تاکید دوباره مسکو بر انتقال تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی به بلاروس؛ اروپا تهدید به تحریم کرد

شلیک آزمایشی موشک کروز
شلیک آزمایشی موشک کروز Copyright Copyright AP/AP
Copyright Copyright AP/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

هرچند تصمیم مسکو برای انتقال «تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی» به کشور همسایه و متحد خود بلاروس با واکنش شدید از سوی غرب مواجه شد اما ایالات متحده می‌گوید هیچ نشانه‌ای از انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به آن سوی مرزها وجود ندارد.

آگهی

هرچند مسکو همچنان بر انتقال «تسلیحات هسته‌ای تاکتیکی» به کشور همسایه و متحد خود بلاروس اصرار دارد اما ایالات متحده می‌گوید هیچ نشانه‌ای از انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به آن سوی مرزها وجود ندارد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده شامگاه یک روز پس از سخنان پوتین گفت این کشور«هیچ نشانه‌ای» مبنی بر انتقال تسلیحات هسته‌ای روسیه به بلاروس و قصد پوتین، برای استفاده از آن در اوکراین وجود ندارد. او همچنین تاکید کرد هیچ چیز باعث نمی‌شود که ایالات متحده «موضع خود را از نظر بازدارندگی استراتژیک تغییر دهد».

روز شنبه ۲۵ مارس (۵ فروردین) ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که روسیه تسلیحات هسته‌ای «تاکتیکی» را در بلاروس مستقر خواهد کرد و ده‌ هواپیما را برای استفاده از این نوع تسلیحات مجهز کرده است.

اتحادیه اروپا بلاروس را تهدید کرد

پس از اعلام این خبر، غرب به سرعت به آن واکنش نشان داد. جوزپ بورل، رئیس دیپلماسی اتحادیه اروپا روز یکشنبه هشدار داد در صورتی که بلاروس سلاح‌های هسته‌ای روسیه را در خاک خود مستقر کند، اتحادیه اروپا «آماده» است تحریم‌های جدیدی را علیه این کشور اعمال کند.

جوزپ بورل در توییتی نوشت: «میزبانی بلاروس از تسلیحات هسته‌ای روسیه تشدید غیرمسئولانه و تهدیدی برای امنیت اروپا خواهد بود. بلاروس همچنان می‌تواند جلوی آن را بگیرد و این تصمیم خودش است. اتحادیه اروپا آماده است تا در صورت انجام این کار با تحریم‌های بیشتر به آن پاسخ دهد.»

ناتو نیز در واکنش به این خبر عنوان کرد: «لفاظی‌های هسته‌ای روسیه خطرناک و غیرمسئولانه است.»

اوآنا لونگسکو، سخنگوی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) گفت: «ناتو هوشیار است و ما اوضاع را از نزدیک زیر نظر داریم. ما هیچ تغییری در موضع هسته‌ای روسیه ندیده‌ایم که باعث شود وضعیت خود را با آن تنظیم کنیم.»

با این حال امروز روسیه بار دیگر تاکید کرد با وجود انتقادات گسترده کشورهای غربی، برنامه‌های خود برای استقرار تسلیحات هسته‌ای «تاکتیکی» در بلاروس را تغییر نخواهد داد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در این‌باره گفته است: «البته چنین واکنشی نمی‌تواند تأثیری بر برنامه‌های روسیه داشته باشد.» روز شنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه اعلام کرد که مقدمات استقرار چنین تسلیحاتی در بلاروس از اوایل ماه آینده آغاز خواهد شد.

هرچند بلاروس تا کنون به صورت مستقیم وارد جنگ اوکراین نشده است اما به گفته مقامات اوکراینی، مسکو از خاک این کشور برای رهبری حملات خود به کیف در سال ۲۰۲۲ استفاده کرده است.

سلاح‌های هسته‌ای در اروپا

ولادیمیر پوتین استقرار سلاح‌های هسته‌ای در بلاروس را با استقرار سلاح‌های آمریکایی در اروپا توجیه کرده است.

ایالات متحده سلاح‌های هسته‌ای را در پایگاه‌هایی در بلژیک، آلمان، ایتالیا، هلند و ترکیه ذخیره می‌کند.

اگر چه سلاح‌های هسته‌ای «تاکتیکی» که روسیه قصد انتقال آن به بلاروس را دارد نسبت به سلاح‌های هسته‌‌ای «استراتژیک» قدرت کمتری دارند، اما اثرات آن‌ها مرگبار و غیرقابل پیش‌بینی است.

البته آقای پوتین اطمینان داده است که این استقرار در بلاروس «بدون نقض توافقنامه‌های بین المللی ما در مورد عدم اشاعه هسته‌ای» انجام خواهد شد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

پوسته‌های اورانیوم

رئیس جمهور روسیه انگیزه خود را برای این کار، تمایل بریتانیا به ارسال گلوله‌های ساخته‌شده از اورانیوم ضعیف‌شده به اوکراین عنوان کرد.

آقای پوتین همچنین تهدید کرد اگر بریتانیا گلوله‌های ساخته‌شده از اورانیوم ضعیف‌شده را به اوکراین بفرستد، روسیه «مجبور به واکنش» خواهد شد.

این نخستین باری است که مسکو تسلیحات هسته‌ای را در خارج از مرزهای خود مستقر خواهد کرد.

آگهی

قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال ۱۹۹۱، این کشور در اوکراین، بلاروس و قزاقستان تسلیحات هسته‌ای مستقر کرده بود اما آنها تا سال ۱۹۹۶ به خاک روسیه منتقل شدند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

طرح جدید روسیه برای جذب سرباز؛ حقوق ۲۵۰۰ دلاری باضافه ۶۵۰ دلار به ازای هر کیلومتر پیشروی در جبهه

کدام دسته از سلاح‌های هسته‌ای روسیه در بلاروس مستقر می‌شوند؛ هدف پوتین از این اقدام چیست؟

شکست طرفداران روسیه در انتخابات کرواسی؛ محافظه‌کاران پیروز نیاز به ائتلاف با راست افراطی دارند