NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

مأموریت دریایی اتحادیه اروپا: نفتکش آتش گرفته یونانی را بدون نشت نفت از آب‌های یمن دور کردیم

نفتکش یونانی «سونیون» پس از حمله حوثی‌ها
نفتکش یونانی «سونیون» پس از حمله حوثی‌ها Copyright European Union's Operation Aspides/AP
Copyright European Union's Operation Aspides/AP
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ماموریت دریایی اتحادیه اروپا، روز دوشنبه اعلام کرد که تیم‌های نجات موفق شدند یک نفتکش یونانی را که ماه گذشته مورد حمله حوثی‌ها قرار گرفته و دچار آتش‌سوزی شده بود، بدون نشت نفت از آب‌های یمن در دریای سرخ به منطقه امنی یدک بکشند.

آگهی

گزارش‌ها حاکی از آن است که نفتکش یونانی «سونیون» به آب‌هایی دور از یمن منتقل شده است.

همزمان حوثی‌ها مدعی شدند که پهپاد آمریکایی «ام‌‌کیو-۹ ریپر» را سرنگون کردند. ویدئویی که به صورت آنلاین منتشر شد، نشان می‌دهد که این پهپاد با موشک زمین به هوا هدف قرار گرفته و بقایای آن به صورت شعله‌ور روی زمین پخش شده است.

این دو رویداد، نشانگر چالش‌های ادامه‌دار جهان در برابر حملات ماه‌های گذشته حوثی‌ها در جریان جنگ غزه است. اگرچه حوثی‌ها اجازه جابجایی «سونیون» را دادند، اما همچنان به تهدیدات خود علیه کشتی‌هایی که از دریای سرخ عبور می‌کنند، ادامه می‌دهند؛  آبراهی که زمانی سالانه یک تریلیون دلار کالا از آن عبور می‌کرد.  

مأموریت دریایی اتحادیه اروپا موسوم به عملیات «آسپیدس»، در بیانیه‌ای اعلام کرد: «نفتکش سونیون بدون نشت هیچ نفتی با موفقیت به منطقه‌ای امن یدک‌کشی شد.» در ادامه این بیانیه آمده است: «تا زمانی که ذی‌نفعان خصوصی عملیات نجات را به اتمام برسانند، آسپیدس به نظارت بر وضعیت ادامه خواهد داد.»

حوثی‌ها هنوز واکنشی به این مسئله نشان نداده‌اند و مشخص نیست که کشتی در حال حاضر کجاست. به نظر می‌رسد این نفتکش به سمت شمال و جایی دور از یمن منتقل شده است. نیروهای نجات همچنان باید حدود یک میلیون بشکه نفت خام موجود در سونیون را تخلیه کنند، زیرا نگرانی‌هایی وجود دارد که نشت احتمالی این نفت به دریای سرخ باعث نابودی موجودات دریایی و آسیب رساندن به مرجان‌ها شود.

در همین حال، ارتش ایالات متحده اعلام کرد که از ادعای حوثی‌ها درباره سرنگونی پهپاد در استان ذمار یمن مطلع است، اما توضیح بیشتری نداد.

هرچند حوثی‌ها در پی جنگ غزه و حملات خود به کشتی‌ها در دریای سرخ، ادعاهای اغراق‌آمیزی بیان کرده‌اند اما ویدئو‌‌هایی که جدیدا منتشر کردند، ادعای اخیر آن‌ها را تقویت کرده است.

در ویدیوهای منتشر شده، شورشیان مسلح در اطراف لاشه شعله‌ور پهپاد دیده می‌شوند. پروانه‌های پهپادی که مشابه پهپادهای نظامی است نیز در میان آتش مشخص است. یکی از شورشیان سعی کرد قطعه‌ای از فلز را بردارد، اما به دلیل داغی فلز آن را رها کرد.

یحیی سریع، سخنگوی نظامی حوثی‌ها، گفت که این پهپاد یک «ام‌کیو-۹ ریپر» بوده است. او مدعی شد که این سومین پهپادی است که طی یک هفته توسط آن‌ها سرنگون شده، هرچند برای دو مورد ادعای دیگر ویدئوی مشابه یا شواهد دیگری ارائه نشده است. ارتش ایالات متحده نیز از دست دادن هیچ هواپیمایی را تأیید نکرده است.

سریع همچنین ادعا کرد که حوثی‌ها از موشک‌های ساخت داخل استفاده کرده‌اند، اما تحلیلگران می‌گویند ایران برای سال‌ها حوثی‌ها را به موشک‌های زمین به هوا مجهز کرده است. هرچند ایران ارتباط با حوثی‌ها را رد می‌کند، اما تسلیحات ساخت ایران  در میدان جنگ و در محموله‌های دریایی که به رغم تحریم‌ها به سمت یمن حرکت می‌کردند، مشاهده شده است.

پهپادهای «ریپر» که ساخت هرکدام‌شان حدود ۳۰ میلیون دلار هزینه دارد، می‌توانند تا ارتفاع بیش از ۱۵ هزار متر پرواز کنند و تا ۲۴ ساعت بدون نیاز به فرود در هوا باقی بمانند. این پهپادها توسط ارتش آمریکا و سیا برای عملیات‌های مختلف در یمن به کار گرفته شده‌اند.

از زمان آغاز جنگ غزه در اکتبر، حوثی‌ها بیش از ۸۰ کشتی تجاری را با موشک‌ها و پهپادها هدف قرار داده‌اند. آن‌ها تاکنون یک کشتی را توقیف و دو کشتی دیگر را غرق کرده‌اند و این حملات منجر به کشته شدن چهار ملوان شده است. سایر موشک‌ها و پهپادها یا توسط ائتلاف به رهبری آمریکا در دریای سرخ رهگیری شده‌اند و یا نتوانسته‌اند به اهداف خود برسند.

حوثی‌ها ادعا می‌کنند که هدف حملات آن‌ها کشتی‌های مرتبط با اسرائیل، آمریکا یا بریتانیاست، تا بدین وسیله به حملات اسرائیل علیه غزه پایان دهند. با این حال، بسیاری از کشتی‌های مورد حمله ارتباطی با این جنگ نداشته‌اند و حتی برخی از آن‌ها در مسیر ایران بوده‌اند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

حوثی‌ها همچنین روز دوشنبه تصاویری از آنچه که ادعا می‌کنند یک موشک مافوق صوت بوده که روز یکشنبه برای حمله به اسرائیل به کار گرفته‌اند، منتشر کردند. بخش‌هایی از این موشک در یک منطقه باز در مرکز اسرائیل فرود آمد و آژیرهای حمله هوایی را در فرودگاه بین‌المللی آن به صدا درآورد، اما به کسی آسیب نرسید. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، تهدید کرده است که به این حمله با موشک پاسخ خواهد داد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«موشک بالستیک حوثی‌های یمن» از پدافند ختس اسرائیل گذشت و به تل‌آویو اصابت کرد

حملات اسرائيل به بندر الحدیده؛ حوثی‌ها همچنان برای خاموش کردن شعله‌های آتش تلاش می‌کنند

اوج‌گیری تنش با حوثی‌ها پس از نخستین حمله اسرائیل به خاک یمن؛ موشک شلیک شده به ایلات سرنگون شد