی، راهبرد اقتصاد سبز تا سال ۲۰۳۰، و ادامهٔ روند خصوصی‌سازی بانک‌ها و مؤسسات مالی دولتی، تمامی اصلاحاتی بوده که برای به سرمایه‌گذاران خارجی، آشکارا از نیاز، توان و تعهد این کشور برای اصلاحات خبر می‌دهد.

توسعهٔ زیرساخت‌ دیجیتال با سرمایهٔ خارجی

حوزهٔ فناوری‌های نو نیز برای سرمایه‌گذاران خارجی در ازبکستان جذاب است. استورجن کپیتال، نخستین شرکتی بود که به‌دنبال بهره‌برداری از این قابلیت برآمد، و در سال ۲۰۲۰ برای تقویت زیرساخت‌ دیجیتال و استارتاپ‌های ازبکستان ۲۵ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد.

کیان زندیهٔ، رئیس این شرکت سرمایه‌گذاری می‌گوید: «از سه حوزهٔ تمرکز کاری ما، اولی فناوری‌های نو، و دومی بازار است که شامل تجارتِ الکترونیک و نرم‌افزار می‌شود، از زمان سرمایه‌گذاری ما میانگین درآمد این شرکت‌های نوپا تقریباً سه برابر شده و ما معتقدیم که هنوز راه زیادی در پیش است.»

بیلز نخستین استارتاپ ازبکستان بود که شرکت استورجن در آن سرمایه‌گذاری کرد. محصول این شرکت نرم‌افزاری است برای مدیریت و توسعهٔ فروش در تک‌فروشی‌ها. این نرم‌افزار تاکنون در ۴ کشور به‌کار گرفته شده و سرمایه‌گذارِ بیشتری جذب کرده است.

حجم سرمایهٔ خارجی در ازبکستان در سالهای اخیر افزایش چشم‌گیری یافته، و هدف دولت آن است که تا ۴ سال آینده بیش از ۱۰۰ میلیارد یورو سرمایه جذب کند. صدور آسانِ ویزا، دریافتِ مالیات کم، و شمارِ زیادِ تحصیل‌کردگان ازجمله دلایل جذب سرمایه خارجی در این کشورند.

هم‌رسانی این مطلب

مطالب مرتبط

پیام نشست سمرقند: گرسنگی تا ۲۰۲۳ از میان نمی‌رود، همکاری فوری نیاز است

کوشش برای بهبود شرایط زیست‌محیطی پیرامون دریاچهٔ خشک‌‌شدهٔ آرال