NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

طوفان سهمگین «گئمی» چه بر سر تایوان و فیلیپین آورد و با نفتکش چه کرد؟

تخلیه ساکنان از مناطق طوفان و سیل زده تایوان
تخلیه ساکنان از مناطق طوفان و سیل زده تایوان Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

طوفان مرگباری که تایوان را در نوردید بیش از ۱۰ کشته و مفقود به جا گذاشت و یک کشتی باری را غرق کرد.

آگهی

شدیدترین طوفان هشت سال گذشته تایوان تاکنون دست کم ۳ کشته به جا گذاشته و بخش‌هایی از دومین شهر بزرگ این جزیره را زیر آب برده است.

این طوفان همچنین ضمن به جا گذاشتن خسارات فراوان، صدها نفر را مجروح کرد و مسئولان محلی را برآن داشت تا موسسات آموزشی، سازمان‌ها و ادارات و نیز بازارهای مالی را تعطیل کنند.

در همین حال، نیروهای امدادی در حال جستجو برای یافتن ۹ ملوان یک کشتی باری هستند که شناور حامل آنها پس از وزش طوفان شدید در آب غرق شد.

طوفان سهمگین «گئمی» خیابان‌های شهر جنوبی کائوهسیونگ را به رودخانه تبدیل کرد و برخی خانه‌ها را زیر آب برد.

خودرویی که همچون شناور روی آب به حرکت در آمده است

بر اساس آخرین گزارش‌ها که فرانس‌پرس به آن استناد کرده، مدارس و ادارات در چندین شهر تایوان برای دومین روز متوالی تعطیل شدند، بازار بورس همچنان بسته ماند و هزاران نفر از مناطق حادثه دیده تخلیه شدند.

طوفان گئمی همچنین در مسیر حرکت خود به سمت تایوان، باران‌های فصلی در فیلیپین را تشدید کرد که منجر به جاری شدن سیل، رانش زمین و کشته شدن ۲۰ نفر در این کشور شد.

یک نفتکش که حدود ۱.۴ میلیون لیتر نفت را حمل می‌کرد روز پنج‌شنبه در پی وزش طوفان در نزدیکی سواحل مانیل غرق شد؛ مقامات فیلیپنی در پی این حادثه برای جلوگیری از نشت نفت و آلودگی آب به سرعت وارد عمل شدند.

مسئولان هواشناسی تایوان اعلام کردند که تا صبح پنج‌شنبه از شدت این طوفان کاسته شده و حدود ساعت ۴:۲۰ بامداد (۲۰:۲۰ به وقت گرینویچ) مرکز آن به سمت دریا تغییر کرده است.

آژانس آتش‌نشانی تایوان صبح پنج‌شنبه گزارشی مبنی بر غرق شدن یک کشتی باری در سواحل جنوب غربی این جزیره دریافت کرد که در پی آن ۹ خدمه میانماری مجبور به ترک کشتی با جلیقه نجات شدند.

زمان غرق شدن این کشتی که با پرچم تانزانیا در سواحل جنوبی تایوان حرکت می‌کرد به طور دقیق مشخص نشده اما به گفته مسئولان تایوانی، یک کشتی امدادرسان حوالی ساعت ۸:۳۵ صبح برای نجات حادثه دیدگان وارد این منطقه شده است.

وزارت دفاع تایوان روز پنج‌شنبه اعلام کرد که مانور نظامی سالانه هان کوانگ که برخی از تمرین‌های پیش‌بینی شده آن به دلیل شرایط آب و هوایی از پیش لغو شده بود، یک روز زودتر پایان یافته و نیروها برای کمک به دولت‌های محلی در عملیات امداد و نجات به مناطق حادثه دیده اعزام شده‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری فرانسه، صدها پرواز داخلی و بین‌المللی نیز تاکنون به دلیل وزش این طوفان سهمگین در تایوان لغو شده است.

طوفان گئمی در حال حاضر به سمت استان فوجیان چین در حرکت است. این استان ضمن وضع دومین سطح بالای هشدار سیل، کلیه خدمات ریلی را متوقف کرده است.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

رعد و برق، وزش باد، طوفان و بارش باران در آلمان

خسارات عمده طوفان بریل در کارائیب؛ دست کم یک نفر در سن‌وینسنت جان باخت

طوفان رمال در هند و بنگلادش چندین کشته به جا گذاشت