Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

رای به پزشکیان و جلیلی یا تماشای فوتبال اروپا؟ جدال مدعیان قهرمانی همزمان با انتخابات ایران

جام ملت‌های اروپا
جام ملت‌های اروپا Copyright AP photo
Copyright AP photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

همزمان با برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در ایران، چهار قدرت فوتبال اروپا و جهان به فاصله چند ساعت به مصاف یکدیگر می‌روند.

آگهی

بازی‌های امروز جام ملت‌های اروپا تکرار دو فینال در این رقابت‌ها است، یکی فینال آلمان و اسپانیا در سال ۲۰۰۸ و دیگری دیدار پایانی یورو ۲۰۱۶ که پرتغال در خانه فرانسه، خروس‌ها را شکست داد.

در چارچوب مرحله یک چهارم نهایی مسابقات یورو ۲۰۲۴ یا همان جام ملت‌های اروپا از ساعت ۱۹:۳۰ به وقت تهران آلمان میزبان به مصاف یکی از مدعیان کسب عنوان قهرمانی یعنی اسپانیا می‌رود. این دو تیم قدرتمند که بارها در بازی‌های یورو و همچنین جام جهانی مقابل یکدیگر قرار گرفته‌اند اصلی‌ترین مدعیان کسب عنوان قهرمانی در این رقابت‌ها به شمار می‌روند.

ژرمن‌ها تورنمنت را با اقتدار و با پیروزی مقابل اسکاتلند آغاز و در ادامه هم مجارستان را شکست دادند و در مقابل سوئيس به تساوی رسیدند. شاگردان ناگلزمن در مرحله یک هشتم نهایی کار سختی در مقابل دانمارک نداشتند و در شب باران و تگرگ و رعد و برق ورزشگاه شهر دورتموند موفق شدند حریف خود را با ۲ گل از پیش رو بردارند.

اسپانیا در جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۸، با همین تک گل فرناندو تورس موفق شد آلمان را در فینال شکست دهد و به قهرمانی برسد
اسپانیا در جام ملت‌های اروپا ۲۰۰۸، با همین تک گل فرناندو تورس موفق شد آلمان را در فینال شکست دهد و به قهرمانی برسدMartin Meissner/AP2008

در مقابل اما اسپانیا تنها تیمی است که تمام بازی‌های خود در این رقابت‌ها را با پیروزی پشت سر گذاشته است. آنها در گروه مرگ موفق شدند ایتالیا، کرواسی و آلبانی را شکست دهند و سپس با گلباران گرجستان به این مرحله رسیده‌اند. جوانان لوئيس دلافونته نوید یک اسپانیای جذاب و قدرتمند در سالهای آینده را می‌دهد و ماتادورها می‌توانند از داشتن تیمی توانمند در سالهای آتی اطمینان داشته باشند.

در حالی‌که آلمان‌ها امیدوارند با درخشش تونی کروس که بعد از پایان این مسابقات برای همیشه کفش‌هایش را آویزان خواهد کرد همچنان پیش بروند و بعد از ۲۸ سال قهرمانی را جشن بگیرند در مقابل اسپانیا تا این مرحله تیم ترسناکی نشان داده که ممکن است دست به کارهای بزرگی بزند.

این دو تیم در فینال یورو ۲۰۰۸ به مصاف یکدیگر رفتند و در آن مسابقه اسپانیا توانست با تک گل فرناندو تورس آلمان را شکست و قهرمان اروپا شود.

این دو مسابقه در حالی برگزار می‌شود که انتخابات ریاست جمهوری در ایران نیز همزمان در حال برگزاری است. از آنجایی که بخش قابل توجهی از طبقه متوسط و کسانی که عموما به نامزد جریان اصلاح طلب و میانه‌رو رای می‌دهد در ساعات پایانی انتخابات پای صندوق‌های رای حاضر می‌شوند، شخصیت‌های نزدیک به مسعود پزشکیان در شبکه‌های اجتماعی از مردم خواسته‌اند که زودتر رای خود را به صندوق بیندازند. عباس عراقچی، معاون پیشین جواد ظریف در وزارت خارجه در حساب توییتری خود در این خصوص نوشت: «فوتبالی‌های عزیز، اگر می‌خواهید بازی های امشب را با خیال راحت ببینید لطفاً زودتر و تا قبل از ساعت شش رای خود را بدهید.»

همچنین محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات در دولت حسن روحانی که نقش پررنگی در کمپین انتخاباتی پزشکیان داشته نیز در حساب توییتری خود از مردم خواست هرچه زودتر پای صندوق حاضر شوند تا بتوانند از دو مسابقه حساس لذت ببرند.

از ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران هم دومین مسابقه مرحله یک چهارم نهایی که آن‌هم جدال دو مدعی دیگر عنوان قهرمانی است برگزار می‌شود. فرانسه ۲ سال بعد از نایب قهرمانی جهان با تقریبا همان ترکیب به علاوه بازگشت ستارگانی چون انگولو کانته می‌خواهد ناکامی دور قبل در این رقابت‌ها را جبران نماید. خروس‌ها به درخشش کیلین امباپه در خط حمله و مایک مانیان در دروازه امید بسته‌اند تا بتوانند از سد حریف پرستاره خود بگذرند.

فرانسه در دور قبل، در همین مرحله در ضربات پنالتی و در شبی که کیلین امباپه پنالتی خود را از دست داد مغلوب سوئیس شد و به خانه بازگشت. شاگردان دیدیه دشان در این رقابت‌ها چندان در قواره یک مدعی نشان نداده‌اند و تاکنون ۳ بار گلزنی کرده‌اند که دو بار آن را مدافعان حریف به اشتباه دروازه خودی را باز کرده و یک مورد دیگر هم امباپه از روی نقطه پنالتی موفق شده توپ را وارد دروازه حریف کند.

آخرین قهرمانی فرانسه در جام ملت‌های اروپا به سال ۲۰۰۰ برمی‌گردد، جایی که فرانسوی‌ها در یک دیدار دراماتیک در ثانیه‌های پایانی ایتالیا را شکست دادند
آخرین قهرمانی فرانسه در جام ملت‌های اروپا به سال ۲۰۰۰ برمی‌گردد، جایی که فرانسوی‌ها در یک دیدار دراماتیک در ثانیه‌های پایانی ایتالیا را شکست دادندTHOMAS KIENZLE/AP2000

آخرین قهرمانی فرانسه در رقابت‌های جام ملت‌های اروپا به سال ۲۰۰۰ بر می‌گردد. جایی که آنها در یک بازی دراماتیک و در حالی که تا آخرین ثانیه‌ها از ایتالیای رویایی عقب بودند توانستند با گل دقیقه ۹۰ سیلوین ویلتورد مسابقه را به تساوی بکشانند و در وقت اضافه هم با قانون گل طلایی و ضربه دیوید ترزگه به قهرمانی برسند.

در مقابل پرتغال با ستاره تمام نشدنی خود یعنی کریس رونالدو امیدوار است که یک بار دیگر مانند یورو ۲۰۱۶ به قهرمانی برسند. آنها در سال در پاریس و مقابل همین فرانسه موفق شدند با یک گل حریف خود را شکست دهند و برای اولین بار فاتح این جام شوند.

پرتغال در فینال یورو ۲۰۱۶ موفق شد در پاریس فرانسه میزبان را شکست دهد و به قهرمانی دست یابد
پرتغال در فینال یورو ۲۰۱۶ موفق شد در پاریس فرانسه میزبان را شکست دهد و به قهرمانی دست یابدAP Photo

هرچند در این دوره کریس رونالدو فروغی نداشته و نه تنها موفق نشده گلی به ثمر برساند که حتی در بازی قبل در مقابل اسلواکی پنالتی خود را هم از دست داد، اما آنها ستارگان دیگری چون رافا لیائو، برنو فرناندز، برناردو سیلوا و دیگو کاستا را هم دارند که می‌توانند با اتکا به آنها به تکرار قهرمانی امیدوار باشند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

اگر بر اساس نمایش تاکنون این دو تیم در رقابت‌های یورو ۲۰۲۴ بخواهیم بازی را تحلیل کنیم، احتمالا بخت پرتغال بیشتر خواهد بود اما تاریخ فوتبال همیشه ثابت کرده که دنیای توپ گرد هزاران بازی دارد و هیچ وقت نمی‌توان از پیروزی و شکست یک تیم اطمینان داشت.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تنش‌های سیاسی در جریان یورو۲۰۲۴؛ هشدار امباپه درباره وضعیت «فاجعه‌آمیز» فرانسه

یورو ۲۰۲۴؛ شگفتی‌سازی ترکیه در شب پیروزی کوبنده لاله‌های نارنجی

یورو ۲۰۲۴؛ رونالدو پنالتی خراب کرد ولی پرتغال با درخشش کاستا حریف فرانسه در یک‌چهارم نهایی شد