اورزولا فن در لاین : اقتصاد روسیه به دلیل تحریم‌ها به آرامی در حال تخریب است

اورزولا فن در لاین
اورزولا فن در لاین Copyright AP Photo/Martin Meissner
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

«هر چیزی که برای به‌روز رسانی‌ها و فناوری‌ها نیاز است و در مجموع کالاهایی که برای مدرن سازی نیاز است، دیگر به روسیه نمی‌روند و این اتفاق در زمانی روی می‌دهد که روسیه احتمالا قادر به پرداخت بدهی خارجی خود نیز نخواهد بود.»

آگهی

اورزولا فن در لاین، رئیس کمیسیون اروپا معتقد است که اقتصاد روسیه در پی وضع تحریم‌های روزافزون غرب، اگرچه به آهستگی اما مطمئناً رو به زوال است.

او در گفتگو با خبرنگار یورونیوز در حاشیۀ نشست گروه ۷ گفت: «می‌بینیم که تحریم‌ها بیشتر و بیشتر به اقتصاد روسیه ضربه می‌زنند. اگر به بخش‌های مختلف اقتصاد این کشور نگاه کنید، می‌بینید که به‌ویژه به دلیل سیاست‌های کنترل بر صادرات، اقتصاد آن اگرچه به آرامی اما بطور قطع رو به زوال است... چراکه هر چیزی که برای به‌روز رسانی‌ها و فناوری‌ها نیاز است و در مجموع کالاهایی که برای مدرن سازی نیاز است، دیگر به روسیه نمی‌روند و این اتفاق در زمانی روی می‌دهد که روسیه احتمالا قادر به پرداخت بدهی خارجی خود نیز نخواهد بود.»

خانم فن در لاین همچنین به توافق کشورها برای کنترل بهای نفت روسیه اشاره کرد و گفت: «همانطور که می‌بینید اتحادیه اروپا در حال حاضر در حال فاصله گرفتن از نفت روسیه است. آنچه که نباید اتفاق بیفتد این است که پوتین این نفت و گاز را به بازار جهانی ببرد و باعث افزایش قیمت‌ها شود. بنابراین یک اتحاد گسترده میان همپیمانان لازم است که بگویند تنها حاضریم که قیمت مناسب را بپذیریم و نه قیمتی سرسام آور. این کار نه تنها برای جلوگیری از تقویت ماشین جنگی پوتین مهم است بلکه برای کشورهای در حال توسعه و کشورهای آسیب‌پذیر نیز موضوع درخور توجهی است. زیرا افزایش سرسام آور قیمت نفت به شدت بر آنها تأثیر منفی می‌گذارد.»

روند خروج غلات از اوکراین

انتظار می‌رود که موضوعات مرتبط با کمبود جهانی مواد غذایی نیز از جمله موضوعات مورد بحث در نشست «گروه ۷» باشد. به‌ویژه آنکه جنگ در اوکراین ممکن است جرقۀ وقوع یک بحران جهانی جدید را نیز بزند.

سازمان ملل ماه گذشته اعلام کرد که ۲۵ میلیون تن غله به دلیل «فقدان زیرساخت‌ها و محاصره بنادر» در سیلوهای اوکراین بلاتکلیف مانده‌اند.

فن در لاین در واکنش به این وضعیت، محاصره بنادر توسط روسیه را «ظالمانه» خواند، با این وجود نسبت به خروج غلات از اوکراین امیدوار بود.

او گفت که میزان صادرات غلات از اوکراین هر ماه در حال افزایش است اما این مقدار صادرات، همچنان بسیار کمتر از میزانی است که این کشور قبل از جنگ داشت.

رئیس کمیسیون اروپا گفت: «آنها از این مواد غذایی برای باج‌گیری از همۀ ما استفاده می‌کنند و این واقعاً فجیع است. کاری که ما انجام می‌دهیم این است که تا جایی که ممکن باشد به اوکراین کمک کنیم تا از راههایی که به محاصرۀ روسیه درنیامده، مثلا از راههای ریلی یا شوسه حتی از مسیر رودخانه دانوب غلات را بیرون بیاورد و این شیوه خروج غلات رو به توسعه است.»

خانم فن در لاین می‌افزاید: «اوکراین با این روش‌ها موفق شده است در ماه آوریل ۱.۲ میلیون تن غلات، در ماه مه ۱.۷ میلیون تن و اکنون در ژوئن ۲.۵ میلیون تن غلات از کشور خارج کند. بنابراین می‌بینید که ما نیز در کمک به اوکراین برای صادرات غلات، بهتر و بهتر می‌شویم. البته این کافی نیست زیرا قبل از جنگ، اوکراین حدود ۵ میلیون تن در ماه غلات صادر می‌کرد و ما باید سعی کنیم به این نقطه برسیم.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه چقدر طلا دارد و آیا «گروه ۷» می‌تواند طرح «ممنوعیت واردات طلای روسیه» را عملی کند؟

نتیجه نظرسنجی یورونیوز: تقویت بنیه دفاعی برای نیمی از رای‌دهندگان اروپایی یک اولویت است

انتخابات پارلمان اروپا: کدام کشورها خواستار سختگیری بیشتر در پذیرش مهاجرانند؟