NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

شولتس: برلین از کمک‌ نظامی به اوکراین دست نخواهد کشید؛ رهگیری پهپادهای شاهد در دستور کار شرکت آلمانی

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان
اولاف شولتس، صدراعظم آلمان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

صدراعظم آلمان روز چهارشنبه در سخنانی با اشاره به نگرانی‌ها نسبت به سست شدن احتمالی کمک‌های کشورش به کی‌یف تاکید کرد که برلین در حمایت نظامی خود از اوکراین کوتاهی نخواهد کرد.

آگهی

این سخنان به نظر تلاشی از سوی اولاف شولتس برای رفع نگرانی‌های موجود نسبت به احتمال کاهش کمک‌های نظامی کشورش به اوکراین با توجه فشار‌های ناشی از تنگناهای مالی داخلی و نیز گزارش‌ رسانه‌ها مبنی بر توقف احتمالی کمک‌های نظامی جدید به کی‌یف بوده است.

آقای شولتس در همین راستا تاکید کرد: «حمایت آلمان از اوکراین متوقف نخواهد شد. ما تدارکات لازم را دیده‌ایم، قراردادهای دفاعی را منعقد کرده‌ایم و بودجه را به موقع تأمین کرده‌ایم تا اوکراین بتواند در آینده نیز برای دریافت کمک‌های نظامی به طور کامل روی ما حساب کند.»

این در حالیست که در پی انتشار گزارش روزنامه فرانکفورتر آلگماینه زایتونگ مبنی بر اینکه وزارت دارایی آلمان درخواست‌ کمک‌های نظامی بیشتر به اوکراین را به دلیل محدودیت‌های بودجه‌ای در این کشور رد کرده است، ارزش سهام صنایع دفاعی اروپا اواسط اوت گذشته با افت همراه شده بود.

سخنگوی دولت آلمان پس از انتشار این گزارش، آنرا «نادرست» خواند و بار دیگر بر حمایت برلین از اوکراین «تا زمانی که نیاز باشد» تاکید کرد.

اولاف شولتس سخنان روز چهارشنبه خود را در حمایت از اوکراین در یک پایگاه نظامی نزدیک به شهر شمالی تودندورف ایراد کرد، جایی که اولین سامانه موشکی دفاع هوایی میان برد این کشور موسوم به IRIS-T SLM عملیاتی شد.

صدراعظم و وزیر دفاع آلمان در پایگاه نظامی نزدیک به شهر شمالی تودندورف
صدراعظم و وزیر دفاع آلمان در پایگاه نظامی نزدیک به شهر شمالی تودندورفChristian Charisius/(c) Copyright 2024, dpa (www.dpa.de). Alle Rechte vorbehalten

آلمان حتی پیش از آنکه نیروی هوایی این کشور موسوم به «لوفت‌وافه» از نخستین نمونه عملیاتی شده این سامانه موشکی دفاع هوایی بهره‌مند شود، بودجه لازم برای تامین مالی ارسال چندین سامانه IRIS-T SLM به اوکراین را تهیه کرد.

این سامانه‌های پدافندی پیشرفته عمدتاً برای محافظت از کی‌یف در برابر حملات موشکی روسیه استفاده می‌شود و به یکی از ارزنده ترین کمک‌های تسلیحاتی غرب برای اوکراین تبدیل شده است.

آلمان تاکنون چهار دستگاه از مجموع ۱۲ سامانه پدافندی IRIS-T SLM را به کی‌یف تحویل داده و قرار است ۲ سامانه دیگر از این نوع تسلیحات را نیز تا پایان سال جاری میلادی به اوکراین ارسال خواهند شد.

به گفته صدراعظم آلمان، این سامانه تا‌کنون «بیش از ۲۵۰ موشک، پهپاد و موشک کروز را دراوکراین رهگیری و سرنگون کرده و جان افراد بی‌شماری را در حملاتی با ضریب هدف‌گیری بالای ۹۰ درصد یا حتی بیشتر نجات داده است.»

به گزارش رویترز، سامانه موشکی ساخته شده توسط شرکت آلمانی دیهل با برد حدود ۴۰ کیلومتری و دید ۲۶۰ درجه‌ای، برای سرنگونی موشک‌های کروز که توسط روسیه برای حمله به نیروگاه‌ها استفاده می‌شود و همچنین رهگیری هواپیماها، از جمله پهپادهای شاهد ساخت ایران، مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تغییرات کلیدی در کابینه اوکراین در آستانه سفر زلنسکی به آمریکا؛ ۷ وزیر و مقام دولتی استعفا کردند

حمله مرگبار روسیه با موشک بالستیک؛ رومانی یکی از دو سامانه پاتریوت خود را به اوکراین اهدا می‌کند

اولین جنگنده اف‌-۱۶ آمریکایی در اوکراین «بدون شلیک روسیه» سقوط کرد