NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

«موشک بالستیک حوثی‌های یمن» از پدافند ختس اسرائیل گذشت و به تل‌آویو اصابت کرد

حوثی‌ها
حوثی‌ها Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از مسعود سالاری
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ارتش اسرائیل اعلام کرد یک فروند موشک زمین به زمین که از یمن به مرکز اسرائیل شلیک شد، به یک منطقه خالی از سکنه اصابت کرده و هیچ آسیبی در پی نداشته است.

آگهی

به گزارش خبرگزاری رویترز در بامداد یکشنبه ۱۵ سپتامبر (۲۵ شهریور)، آژیر حمله هوایی در تل آویو و سراسر مرکز اسرائیل به صدا درآمد و به شهروندان این مناطق هشدار داده شد که به پناهگاه بروند.

ارتش اسرائیل در این زمینه اعلام کرد: «به دنبال آژیرهایی که پیشتر در مرکز اسرائیل به صدا درآمد، یک موشک زمین به زمین شناسایی شد که از شرق به مرکز اسرائیل عبور کرده و در یک زمین بایر سقوط کرد. هیچ آسیبی گزارش نشده است.»

رسانه‌های اسرائیل به نقل از منابعی نوشتند که احتمالا بیش از یک موشک به عمق خاک این کشور شلیک شده است.

چند صدای انفجار نیز در منطقه شنیده شد که به گفته ارتش صدای رهگیرهای موشکی پرتاب شده با سامانه پدافندی «خِتس» یا «پیکان» اسرائیل بوده است. ارتش همچنین گفته است که دستورالعمل‌های حفاظتی برای ساکنان اسرائیل همچنان پابرجاست.

ناکامی پدافند ختس ۳

مقامات نظامی اسرائیل می‌گویند پدافند ختس ۳ که مسئول رهگیری موشک در خارج از فضای اسرائیل است، درست عمل نکرده است، اما آنها در دومین مرحله سامانه ختس ۲ موشک شلیک شده را منهم کرده است.

روزنامه اسرائیلی جروزالم‌پست نوشت که با این حال، قطعات ترکش موشک بالستیک شلیک شده در نزدیکی جِزِر و احتمالاً در سه منطقه دیگر از جمله در یک ایستگاه قطار در نزدیکی شهرهای مدیعین و رحوفوت سقوط کرده که نشان می‌دهد سامانه‌های اسرائیل در ساقط کردن موشک خارج از حریم هوایی اسرائیل «موفق نبوده‌اند».

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

ارتش اسرائیل گفته که بدون تأیید قطعی اخبار در این زمینه، در حال بررسی این موضوع است که چرا سامانه ختس ۳ نتوانسته موشک حوثی‌ها را در خارج از حریم اسرائیل رهگیری کند.

نهاد فوریت‌های پزشکی «ستاره داوود سرخ» گزارش داد که پنج نفر در حین دویدن به سمت پناهگاه پس از شنیدن آژیر زخمی شدند.

همچنین گزارش‌های تایید نشده‌ای از شلیک موشک بالستیک دومی احتمالاً در نزدیکی شهر ساحلی اشدود وجود دارد.

چه کسی عامل حمله است؟

جروزالم‌پست بر پایه گزارش‌های غیررسمی می‌نویسد که این موشک از یمن بر فراز عربستان سعودی و اردن در مسیر حرکت خود به سمت اسرائیل پرواز کرده است.

مقامات اسرائیل هنوز به طور رسمی اعلام نکرده‌اند که چه کسی این موشک را شلیک کرده است، اما قاعدتا عاملان احتمالی این عملیات حوثی‌های یمن هستند، اگرچه از نظر تئوری، دیگر نیروهای نیابتی ایران در سوریه یا عراق نیز می‌توانند در این حمله دخالت داشته باشند.

این یکی از معدود دفعات در چند ماه اخیر است که موشک‌هایی به تل‌آویو و مناطق مرکزی اسرائیل شلیک می‌شود.

در ماه ژوئیه، حوثی‌های وابسته به ایران در یمن یک پهپاد دوربرد را به سمت تل آویو شلیک کردند که در نتیجه آن یک نفر کشته و چهار نفر دیگر زخمی شدند. این حمله اسرائیل را بر آن داشت تا یک حمله هوایی بزرگ به اهداف نظامی حوثی‌ها در نزدیکی بندر حدیده یمن انجام دهد که منجر به کشته شدن حداقل سه نفر و زخمی شدن ۸۷ نفر شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حمله «نیروهای ویژه اسرائیل به مرکز تولید موشک» در سوریه؛ ایران: آسیبی به نیروهای ما نرسید

ناو هواپیمابر روزولت آمریکا در حال خروج از خاورمیانه؛ آیا احتمال حمله ایران به اسرائیل کم شده است؟

روزنامه اسرائیلی هیوم: ایران برای آماده‌سازی حمله احتمالی خود به اسرائیل ۱۳ آزمایش موشکی انجام داد