NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

ترامپ در گفتگو با ماسک: ایران به اسرائیل حمله نمی‌کند؛ چرا بیشتر از خود اروپا برای اروپا هزینه کنیم؟

ترامپ و ماسک بیش از دو ساعت در گفتگوی عمومی که در ایکس پخش شد صحبت کردند.
ترامپ و ماسک بیش از دو ساعت در گفتگوی عمومی که در ایکس پخش شد صحبت کردند. Copyright Matt Rourke/Copyright 2021 The AP. All rights reserved.
Copyright Matt Rourke/Copyright 2021 The AP. All rights reserved.
نگارش از Euronews
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
ترجمه شده از زبان: انگلیسی

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین ایالات متحده روز دوشنبه ۱۲ اوت (۲۲ مرداد) در گفتگویی در شبکه ایکس با ایلان ماسک، میلیاردر فعال در حوزه فناوری، گفت که ایران به اسرائیل حمله نخواهد کرد.

آگهی

او در این گفتگو که فایل صوتی آن در صفحه ایکس ایلان ماسک همرسان شده، ضمن انتقاد شدید از جو بایدن، رئیس جمهوری ایالات متحده و معاونش کامالا هریس که قرار است از سوی حزب دموکرات در انتخابات آتی ریاست جمهوری آمریکا شرکت کند، گفت که بایدن «بدترین رئیس جمهور» تاریخ آمریکا بوده است.

ترامپ گفت که اگر او به جای بایدن، رئیس جمهور بود، حمله هفتم اکتبر حماس هرگز روی نمی‌داد. او در این زمینه گفت: «اگر من رئیس جمهور بودم، اسرائیل مورد حمله قرار نمی‌گرفت. همه منتظرند ایران به اسرائیل حمله کند، اما ایرانی‌ها حمله نمی‌کنند.»

رئیس جمهوری پیشین آمریکا یادآوری کرد که در زمان صدارتش به چین هشدار داده که اگر از ایران نفت بخرد، نمی‌تواند با ایالات متحده تجارت کند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

جنگ اوکراین

ترامپ درباره جنگ جاری میان روسیه و اوکراین گفت که جو بایدن مسئول تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ است.

نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آتی آمریکا در جریان کارزار تبلیغاتی خود ادعا کرده که اگر دوباره به عنوان رئیس‌جمهور انتخاب شود، می‌تواند جنگ را ظرف یک روز به پایان برساند.

ترامپ در گفتگوی روز دوشنبه با حمله شدید به رئیس جمهور کنونی گفت اگر بایدن در مقام ریاست جمهوری نبود روسیه هرگز به اوکراین حمله نمی‌کرد.

ترامپ چنین استدلال کرد که رابطه «قوی» او با ولادیمیر پوتین می‌توانسته مانع درگیری شود و گفت که حتی به رئیس جمهوری روسیه گفته اقدامی نکند.

ترامپ به ماسک گفت: «من با پوتین بسیار خوب کنار آمدم و او به من احترام گذاشت.» و افزود: «درباره اوکراین حرف می‌زدیم. اوکراین چشم و چراغش بود، اما من به او گفتم این کار را انجام ندهد. گفتم نمی‌توانی این کار را بکنی، ولادیمیر. گفت نه، راه ندارد، و من گفتم چرا، راه دارد.»

ترامپ همچنین گفت: «روسیه آلمان را با ما شکست داد و ناپلئون را هم شکست داد. می‌دانی، آنها خیلی وقت است که آنجا هستند، آنها یک نیروی جنگی بزرگ هستند و این بسیار ناعادلانه است... ما در موقعیت بسیار بدی هستیم. من به طور انحصاری کسی را سرزنش نمی‌کنم، اما می‌توانم به شما بگویم که می‌توانستم جلوی آن (جنگ) را بگیرم.»

Donald Trump meets with Russian President Vladimir Putin at the G20 Summit in July 2017.
Donald Trump meets with Russian President Vladimir Putin at the G20 Summit in July 2017.Evan Vucci/Copyright 2017 The AP. All rights reserved.

رئیس جمهور پیشین ایالات متحده در مورد کمک به اوکراین نیز صحبت کرد و این گونه که از کلام او به نظر می‌رسد، پیشنهاد داد که اتحادیه اروپا هزینه‌های خود را با ایالات متحده مطابقت دهد.

دونالد ترامپ گفت: «من می‌گویم چرا نمی‌خواهید (سهم‌تان در هزینه‌ها را) برابر کنید؟ چرا همان قدری که ما می‌پردازیم آنها پرداخت نمی‌کنند؟»

ترامپ در گفتگو با ماسک پرسید: «چرا ایالات متحده به طور نامتناسبی برای دفاع از اروپا هزینه بیشتری می‌پردازد تا خود اروپا؟» و نتیجه گرفت: «اين معنی ندارد. این ناعادلانه است و مسئله‌ای است که جا دارد رسیدگی شود.»

او همچنین از قوانین تجاری اتحادیه اروپا انتقاد کرد و گفت: «آنها در تجارت از آمریکا بهره زیادی می‌برند» و افزود: «آنها به اندازه چین سرسخت نیستند، اما بد هستند.»

زلنسکی و رفتار «بسیار محترمانه»

ترامپ سپس ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین را ستایش کرد و رفتار او را پس از تماس تلفنی که منجر به اولین استیضاح ترامپ در سال ۲۰۱۹ شد، «محترم» خواند.

آگهی

ترامپ گفت: «صادقانه نگاه کنید، هیچ کس نسبت به من احساس بدتری نسبت به اوکراین ندارد، زیرا می‌دانستم که آن اتفاق هرگز نخواهد افتاد.» ترامپ گفت: «من زلنسکی را می‌شناسم. رفتار او با من بسیار محترمانه بود، زیرا وقتی آنها با روسیه راه افتادند و با جعل خبر گفتند من با او (زلنسکی) تماس تلفنی داشتم، او گفت که یک تماس تلفنی عالی بوده است.»

استیضاح ترامپ در سال ۲۰۱۹ پس از تماس تلفنی او با ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین اتفاق افتاد. دلیل این استیضاح، شکایت یک مقام اطلاعاتی آمریکا درباره سوء استفاده ترامپ از قدرت بود، زیرا ترامپ طی آن گفتگو با زلنسکی از او خواسته بود تا احتمال فساد مالی پسر جو بایدن در اوکراین را پیگیری کند و در مقابل، وعدهٔ افزایش کمک نظامی به اوکراین را داده بود.

اظهارات کنونی ترامپ در مورد اوکراین در گفتگو با ماسک، به دنبال پیام‌های متنی افشا شده بین جی دی ونس، معاون منتخب ترامپ، و چارلز جانسون، نظریه‌پرداز توطئه راست افراطی است که در آن ونس حمایت آمریکا از اوکراین را تحقیر و تخطئه کرده بود.

Republican vice presidential candidate JD Vance and Republican presidential candidate former President Donald Trump attend a campaign rally in Atlanta.
Republican vice presidential candidate JD Vance and Republican presidential candidate former President Donald Trump attend a campaign rally in Atlanta.Ben Gray/Copyright 2024 The AP. All rights reserved

به گزارش واشنگتن پست، ونس به جانسون گفت: «رفيق من حتی تماس‌های اوکراین را نمی‌پذیرم.»

آگهی

تاریخ آن مکالمات متنی مربوط به اکتبر ۲۰۲۳ و همزمان با تلاش جمهوریخواهان کنگره برای جلوگیری از بسته کمک به اوکراین بوده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آیا سناریوی حمله به مواضع اسرائیل در آذربایجان عملی است؟باکو:خبر مشارکت ما در حمله به ایران جعلی است

مظنون سوءقصد به جان رئیس‌جمهور سابق آمریکا در کتابش از ایران خواسته بود ترامپ را ترور کند

مرد مظنون به تلاش برای ترور ترامپ در دادگاه تحت پیگرد قرار گرفت