Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

زلنسکی خطاب به ترامپ:اگر برای پایان جنگ برنامه‌ داری،همین حالا بگو؛ ترامپ با پوتین چه توافقی می‌کند؟

دیدار پوتین و ترامپ در فنلاند در سال ۲۰۱۸
دیدار پوتین و ترامپ در فنلاند در سال ۲۰۱۸ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نامزد احتمالی حزب جمهوری‌خواه آمریکا مدعی است که جنگ تجاوزکارانه روسیه در اوکراین را حتی قبل از اینکه به طور رسمی به قدرت برسد، «حل و فصل» خواهد کرد.

آگهی

 ولودیمیر زلنسکی، رئیس ‌جمهوری اوکراین روز چهارشنبه ۳ ژوئیه (۱۳ تیر ۱۴۰۳) اعلام کرد که اگر دونالد ترامپ مدعی است که می‌داند چگونه به جنگ روسیه در اوکراین پایان دهد، نباید تا انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا در ماه نوامبر منتظر بماند تا جزئیات طرح خود را افشا کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا هفته گذشته در مناظره تلویزیونی با جو بایدن، رئیس‌جمهور کنونی این کشور گفت: «من حتی به‌عنوان رئیس‌جمهور منتخب و قبل از شروع به کار خودم به عنوان رئیس‌جمهور رسمی آمریکا در ۲۰ ژانویه [۱ بهمن ۱۴۰۳]، می‌توانم جنگ بین پوتین و زلنسکی را حل و فصل کنم.»

اگرچه که این نامزد احتمالی حزب جمهوری‌‌خواه، استراتژی‌ها یا سیاست‌های خاص خود را در مورد اوکراین به طور علنی فاش نکرده است، اما بارها گفته است که اگر رئیس جمهور بعدی آمریکا شود، پایان دادن به جنگ یکی از اولین اولویت‌های او خواهد بود.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 

آقای زلنسکی در مصاحبه‌ای با شبکه خبری بلومبرگ گفت: «اگر ترامپ برنامه‌ای برای توقف این جنگ دارد، باید همین الان آن را افشا کند. ما باید برای هر خطری که استقلال اوکراین یا تهدیدات احتمالی برای کشورمان ایجاد می‌کند، آگاه و آماده باشیم.»

زلنسکی گفت که می‌خواهد از الان بداند که آیا پس از پنجم نوامبر (۱۵ آبان) یعنی زمانی که آمریکایی‌ها پای صندوق‌های رای می‌روند، اوکراین همچنان از حمایت قدرتمند ایالات متحده برخوردار خواهد بود یا به حال خود رها می‌شود.

رئیس جمهوری اوکراین خاطر نشان کرد که «آن‌ها نمی‌توانند آینده زندگی من، مردم ما و فرزندان ما را دیکته کنند. حرف من این است که اگر برنامه‌ای دارند، حتی اگر به دلیل انتخابات نتوان آن را علنی کرد، باید از قبل بدانیم تا [برای آن] آماده باشیم.»

آن‌ها نمی‌توانند آینده زندگی من، مردم ما و فرزندان ما را دیکته کنند. حرف من این است که اگر برنامه‌ای دارند، حتی اگر به دلیل انتخابات نتوان آن را علنی کرد، باید از قبل بدانیم تا [برای آن] آماده باشیم.
ولودیمیر زلنسکی
رئیس جمهوری اوکراین

ترامپ در مناظره هفته گذشته خود با بایدن، درخواست پوتین مبنی بر واگذاری چهار منطقه اوکراین به روسیه را به عنوان شرط پایان جنگ قابل قبول ندانست.

در عین حال، برخی از مقامات و مشاوران نزدیک به دونالد ترامپ به نشریه پولیتیکو گفته‌اند که او در حال بررسی توافقی است که به موجب آن ناتو متعهد به «عدم گسترش بیشتر به سمت شرق - به ویژه در اوکراین و گرجستان» شود و با رئیس‌جمهور روسیه درباره اینکه مسکو چه مقدار از خاک اوکراین را می‌تواند حفظ کند، مذاکره خواهد کرد.

دیدار ترامپ و زلنسکی در سال ۲۰۱۹
دیدار ترامپ و زلنسکی در سال ۲۰۱۹آسوشیتدپرس

محبوبیت بایدن در اوکراین هفت برابر بیشتر از محبوبیت ترامپ است

در یک نظرسنجی که برای اولین بار توسط «مؤسسه بین‌المللی جامعه‌شناسی در کی‌یف» و وب‌سایت «تهاجم متقابل»   انجام شد، ۴۶.۷ درصد از اوکراینی‌ها معتقدند که بایدن رئیس جمهور بهتری برای جنگ اوکراین خواهد بود. این در حالی است که تنها ۶.۵ درصد در مورد ترامپ این نظر را دارند.

علاوه بر این، ۱۷.۶ درصد دیگر گفتند «هیچکدام از نامزدها خوب نیستند»، ۶.۷ درصد گفتند «هر دو نامزد خوب هستند» و ۲۰.۲ درصد گفتند که نمی‌دانند.

این نظرسنجی از ۱۶ تا ۲۸ مه (۲۷ اردیبهشت تا ۸ خرداد) انجام شد و ۲۰۰۲ پاسخ دهنده را در سراسر اوکراین پوشش داد.

ترامپ و بایدن به وضوح در مواضع خود در مورد جنگ روسیه در اوکراین اختلاف نظر دارند، بایدن بر لزوم حمایت ایالات متحده از اوکراین تاکید می‌کند و ترامپ از نحوه مدیریت جنگ در دولت بایدن انتقاد دارد.

ترامپ قبلا هم گفته بود که در صورت انتخاب شدن، جنگ در اوکراین را ظرف ۲۴ ساعت پایان خواهد داد. با این حال، سفیر روسیه در سازمان ملل روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی این ادعا را رد کرد و اظهار داشت که بحران اوکراین را نمی‌توان در یک روز حل کرد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چالش‌های پیش‌روی دبیر کل جدید ناتو؛ از بازگشت ترامپ تا تهدیدات چین و روسیه

دیدار وزیر خارجه بریتانیا با ترامپ؛ چگونه جنگ اوکراین کامرون را به ساحل فلوریدا کشاند؟

ترامپ: به روسیه خواهم گفت با کشورهایی که سهم خود به ناتو را پرداخت نمی‌کنند، هر کاری می‌خواهد بکند