تابستان عجیب و غریب اروپا؛ سیل و آتش‌سوزی‌های شدید قاره سبز را در بر گرفته است

یک منطقه سیل زده در اسلوونی
یک منطقه سیل زده در اسلوونی Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

فصل تابستان امسال اکثر کشورهای اروپا ترکیبی است از باران‌‌های شدید، سیل‌های ناگهانی و آتش‌سوزی‌های گسترده که همزمان اتفاق می‌افتند و تعداد اندکی از کشورهای قاره سبز از آب و هوای شدید و عجیب و غریب امسال در امان بوده‌اند.

آگهی

آتش سوزی در بسیاری از کشورهای اروپای غربی و مدیترانه بیداد می‌کند و همزمان طوفان همراه با باران و سیل شدید کشورهای اروپای مرکزی از جمله کرواسی، اتریش و جمهوری چک را در می‌نوردد. اعتقاد بر این است که ترکیبی از تغییرات اقلیمی و پدیده‌ آب و هوایی ال‌نینو در رویدادهای شدید تابستان امسال قاره سبز نقش داشته‌اند. 

ال‌نینو زمانی اتفاق می‌افتد که آب اقیانوس بسیار گرمتر از حد معمول می‌شود. به گزارش سازمان جهانی هواشناسی به احتمال زیاد تا پایان سال ۲۰۲۳ ال‌نینو با این قدرت یا حتی بالاتر ادامه پیدا خواهد کرد. 

سیل سراسر اروپای مرکزی را بهم ریخته‌ است

آلمان، اتریش، مجارستان، اسلوونی، جمهوری چک و گرجستان تنها برخی از کشورهایی هستند که در هفته‌ها و ماه‌های اخیر تحت تاثیر باران‌های شدید و سیل قرار گرفته‌اند. 

این آخر هفته، اسلوونی تنها در ۲۴ ساعت بارشی به اندازه یک ماه به خود دید. این بارندگی‌ها دست‌کم ۶ کشته و حدود ۵۰۰ میلیون یورو خسارت بجای گذاشت. 

در مجارستان هم سیل در جریان است، اما با وجود مشکلات شدید آب و هوایی، دولت این کشور موافقت کرده که پس از رانش زمین ناشی از باران، گروه‌های امدادی را برای کمک به گرجستان بفرستد. در گرجستان ۱۸ نفر کشته شده‌اند. 

تخلیه گسترده در سراسر اروپای شرقی و مدیترانه در پی آتش سوزی‌‌های جنگلی

در حالی که برخی از کشورهای اروپایی سیل بی‌سابقه را تجربه می‌کنند، برخی دیگر در حال مبارزه با شعله‌های سرکش آتش هستند. 

دمای بی‌سابقه در سراسر این قاره از مرکز پرتغال گرفته تا آتن باعث آتش سوزی شده است. امواج گرما رکوردهای بالای دما را در خشکی و دریا به ثبت رسانده و بسیاری از کشورها هشدارهایی را درباره این دمای بالا اعلام کرده‌اند. 

در منطقه شمال شرقی کاتولونیا در اسپانیا، آتش سوزی‌ در جنگل‌ها حداقل ۵۰۰ هکتار زمین‌ را سوزانده و باعث تخلیه شماری از ساکنان شده است. 

این آخر هفته، آتش سوزی به مرز فرانسه کشیده شد و بسیاری از مردم در شهرها و روستاهای محلی کاتولونیا مجبور به ترک خانه‌های خود شدند. گفته می‌شود شعله‌های آتش طی ۲۴ ساعت مسافتی به اندازه ۶۰۰ زمین فوتبال را در بر گرفته و منجر به قطع برق ۴ هزار واحد خانه شده است. 

پیش بینی می‌شود در روزهای آینده در جنوب اسپانیا و مرکز و جنوب پرتغال دمای هوا به ۴۳ درجه سانتیگراد برسد و این ماجرا، نگرانی‌ها درباره آتش سوزی‌های دیگر و جدیدتر را بیشتر می‌کند. 

تاکنون حدود ۷۰ هزار هکتار زمین در آتش سوزی اسپانیا سوخته است که البته بسیار کمتر از رکورد ۳۰۰ هزار هکتاری آتش سوزی سال گذشته است. 

در همین حال در کشور همسایه، پرتغال، بیش از هزار آتش‌نشان و ۱۲ هواپیما به دنبال آب پاشی در مناطق مرکزی و جنوبی این کشور هستند تا آتش ناشی از افزایش دما را مهار کنند. 

مکان‌های توریستی یونان هم از آب و هوای شدید تابستان در امان نمانده است. هزاران نفر پس از آتش سوزی‌های متعدد در بسیاری از جزایر آن تخلیه شده‌اند. 

ژوئیه، گرم‌ترین ماه ثبت شده «عواقب وخیمی» به بار آورده است

سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک هشدار داده که مردم در معرض رویدادهای شدیدتر و مکرر اقلیمی قرار خواهند گرفت. به گفته این مرکز در اتحادیه اروپا، ژوئیه سالجاری ۲۰۲۳ میلادی گرم‌ترین ماه ثبت شده روی زمین بوده است. 

در ماه گذشته، میانگین دما تقریبا یک سوم درجه بالاتر از رکورد قبلی ثبت شده در سال ۲۰۱۹ بوده است. رکوردها معمولات تنها با یک دهم یا یک صدم درجه شکسته می‌شود. 

سامانتا برگس، معاون سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک اتحادیه اروپا می‌گوید: «۲۰۲۳ در حال حاضر سومین سال گرم تا به امروز با ۰.۴۳ درجه سانتیگراد بالاتر از میانگین اخیر بوده است. همچنین میانگین دمای جهانی در ماه ژوئیه ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از سطح پیش از دوران صنعتی است.»

به کانال یورونیوز فارسی بپیوندید

سرویس تغییرات اقلیمی کوپرنیک اتحادیه اروپا پیش‌بینی می‌کند گرمایش در ماه‌های آینده بدتر خواهد شد، چرا که پدیده‌های اقلیمی ال‌نینو اثرات تغییرات آب و هوایی با منشا انسانی را تشدید خواهد کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ بر سر منابع آب شیرین با گرمایش زمین؛ بالا آمدن آب دریاها «حکم اعدام» بسیاری از ملل جهان است

هند بزرگترین نیروگاه انرژی پاک جهان به وسعت پنج برابر پاریس را می‌سازد

ترکیب خشم، ترس، نگرانی و امید؛ تاثیر احساسات بر فعالیت کنشگران محیط‌زیست چیست؟