این آتشسوزی دولت مورسیا را وادار کرده واحد نظامی امداد را در حالت آمادهباش فعال و طرح اینفومور را به سطح ۲ برساند. همزمان، مقامهای منطقهای و نماینده دولت بر لزوم تقویت هماهنگی پیام رد و بدل میکنند.
آتشسوزیای که در کوهستان اسپونیا در داخل استان مورسیا رخ داده، باعث فعال شدن یک سازوکار اضطراری و اعلام آمادهباش برای یگان نظامی موارد اضطراری (UME) شده است، بهدلیل خطر تشدید آتش بر اثر تندبادهای شدید. رئیس دولت منطقهای، فرناندو لوپس میراس، اعلام کرده است که این نیروها در حالت آمادهباش میمانند تا اگر با بدتر شدن وضعیت به مداخله سریع نیاز شد، بتوانند وارد عمل شوند.
از سوی دیگر، نماینده دولت اسپانیا در مورسیا، فرانسیسکو لوکاس، تایید کرده که استقرار یگان یومه مجوز گرفته و چندین واحد به سمت منطقه آسیبدیده در حرکت هستند. او گفت: «منابع در راه است» و همزمان بر ضرورت تقویت هماهنگی نهادی تاکید کرد و خواستار مشارکت فوری مرکز هماهنگی وضعیتهای اضطراری شد.
undefined
این آتشسوزی ساعت ۱۱:۴۲ در اطراف منطقه لانو د لاس کابراس آغاز شد و باعث شد آتشنشانان کنسرسیوم اطفای حریق منطقه مورسیا از ایستگاههای لورکا و الاهاما-توتانا به محل اعزام شوند. از آن زمان، نیروهای عملیاتی در تلاش برای مهار آتشی هستند که از حوالی نیمروز همچنان فعال مانده است.
طرح ویژه حفاظت مدنی در برابر آتشسوزیهای جنگلی (طرح اینفومور) در سطح ۲ فعال شده است؛ سطحی که زمانی اعمال میشود که خطر وارد آمدن آسیب جدی به افراد یا اموال وجود داشته باشد. این سطح امکان درخواست استفاده از امکانات فوقالعاده را فراهم میکند و در صورت نیاز اجازه میدهد اگر روند گسترش آتش اقتضا کند، وضعیت اضطراری با اهمیت ملی اعلام شود.
به گفته یگان نظامی موارد اضطراری، چندین واحد از سومین گردان مداخله از پایگاه بترا در والنسیا برای تقویت عملیات در مورسیا عازم این منطقه شدهاند. مقامها بهطور مستمر آتشسوزیای را زیر نظر دارند که روند آن همچنان تحت تاثیر شرایط نامساعد جوی است.