NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

تکواندو ایران پس از ۱۶ سال در المپیک طلا گرفت، زارع در کشتی سنگین وزن به مدال نقره رسید

کسب مدال طلای المپیک توسط آرین سلیمی
کسب مدال طلای المپیک توسط آرین سلیمی Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک روز مانده به پایان بازی‌های المپیک تابستانی پاریس، ورزشکاران ایرانی صاحب یک مدال طلای با ارزش در رشته تکواندو و یک مدال نقره در رشته کشتی شدند تا ایران با مجموع ۳ مدال طلا ۵ مدال نقره و ۲ مدال برونز تا اینجای کار در جایگاه ۲۱ جدول کسب مدال‌ها قرار گیرد.

آگهی

آرین سلیمی چهارمین و آخرین نماینده تکواندو ایران در مبارزه فینال المپیک ۲۰۲۴ پاریس، روز شنبه ۱۰ اوت (۲۰ مرداد ۱۴۰۳) مقابل حریفی از بریتانیا به روی شیاپ‌چانگ رفت که در پایان سه راند به پیروزی رسید و قهرمان المپیک شد.

ورزشکار وزن ۸۰+ کیلوگرم تکواندوی ایران در دیدار فینال مقابل کانینگهام از بریتانیا که رده چهارم رنکینگ جهانی را در اختیار دارد با نتیجه ۲ بر یک حریف خود را شکست داد تا مدال طلای این رقابت‌ها را به دست آورد.

این تکواندوکار ۲۱ ساله با کسب این مدال طلا، پس از ۱۶ سال توانست تکواندوی ایران را به طلای المپیک برساند. آخرین طلای تکواندوی ایران در المپیک را هادی ساعی در المپیک ۲۰۰۸ پکن به دست آورده بود.

تیم ملی تکواندو ایران با چهار تکواندوکار در بازی‌های المپیک پاریس حضور داشت که مهران برخورداری و ناهید کیانی دو مدال نقره و مبینا نعمت زاده یک مدال برنز کسب کرده اند.

سلیمی در نخستین مبارزه خود نیکیتا رافالوویچ از ازبکستان (رده ۷ جهان) را شکست داد و در مرحله یک چهارم نهایی هم با عبور از سد کارلوس سانسورس مکزیکی (رده ۲ جهان) به مرحله نیمه‌نهایی رسید.

او در نیمه‌نهایی نیز به مصاف ایوان شاپینا از کرواسی (رنک ۳ جهان) رفت که در پایان، با حساب ۲ بر یک حریف قدرتمند خود را شکست داد و به فینال این وزن رسید.

سلیمی در مقابل حریف بریتانیایی در فینال المپیک
سلیمی در مقابل حریف بریتانیایی در فینال المپیکآسوشیتدپرس

کشتی نفس‌گیر امیرحسین زارع

در دیگر مبارزه روز شنبه، امیرحسین زارع،‌ ملی‌پوش ایران در رشته کشتی آزاد در فینال وزن ۱۲۵ کیلوگرم به مصاف گنو پتریاشویلی، قهرمان ادوار جهان و نایب‌قهرمان المپیک رفت که در پایان حریف گرجستانی به پیروزی رسید.

زارع که در ابتدا یک امتیاز پیش بود در ادامه کار با حمله حریف گرجی روبرو شد و ۱۲ امتیاز از دست داد که عملا نتیجه کشتی به دلیل اختلاف ۱۰ امتیازی به نفع پتریاشویلی پایان می‌پذیرفت. اما با بازبینی تصاویر، مشخص شد که ۲ امتیاز او در بیرون از تشک بوده و وقت اول با نتیجه ۱۰ بر ۱ به پایان یافت.

بازی در وقت دوم با حملات کشتی‌گیر ایرانی ادامه یافت و زارع توانست اختلاف امتیازات خود را کم کند ولی در نهایت بازی با نتیجه نزدیک ۱۰ بر ۹ به نفع  پتریاشویلی تمام شد و امیرحسین زارع به مدال نقره رضایت داد.

اهدای مدال‌ها در مسابقات کشتی آزاد وزن ۱۲۵ کیلو
اهدای مدال‌ها در مسابقات کشتی آزاد وزن ۱۲۵ کیلوآسوشیتدپرس

علی داوودی در وزنه‌برداری چهارم شد

علی داوودی، وزنه‌بردار دسته فوق‌سنگین ایران نیز روز شنبه به رقابت پرداخت.  این ورزشکار در حرکت یک‌ضرب، دو حرکت صحیح داشت و یک حرکت را از دست داد. 

علی داوودی با رکورد ۲۰۵ کیلوگرم در پایان حرکت ‌یک‌ضرب در بین ۱۲ وزنه‌بردار دسته فوق سنگین چهارم شد. او رکورد شخصی خود را در حرکت یک‌ضرب ۲ کیلوگرم افزایش داد. 

علی داوودی در رقابت‌های وزنه‌برداری المپیک پاریس
علی داوودی در رقابت‌های وزنه‌برداری المپیک پاریسآسوشیتدپرس

رقابت ورزشکاران ایرانی در آخرین روز بازی‌های المپیک

رحمان عموزاد، نماینده وزن ۶۵ کیلوگرم کشتی آزاد ایران روز شنبه با پیروزی برابر قهرمان جهان از مجارستان به فینال راه یافت و روز یکشنبه در برابر حریف خود از ژاپن قرار خواهد گرفت.

شادی رحمن عموزاد از راهیابی به فینال
شادی رحمن عموزاد از راهیابی به فینالآسوشیتدپرس

همچنین، امیرعلی آذرپیرا، نماینده وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی آزاد ایران با توجه به راهیابی حریفش به دیدار نهایی بازی‌های المپیک پاریس،‌ به گروه شانس مجدد رفت.

آذرپیرا روز یکشنبه برای کسب مدال برنز در گروه بازنده‌ها به کار خود ادامه می‌دهد و باید به مصاف علیشیر یرگالی، دارنده ۴ مدال نقره و برنز جهان از قزاقستان برود که در صورت پیروزی در این مسابقه در دیدار رده‌بندی برای کسب مدال برنز به مصاف اسنایدر آمریکایی خواهد رفت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

حدیث‌ غرور و حسرت ایرانی در قابی از المپیک پاریس؛ وقتی سانسور حاکمیت در برابر جامعه کم آورد

درخشش کشتی‌گیران ایرانی در بازی‌های المپیک؛ سعید اسماعیلی در کشتی فرنگی طلا گرفت

حاشیه‌های المپیک؛ بازیکن تیم ملی هاکی استرالیا به اتهام تلاش برای خرید کوکائین در پاریس بازداشت شد