NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

چرا مجتبی خامنه‌ای درس «خارج از فقه و اصول» خود را تعطیل کرد؟

مجتبی خامنه‌ای
مجتبی خامنه‌ای Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

مجتبی خامنه‌ای پسر رهبر جمهوری اسلامی در یک پیام ویدیویی اعلام کرد که کلاس درس «خارج از فقه و اصول» خود را تعطیل خواهد کرد.

آگهی

سیاسی‌ترین فرزند علی خامنه‌ای در حاشیه یکی از کلاس‌های درس او که به صورت مجازی برگزار می‌شود این مسئله را با انتشار ویدیویی که به‌نظر می رسد بصورت سلفی تهیه شده، اعلام می‌کند.

مجتبی خامنه‌ای در ادامه این ویدیو که در نوع خود کم‌سابقه است می‌گوید: «تعطیلی این کلاس درس تصمیم شخصی است و به مسائل سیاسی ارتباطی ندارد. این موضوعی بین بنده و خداوند است.»

او در حالی به عدم اطلاع پدرش از این موضوع اشاره می‌کند، که قاعدتا لزومی حداقل در این مقطع به چنین توضیحی وجود نداشته است.

مجتبی خامنه‌ای همچنین در ادامه تاکید می‌کند که این تصمیم را تنها با دو نفر طرح کرده که یکی از آنها «از دوستان مباحثه» و دیگری هم «یکی دیگر از دوستان» می‌نامد. مجتبی خامنه‌ای در ادامه این صحبت‌ها که با ادبیاتی مخصوص حوزوی آن‌‌را بیان می‌کند می‌افزاید: «ممکن است این مطلب همیشگی باشد و ممکن است که موقت باشد. فعلا بر بنده این مطلب مجهول است.» منظور مجتبی خامنه‌ای این است که مشخص نیست تعطیلی این کلاس درس او دائمی است یا پس از مدتی از سر گرفته خواهد شد.

رسانه‌های ایران خبر داده‌اند که این کلاس فقه و اصول مجتبی خامنه‌ای به مدت ۱۳ سال ادامه داشته است.

در سیستم حوزه علمیه شیعه، درس خارج فقه عالی ترین درس در سطوح آموزشی این نهاد دینی و مذهبی به شمار می‌رود و عموما افرادی که در چنین سطحی تدریس می‌کنند در ادامه به عنوان مرجع تقلید شیعیان مطرح می‌شوند اما در سالهای اخیر تعداد روحانیونی که این درس را ارائه می‌دهند بسیار افزایش یافته و برخی از چهره‌های عالیرتبه مذهبی و دینی نسبت به پایین آمدن سطح علمی و اساتیدی که دروس خارج فقه را تدریس می‌کنند گلایه کرده‌اند.

در این دوره، برخی از طلاب به مرتبه اجتهاد می‌رسند و مدرسان این دوره را مجتهد می‌نامند.

در طول سالهای اخیر همواره از مجتبی خامنه‌ای به عنوان یکی از اصلی‌ترین گزینه‌های جانشینی علی خامنه‌ای یاد می‌شود و منتقدان حکومت رهبر جمهوری اسلامی و نزدیکان او را به فضاسازی برای جانشینی مجتبی به جای علی متهم می‌کنند. در مقابل البته برخی از چهره‌های نزدیک به علی خامنه‌ای و نمایندگان مجلس خبرگان این مسئله را تکذیب کرده‌اند.

این در حالیست که انتشار این ویدیو همزمان با خبری منتسب به یکی از رسانه‌های داخلی ایران در مورد احتمال کناره‌گیری علی خامنه‌ای از مقام خود، مجددا بر شایعات جانشینی مجتبی افزوده است؛ هر چند این اصل خبر بسرعت تکذیب شد.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

پیش‌تر هم بپس از «جان باختن» ابراهیم رئيسی در «سانحه» سقوط بالگرد بسیاری از چهره‌های سیاسی، از افزایش بخت مجتبی خامنه‌ای برای جانشینی پدرش یاد می‌کردند اما مشخص نیست تعطیلی کلاس درس خارج او ارتباطی به ماجراهای سیاسی نقش آفرینی او در حال و آینده سیاست در ایران دارد یا خیر.

هفته‌ها و ماه‌های آینده مشخص خواهد کرد تصمیم مجتبی خامنه‌ای آنگونه که اعلام کرده است صرفا یک تصمیم شخصی بوده یا ارتباطی مشخص با آینده سیاسی وی داشته است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

یک زمزمه‌ قدیمی؛ نماینده مجلس خبرگان: خامنه‌ای با رهبری پسرش مجتبی مخالفت کرده است

پیمان جبلی، رئیس جدید صدا و سیما کیست؟ دوست «حاج آقا مجتبی» و سعید جلیلی

آمریکا ۹ فرد نزدیک به رهبر ایران از جمله مجتبی خامنه‌ای را تحریم کرد