مجمع جهانی کران مونتانا؛ احیای جاده ابریشم

مجمع جهانی کران مونتانا؛ احیای جاده ابریشم
Copyright 
نگارش از Euronews
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

برنامه بلندپروازانه «جاده ابریشم نوین» را اولین بار رییس جمهوری چین در سال ۲۰۱۳ میلادی مطرح کرد. این طرح یکی از مباحث اصلی ۲۸ امین دوره مجمع جهانی کران مونتانا بود که در بارسلون برگزار شد.

آگهی

طرح «جاده ابریشم نوین» سال ۲۰۱۳ توسط رییس جمهوری چین برای اتصال قاره های آسیا، آفریقا و اروپا مطرح شد. چه کشورهایی در این طرح بلندپروازانه شرکت دارند و اهداف آن چیست؟ اجرای این طرح چه سودی برای شهروندان عادی دارد؟ رهبران تجاری و مقامات عالی رتبه کشورهای مختلف که در بیست و هشتمین دوره مجمع جهانی کران مونتانا، در شهر بارسلون درباره این موضوعات بحث و گفتگو کردند.

بارسلون در اسپانیا میزبان بیست و هشتمین دوره مجمع جهانی کران مونتانا است. کران مونتانا یک سازمان بین المللی خصوصی سوئیسی است که از سال ۱۹۸۹ در شهر کران مونتانای سوییس با شعار «ایجاد جهانی انسانی تر و مهربان تر» آغاز به کار کرد.

رهبران بازرگانی و تجاری و مقامات عالی رتبه کشورهای مختلف در این مجمع برای ارتقای همکاریهای بین المللی و کمک به رشد پایدار، عدالت، امنیت گفتگو می کنند.

در مجمع جهانی کران مونتانا در بارسلون، یکی از مباحث اصلی، برنامه بزرگ سیاست خارجی چین برای احیای جاده ابریشم بود که صدها شخصیت سیاسی و اقتصادی درباره آن به بحث پرداختند.

پروژه «جاده ابریشم نوین» را اولین بار، شی جین پینگ، رئیس جمهوری چین در سال ۲۰۱۳ مطرح کرد. هدف این پروژه برقراری ارتباط و متحد کردن آسیا و آفریقا و اروپا از راه خشکی و دریا و در راستای ارتقای اقتصاد جهانی است. > Qu’est ce que la nouvelle Route de la Soie peut apporter à l’Afrique ? et inversement ? #CMF17#Barcelonapic.twitter.com/2J9YtOqjbI

— Crans Montana Forum (@CransMontanaF) 6 July 2017

تقویت تعاملات تجاری در طرح جاده ابریشم نوین

برغم کشورهایی مانند هند، چین از این ایده دفاع می کند و آن را پروژه ای می داند که بر اساس تقابل و ضدیت شکل نگرفته، بلکه پروژه ای برای نزدیک کردن کشورهاست.

این پروژه شصت کشور را شامل می شود که ۷۵ درصد منابع انرژی دنیا متعلق به آنهاست. شصت درصد جمعیت دنیا در این کشورها زندگی می کنند و به گفته بانک جهانی.تولیدات این کشورها چهل درصد تولید ناخالص کل دنیا و سرمایه گذاران اصلی تأکید می کنند که برای ایجاد محیطی امن برای تخصیص سرمایه ها لازم است که دولتها همکاری نزدیک داشته باشند. هم اکنون بعضی کشورها در بخش های مختلف از این جاده ابریشم نوین، اعتباراتی هم دریافت کرده اند.

صدیق خان مدیر عامل گلوبالینک لاجیستیکس که شرکت پیشرو حمل و نقل بین المللی است می گوید: «در این مسیر تعداد زیادی اقتصاد کوچکتر با منابع طبیعی فراوان وجود دارد. فایده جاده ابریشم جدید برای چنین اقتصادهایی این است که تولید کنندگان به سمت منابع طبیعی می آیند و دیگر لازم نیست این مواد خام را جابجا کرد. این اقتصادها فرصت پیدا می کنند که مواد خامشان را به کالای تمام شده با ارزش افزوده تبدیل کنند.»

بسیاری از کشورهایی که در مسیر جاده ابریشم نوین قرار دارند، می توانند وضعیت نامناسب زیرساخت ها و حمل و نقل را که مانعی بر سر تجارت است، بهتر کنند.

دولت پکن، ماه مه گذشته اعلام کرد که ۱۲۴ میلیارد دلار بودجه اضافی به این پروژه اختصاص داده است.

سؤال این است که اتحاد بین دولتها و شرکتهای خصوصی چه نفعی برای شهروندان معمولی دارد؟

از نظر ورونیکا اراگو، نماینده پارلمان اوگاندا، توافقها و فعالیتها بین دولتها باید به نفع مردم باشد: «مردم باید از مشارکت با چینی ها آگاه باشند، و همه رهبران ما و اعضای پارلمان و ادارت دولتی باید مطمئن شوند که از کوچکترین گام هایی که چینی ها بر می دارند سودی نصیب مردم هم بشود. مردم باید در این توافق و فعالیتهای چینی ها شرکت داشته باشند.»

نگرانی ها از عدم شفافیت در طرح احیای جاده ابریشم چین

اما اینکه چین می خواهد سرمایه گذار اصلی در خاورمیانه و آفریقا باشد برای عده ای دیگران نگران کننده است.

حکیمه الحیات، سیاستمدار و اقیلم شناس مراکشی در این باره می گوید: «چین مجبور خواهد شد حقوق بشر را محترم بشمارد بخصوص آن جنبه های حقوق بشر را که به پرداخت حداقل دستمزد مربوط می شود. پس شرکت اتحادیه اروپا در این پروژه می تواند بسیار مفید باشد. اروپا می تواند نگهبان حقوق بشر در این پروژه باشد.»

اتحادیه اروپا در حال حاضر به علت عدم شفافیت و تعهدهای زیست محیطی و اجتماعی حاضر به پذیرش بخشی از برنامه چین نشده است. اما بانکهایی مثل دویچه بانک آلمان بیش از ۲٫۵میلیارد یورو (سه میلیارد دلار) تعهد تأمین بودجه داده اند و وضعیت کنونی جهان نقش قاره قدیم را تقویت می کند.

آرتیس پابریکس وزیر دفاع سابق لتونی می گوید: «در این لحظه ایالات متحده تردید دارد و به سیاستهای حمایت از صنایع داخلی تمایل پیدا کرده است. در نتیجه فرصت خوبی است برای همکاری قاره اروپا با آسیا و همچنین آفریقا. باید این لحظه را دریابیم چون وقتی ایالات متحده تردید داشته باشد خود به خود نفر بعدی در صف، اروپاییان هستند.»

کشورها و سرمایه گذاران در بارسلون علاقه زیادی به همکاری نشان داده اند. اما تا سال ۲۰۴۹ که سال به راه افتادن جاده نوین ابریشم است راه درازی در پیش است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ژاپن چگونه از تخصص خود برای کمک به بهبود اوکراین استفاده می‌کند؟

صنعت پنبه ازبکستان پس از تحریم دوباره رونق گرفت

گربه‌ها و گوزن‌ها؛ یاوران گردشگری در مناطق دورافتادهٔ ژاپن