NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

سود شخصی یا نفع جمعی؛ ترامپ همزمان با نامزدی در انتخابات، چرا دل‌باخته رمز‌ارز شده است؟

ترامپ در کنفرانس بیت‌کوین
ترامپ در کنفرانس بیت‌کوین Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دونالد ترامپ گفته است که آمریکا را به پایتخت رمز ارز جهان تبدیل می‌کند. اما چه شده است که رئيس جمهوری پیشین آمریکا که زمانی رمز‌ارز را «تسهیل کننده معاملات مواد مخدر و فعالیت‌های غیرقانونی» می‌دانست، اکنون شیفته بیت‌کوین شده است؟ پیروزی احتمالی او در انتخابات چه تاثیری بر بازار رمزارز می‌گذارد؟

آگهی

ترامپ همزمان با رقابت برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به تازگی بر روی تجارت رمزارز سرمایه‌گذاری کرده است و در شبکه‌های اجتماعی همزمان با فعالیت انتخاباتی، کسب و کار جدیدش را هم تبلیغ می‌کند.

دونالد جونیور و اریک، دو پسر برزگ رئیس جمهوری پیشین آمریکا نیز در مورد این پلتفرم جدید معاملات رمزارز که World Liberty Financial نام دارد، مدام در شبکه‌های اجتماعی مطلب منتشر می‌کنند.

همچنین لارا، همسر اریک هم که ریاست کمیته ملی جمهوری‌خواهان را بر عهده دارد، این پلتفرم را تبلیغ می‌کند.

ترامپ مدت‌ها است که منافع سیاسی و تجاریش را ادغام کرده و هتل‌ها و زمین‌های گلفش را در کاخ سفید تبلیغ می‌کند. او در طول رقابت انتخاباتیش کفش کتانی، انجیل و سهام شرکت شبکه اجتماعی «تروت سوشال» خود را به فروش رساند. حالا هم سرمایه‌گذاری پول‌سازی را انجام داده است که در صورت پیروزی در انتخابات می‌تواند به چند برابر ارزش اولیه‌اش برسد.

قدرت جایگاه ریاست جمهوری به ترامپ اجازه خواهد داد که برای تغییر قوانین و مقررات مطابق نظر حامیان رمزارز اقدام کند.

جردن لیلوویتز، سخنگوی نهاد نظارت بر دولت «شهروندان برای مسئولیت و اخلاق در واشنگتن» می‌گوید: «اتخاذ موضع حمایت از رمز‌ارز لزوما نگران کننده نیست. مشکل این است که اتخاذ این موضع در راستای نفع شخصی باشد. موفقیت این امر می‌تواند تاثیر بسیاری بر سیاست اقتصادی آمریکا بگذارد.»

لحن ترامپ درباره رمزارز تغییر کرده است

رمزارز‌ها می‌توانند در اینترنت بدون استفاده از سیستم بانکی بین‌المللی معامله شوند. این معاملات معمولا در صرافی‌ها انجام می‌شود و آن‌ها درقبال این خدمت کارمزد دریافت می‌کنند.

به گزارش کوین دسک، به نظر می‌رسد که کسب و کار World Liberty Financial ترامپ یک سیستم استقراض و وام مشابه Dough Finance باشد. زیرا دست‌کم چهار نفر از افراد Dough Finance، که اخیرا هک شد، اکنون در World Liberty Financial حضور دارند. اما بسیاری از جزئيات این پلتفرم جدید، از جمله میزان سهم ترامپ و خانواده‌اش هنوز مشخص نیست.

لارا ترامپ روز سه‌شنبه متنی با عنوان «هدف ما در World Liberty» در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد و پس از آن اریک، همسرش گفت که حساب کاربری لارا و تیفانی، خواهرش هک شده است.

ترامپ اوایل دوران حضورش در کاخ سفید گفته بود که «طرفدار رمزارز نیست». او در سال ۲۰۱۹ در شبکه اجتماعی توئیتر (شبکه اجتماعی ایکس کنونی) نوشته بود: «دارایی‌های رمزارزی که مقرراتی برایشان تعیین نشده می‌توانند تسهیل کننده رفتار‌های غیرقانونی از جمله تجارت مواد مخدر و دیگر فعالیت‌های غیرقانونی باشند.»

اما از آن زمان تا به حال لحن ترامپ تغییر کرده و دیدگاه موافق‌تری به رمزارز پیدا کرده است.

ترامپ در ماه مه اعلام کرد که کارزار انتخاباتیش در اقدامی برای ساختن یک «ارتش رمز‌ارز» تا روز انتخابات کمک‌های مالی به صورت رمزارز را می‌پذیرد.

او همچنین در کنفرانس بیت‌کوین سال جاری در نشویل سخنرتنی کرد و متعهد شد که آمریکا را به «پایتخت رمزارز جهان» تبدیل کند.

تاثیر بر سیاست پولی

ترامپ گفته است ک درصورت انتخاب مجدد کنترل بیشتری بر سیاست پولی اعمال می‌کند و بانک مرکزی ایالات متحده (فدرال رزرو) را برای تعیین نرخ بهره پایین‌تر تحت فشار می‌گذارد.

او همچنین بارها در حمایت از امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) صحبت کرده است. امور مالی غیرمتمرکز اصطلاحی است که معمولا برای فضای عمومی بلاک چین استفاده می‌شود و به معنای مقابله با فضای مالی سنتی است.

آگهی

ترامپ متعهد شده است که جلوی ایجاد ارز دیجیتال بانک مرکزی تحت مدیریت فدرال رزرو را بگیرد. این ارز دیجیتال شکلی از پول بانک مرکزی است که برای عموم قابل دسترس خواهد بود.

جلب حمایت رای‌دهندگان علاقه‌مند به ارزهای دیجیتال

پذیرش ارزهای دیجیتال ممکن است راهی دیگر برای کارزار ترامپ در جهت نزدیک شدن و جذب جوانان، به خصوص فعالان شبکه‌های اجتماعی باشد.

داستین استاکتون، فعال حامی ترامپ و مروج ارزهای دیجیتال، ضمن اعلام حمایت از اقدامات رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا در فضای کریپتو و راه‌اندازی پروژه World Liberty Financial گفت: «درگیری و مشارکت خانواده ترامپ و یادگیری اصول ارزهای دیجیتال به نظر من واقعا یک اتفاق مثبت است.»

آگهی

استاکتون با استناد به اقدامات گری جنسلر، رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار علیه شرکت‌هایی مانند بایننس و کوین‌بیس، رویکرد دولت بایدن را در ضدیت با ارزهای دیجیتال دانست.

تضاد منافع

اگرچه که کاخ سفید در سال ۲۰۲۲ دستور اجرایی در مورد دارایی‌های دیجیتال صادر کرد، اما هنوز هیچ قانونی از سوی کنگره در این‌باره تصویب نشده است.

استاکتون گفت که نبود قوانین شفاف از سوی دولت بایدن و اعمال سخت‌گیرانه قوانین از سوی کمیسیون بورس و اوراق بهادار علیه شرکت‌های معاملات رمز‌ارز، نشان‌دهنده این است که «قوانین شفاف نیستند و اجرای مقررات به صورت گزینشی و خودسرانه انجام می‌شود.»

او افزود: «صادقانه بگویم، دوست دارم همه اعضای دولت درک بهتری از این حوزه داشته باشند.»

آگهی

جی دبلیو ورِت، استاد دانشکده حقوق دانشگاه جورج میسون، معتقد است که راه‌اندازی پروژه جدید و تبلیغ سیاست‌های منجر به سودرسانی آن لزوما به نقض قانون نمی‌انجامد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

فیلم جنجالی کارگردان ایرانی-دانمارکی درباره ترامپ؛ مداخله در انتخابات آمریکا یا روشن‌گرانه؟

متحدان کلیدی و دوستان اروپایی دونالد ترامپ کدام چهره‌ها، دولت‌ها و جریان‌های سیاسی هستند؟

هریس و ترامپ با تحریم‌های ایالات متحده چه خواهند کرد؟