آخر هفته گرم در آلمان از زمان آغاز اندازهگیریها در قرن نوزدهم، رکورد تازهای از دما بر جا گذاشت که در ایالت براندنبورگ ثبت شد.
رکورد دمایی در آلمان دوباره شکسته شد. به گفته سازمان هواشناسی آلمان (DWD)، در ایستگاه اندازهگیری نایسهمینده-کوشن در شهرستان اودر-شپره در ایالت براندنبورگ ساعت ۱۵:۱۰ دمای ۴۱٫۷ درجه سانتیگراد ثبت شد.
هواشناسان میگویند ممکن است این عدد در طول روز باز هم بالاتر برود. تنها حوالی ساعت ۱۹ میتوان به طور قطعی مشخص کرد رکورد تازه دمایی آلمان در کجا ثبت شده است.
در روزهای گذشته در آلمان چندین بار رکورد تازهای برای دما از زمان آغاز ثبت دادهها به ثبت رسیده است. تازهترین رکورد پیشین تنها روز شنبه در موکرن-دروییتس در ایالت زاکسن-آنهالت ثبت شده بود.
به گفته سازمان هواشناسی آلمان، شبِ منتهی به یکشنبه نیز گرمترین شب از زمان آغاز ثبت مشاهدات به شمار آمد؛ در کوبشوتس در ایالت زاکسن دمای ۲۹٫۴ درجه اندازهگیری شد.
این موج گرما در صورت بیاحتیاطی نه تنها برای سلامت خطرناک است، بلکه خسارتهایی هم به بار میآورد. در چندین بزرگراه، از جمله در بخشهایی از بزرگراه A2، آسفالت ترک برداشت و ورآمد. بخشی از بزرگراه A2 در نزدیکی شهر بورگ در ایالت زاکسن-آنهالت که به دلیل آسیب ناشی از گرما بسته شده بود، اکنون دوباره به روی ترافیک باز شده است. با این حال بخشهای دیگر این بزرگراه در براندنبورگ و زاکسن-آنهالت به دلیل آسیب سطح جاده همچنان بسته مانده است. از رانندگان خواسته شده از بزرگراه A2 استفاده نکنند و مسیرهای جایگزین را انتخاب کنند.
در لایپزیگ آسفالت درست روی خطوط تراموا ذوب شد.
در واکنش به موج گرما، اوا ماریا ولسکوپ-دفا، رئیس کاریتاس، خواستار آن شده است که کلیساهای بیشتری برای بازدیدکنندگان باز بمانند، از جمله به عنوان مکانهایی برای خنک شدن. او با اشاره به اینکه بسیاری از اماکن مذهبی هماکنون هم قابل دسترس هستند اما این کافی نیست، به روزنامه «بیلد» گفت: «باید دوباره تعداد بیشتری از کلیساها را باز نگه داشت».
سازمان هواشناسی بر این باور است که آخر هفته داغ با طوفانها و رگبارهایی که از عصر یکشنبه آغاز میشود، پایان خواهد یافت و برای دوشنبه باید انتظار کاهش محسوس دما را داشت. به گفته DWD، حداکثر دما در بیشتر مناطق بین ۲۵ تا ۲۹ درجه خواهد بود و تنها در شرق و جنوب شرقی آلمان در برخی نقاط ممکن است تا ۳۲ درجه برسد.