NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

شب نخست مجمع ملی دموکرات‌ها؛ بایدن، هیلاری و دیگران از آمریکایی‌ها خواستند به کامالا رای دهند

هریس و بایدن در مجمع ملی دموکرات‌ها
هریس و بایدن در مجمع ملی دموکرات‌ها Copyright AP photo
Copyright AP photo
نگارش از Euronews با استفاده از  AP
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
ترجمه شده از زبان: انگلیسی

مطبق برنامه از پیش تعیین شده، مجمع ملی حزب دموکرات در شیکاگو آغاز و چهره‌های برجسته این حزب در حمایت از نامزدی کامالا هریس به روی صحنه آمدند.

آگهی

برجسته‌ترین چهره حاضر در شب نخست، جو بایدن رئيس جمهور آمریکا بود که در یک سخنرانی احساسی از آمریکایی‌ها خواست با یکدیگر متحد شوند تا اجازه ندهند دونالد ترامپ بار دیگر به کاخ سفید برگردد.

آقای بایدن که تا همین یک ماه پیش قرار بود به عنوان نامزد حزب سخنران پایانی مجمع ملی دموکرات‌ها باشد روی صحنه آمد تا از معاون خود کامالا هریس دفاع و حمایت کند. جو بایدن در سخنرانی خود انتخاب هریس به عنوان معاون رئيس جمهور را نخستین تصمیمش پیش از پیروزی در انتخابات ۴ سال قبل معرفی و در عین حال آن‌را بهترین تصمیم در کل دوران فعالیت سیاسی خود دانست.

آقای بایدن در سخنرانی خود همچنین مطابق انتظار به دونالد ترامپ تاخت و او را یک مجرم خواند. او همچنین عملکرد دولت خود را شایسته ستایش دانست و گفت: «من و کامالا یک چهار سال خارق‌العاده را پشت سر گذاشتیم و توانستیم چهار سال پیشرفت تاریخی در این کشور رقم بزنیم.»

او همچنین اشاره کوچکی هم به فشارها برای کناره‌گیری از نامزدی در انتخابات داشت و گفت: «من عاشق شغلم هستم اما کشورم را بیشتر دوست دارم.»

رئيس جمهور آمریکا در بخش دیگری از سخنرانی خود به اعتراضات طرفداران دونالد ترامپ و حمله آنها به ساختمان کنگره اشاره و تاکید کرد که او توانسته در سال ۲۰۲۰ دموکراسی در آمریکا را حفظ کند. بایدن در ادامه از مردم آمریکا خواست که در سال ۲۰۲۴ همین کار را تکرار کنند و از دموکراسی در این کشور محافظت نمایند.

بازگشت هیلاری

یکی دیگر از سخنرانان مهم نخستین شب مجمع ملی حزب دموکرات هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما بود. خانم کلینتون که در سال ۲۰۱۶ در انتخابات ریاست جمهوری مغلوب ترامپ شده بود از مردم آمریکا خواست از بایدن که به باور او «قهرمان دموکراسی در داخل و خارج از کشور» بوده تقدیر کنند.

او که هشت سال قبل به عنوان نخستین زن تلاش کرده بود به عنوان رئيس جمهور انتخاب شود این بار از آمریکایی‌ها خواست تا بالاخره «سقف شیشه‌ای» را بشکنند و نخستین زن را به عنوان رئيس جمهور راهی کاخ سفید نمایند.

او با اشاره به شکست در سال ۲۰۱۶ تاکید کرد که شهروندان آمریکایی حاضر نشدند از حمایت از کشور خود دست بردارند و با تلاش‌های فراوان موفق شدند ترامپ را کنار بزنند. او همچنین کسانی که در سال ۲۰۱۶ به او رای دادند را مردمی دانست که به آینده رای داده‌اند. همسر بیل کلینتون رئیس جمهور پیشین آمریکا در بخش دیگری از صحبت‌هایش یاد مادر کامالا هریس را گرامی داشت و گفت «ای کاش مادر او امروز اینجا پیش ما بود.»

هیلاری در پایان سخنرانی احساسی خود آینده را همین نقطه دانست و از شهروندان آمریکایی خواست به میدان بیایند و با رای دادن به کامالا تاریخ‌سازی کنند.

تشکر کامالا از بایدن

کامالا هریس که به عنوان نامزد حزب دموکرات باید در روز آخر و به عنوان آخرین سخنران روی صحنه برود در اظهارات کوتاهی از جو بایدن به خاطر آنچه او «عملکرد فوق‌العاده در اداره کشور» خواند تقدیر کرد.

خانم هریس در بخشی از صحبت‌های خود گفت: «جو از تو به خاطر رهبری تاریخی‌ات ممنونیم. به خاطر خدمتت به ملت ما در تمام دوران زندگی‌ات. به کاری که همچنان هم به آن ادامه خواهی داد. ما برای همیشه سپاسگزار تو هستیم.»

تظاهرات در حمایت از غزه

یکی دیگر از حواشی مهم نخستین شب اعتراض و تجمع حامیان فلسطینی‌ها در بیرون محوطه محل برگزاری مراسم بود. جایی که مخالفان جنگ از بایدن و هریس می‌خواستند فشار خود را بر اسرائيل برای پایان دادن به درگیری‌ها در باریکه غزه پایان دهد.

تظاهر کنندگان با سر دادن شعارهایی چون «فلسطین آزاد»، «آتش بس همین حالا» و همچنین «نه به جنگ» اعتراض و نارضایتی خود را از ادامه جنگی که تاکنون به کشته شدن بیش از ۴۰ هزار انسان در نوار غزه انجامیده ابراز داشتند.

جو بایدن البته در بخشی از سخنرانی خود به مسئله غزه و اسرائيل اشاره و تاکید کرد که تلاش‌های دولت او همچنان برای پایان به جنگ ادامه دارد. آقای بایدن با اشاره به اینکه آنتونی بلینکن، وزیر خارجه در حال رایزنی با متحدین منطقه‌ای آمریکا است تا هر چه زودتر آتش‌بس در نوار غزه برقرار شود گفت: «وزیر امور خارجه و من به طور شبانه روزی کار می کنیم تا از یک جنگ گسترده تر جلوگیری کنیم، گروگان ها را به خانواده‌هایشان برگردانیم و کمک‌های بشردوستانه، بهداشتی و غذایی را به غزه برسانیم. اتفاقی که باید برای پایان دادن به رنج مردم غیرنظامی فلسطینی صورت گیرد. آتش‌بس کنید و به این جنگ پایان دهید.»

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آگهی

قرار است این نشست در روزهای آینده هم ادامه یابد تا روز پنجشنبه۲۲ اوت که کامالا هریس به عنوان آخرین سخنران روی صحنه می‌رود و رسما نامزدی حزب دموکرات برای انتخابات ریاست جمهوری را خواهد پذیرفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

کامالا هریس به آرای لازم برای نامزدی رسمی حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دست یافت

ترامپِ «عجیب و غریب»؛ خنده و تمسخر سلاح مخفی کامالا هریس برای ضربه زدن به نامزد جمهوری‌خواهان

«نمایندگان جمهوری‌خواه کنگره جلوی هرگونه تلاش کامالاهریس برای هرشکل از توافق با ایران را می‌گیرند»