NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

فرانسه نخستین وزیر هوش مصنوعی خود را منصوب کرد؛ آیا پاریس قطب قانونگذاری این فناوری خواهد شد؟

هوش مصنوعی
هوش مصنوعی Copyright کانوا
Copyright کانوا
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دولت فرانسه اولین وزیر هوش مصنوعی و فناوری دیجیتال خود را معرفی کرد. این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که پاریس قصد دارد به قطب جهانی در زمینه قانون‌گذاری و نظارت بر این فناوری نوین تبدیل شود.

آگهی

کلارا چاپاز که پیش‌تر مدیریت استارت‌آپ‌ها و مراکز دولتی فعال در زمینه نوآوری در کشورش موسوم به «فرانس‌ تک» را برعهده داشت در کابینه جدید میشل بارنیه، نخست وزیر فرانسه به عنوان وزیر هوش مصنوعی منصوب شده است.

خانم چاپاز پس از برعهده گرفتن این مسئولیت با انتشار پستی در لینکدین اعلام کرد که «از ادامه تعهدات پیشین به اقدامات عمومی در زمینه‌های مهم دیجیتال و هوش مصنوعی» بسیار خرسند است.

این سمت پیش‌تر عنوان هوش مصنوعی را در بر نمی‌گرفت و انتصاب وزیری برای آن، نشان دهنده تلاش فرانسه برای پیشگامی و رهبری جهانی در زمینه مدیریت این فناوری است.

این انتصاب همچنین همسو با اهداف امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه است که قصد دارد پاریس را به «شهر هوش مصنوعی» تبدیل کند.

پس از آنکه شرکت آمریکایی «اوپن ای‌آی» سال ۲۰۲۲ اقدام به رونمایی از ChatGPT کرد، فرانسه هم برای عقب نماندن در این حوزه، دست به کار شد و ابزارهای هوش مصنوعی‌ مولد خود را با نام‌های Mistral AI و H معرفی کرد.

فرانسه همچنین به دنبال دو اجلاس قبلی در بریتانیا و سئول، قرار است ماه فوریه آینده میزبان اجلاس بین‌المللی هوش مصنوعی باشد.

این کشور سال گذشته از یک استراتژی ملی در زمینه هوش مصنوعی رونمایی کرد که در آن سرمایه‌گذاری ۵۰۰ میلیون یورویی برای ایجاد شاخه‌های هوش مصنوعی تا سال ۲۰۳۰ پیش‌بینی شده است.

فارغ التحصیل هاروارد و قهرمان برابری جنسیتی

بین انحلال مجلس ملی فرانسه در اوایل ژوئن و انتصاب میشل بارنیه به عنوان نخست‌ وزیر در ماه سپتامبر، اکوسیستم فناوری نوین و قطب دولتی استارت‌آپ‌های این کشور عمدتاً بلاتکلیف بود و مشخص نبود چه کسی وزیر دیجیتال بعدی فرانسه خواهد بود.

چاپاز، ۳۵ ساله، به جای وزارت اقتصاد و دارایی که محل گزارش‌دهی سلف او بود، به وزارت آموزش عالی و تحقیقات گزارش خواهد داد.

او در دوران مدیریت خود در «فرانس‌ تک» کارنامه‌ای قابل‌توجه به جای گذاشت و در طول سه سال تصدی این سمت، یک پیمان اختیاری برای برابری جنسیتی ایجاد کرد که تا به امروز توسط بیش از ۷۰۰ استارت‌آپ امضا شده است.

این پیمان دست کم قائل به سهمیه‌ای ۲۰ درصدی برای حضور زنان در هیات‌ مدیره‌ها تا سال ۲۰۲۵ است و همچنین بر آموزش تمامی مدیران در زمینه مسائل تنوع جنسیتی، مبارزه با تبعیض و آزار و اذیت تاکید دارد.

وزیر هوش مصنوعی فرانسه پیش از انتصاب قبلی به عنوان مسئول «فرانس تک»، مدیر ارشد تجاری یک وب‌سایت فروش پوشاک لوکس دست دوم بود و همچنین یک بازار پوشاک دست دوم کودکان را نیز راه‌اندازی کرده بود.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز فروش آیفون۱۶با قابلیت هوش مصنوعی؛مدیرعامل اپل چگونه از این امکانات در زندگی روزمره بهره می‌برد؟

عصر جدید سفر: هوش مصنوعی، ربات‌ها و تجربیات احیاکننده

حل «مشکل مهمانی شبانه» با یک فناوری هوش مصنوعی که می‌تواند مهارت شگفت‌انگیز مغز انسان را تقلید کند