NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

دو گروه راست افراطی پارلمان اروپا از تصاحب معاونت رئیس این نهاد هم بی‌نصیب ماندند

جردن باردلا از حزب راست افراطی «تجمع ملی» فرانسه
جردن باردلا از حزب راست افراطی «تجمع ملی» فرانسه Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

دو گروه جدید راست‌افراطی پارلمان اروپا در رای‌گیری روز سه‌شنبه این نهاد اروپایی نتواستند حتی یکی از چهارده معاونت ریاست پارلمان اروپا را از آن خود کنند.

آگهی

نامزدهای راست‌افراطی پارلمان اروپا که به دنبال تصدی مقام معاونت رئیس پارلمان اروپا بودند، روز سه‌شنبه با رای مخالف قانونگذاران این نهاد اروپایی مواجه شدند. این رویداد حاصل بخشی از تلاش‌های هماهنگ احزاب میانه‌رو برای ایجاد سدی در برابر جناح راست افراطی بود.

این در حالی بود که گروه پارلمانی «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا» به رهبری جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا در رأی‌گیری روز سه‌شنبه نمایندگان پارلمان اروپا موفق به کسب دو معاونت رئیس این نهاد اروپایی اروپا شدند. این گروه در دوره پیشین پارلمان اروپا یک معاونت را در اختیار داشت.

به این ترتیب نه گروه «میهن‌پرستان برای اروپا» به رهبری جردن باردلا از حزب راست افراطی «تجمع ملی» فرانسه و نه گروه «اروپای کشورهای مستقل» با مرکزیت حزب «آلترناتیو برای آلمان» در هیات رئیسه پارلمان اروپا که قوانین و بودجه این نهاد اروپایی را تصویب می‌کند، نماینده‌ای نخواهند داشت.

هفته گذشته، سخنگوی حزب «مردم اروپا» از مذاکره احزاب میانه‌رو برای دور نگه داشتن فراکسیون‌های راست افراطی و «دوستان پوتین» از موقعیت‌های تاثیرگذار در پارلمان اروپا خبر داده بود.

گروه «میهن‌پرستان برای اروپا» فابریس لگری، رئیس سابق آژانس حفاظت از مرزهای اروپا، موسوم به «فرونتکس» از حزب راست افراطی «تجمع ملی» فرانسه و کلارا دوستالوا از حزب «ANO» جمهوری چک را که پیشتر بخشی از گروه «تجدید اروپا» بود به‌عنوان دو نامزد خود برای تصدی معاونت‌های رئیس پارلمان اروپا معرفی کرده بود.

گروه راست افراطی «اروپای کشورهای مستقل» هم اِوا زایانچکوفسکا، قانونگذار لهستانی را به‌عنوان نامزد خود برای تصدی معاونت رئیس پارلمان اروپا معرفی کرده بود.

سخنگوی گروه «میهن‌پرستان برای اروپا» مهار جناح راست افراطی در پارلمان اروپا را یک عمل «غیردموکراتیک» و «توهین به میلیون‌ها شهروند اروپایی که حق دارند صدایشان شنیده شود» توصیف کرد.

پائولو بورکیا، یکی از نمایندگان پارلمان اروپا از گروه «میهن‌پرستان برای اروپا» به یورونیوز گفت: «من تصمیم نگرفتم که گروه میهن‌پرستان برای اروپا سومین گروه بزرگ در پارلمان اروپا باشد، بلکه رأی‌دهندگان این تصمیم را گرفتند.»

از ۱۴ معاونت رئیس پارلمان اروپا، ۱۱معاونت در دور اول رأی‌گیری انتخاب شدند. در این رأی‌گیری، گروه سوسیالیست‌ها و دموکرات‌ها پنج معاونت، حزب مردم اروپا سه معاونت و گروه لیبرال تجدید اروپا دو معاونت و گروه سبزها یک معاونت را از آن خود کردند.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

دو نامزد از طرف گروه «محافظه‌کاران و اصلاح‌طلبان اروپا» در دور دوم رأی‌گیری به عنوان دو معاون رئیس پارلمان اروپا انتخاب شدند. همچنین یونس عمرجی، نماینده فرانسوی از گروه چپ نیز در همین دور از رأی‌گیری به عنوان یکی از معاونان رئیس پارلمان اروپا انتخاب شد.

دانیل فرویند، نماینده پارلمان اروپا از حزب سبز آلمان به یورونیوز گفت احزاب سیاسی که در پلتفرم ضد اروپایی حضور داشته‌اند نباید مسئولیتی در پارلمان اروپا داشته باشند.

او در ادامه گفت که اگر هدف آن‌ها نابودی پارلمان اروپا است نباید به آن‌ها اجازه داد تا این نهاد را اداره کنند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

جنگ اوکراین در کانون نشست بزرگ رهبران اروپا در بریتانیا

بازآرایی احزاب راست افراطی در پارلمان اروپا؛ اوربان چگونه در قامت بنیانگذار «میهن‌پرستان» برمی‌خیزد؟

تلاش‌های فن‌ در لاین برای برقراری تعادل جنسیتی کمیسرها؛ دولت‌های اروپایی مردان را ترجیح می‌دهند