Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

نخستین ملاقات یک متحد روسیه با زلنسکی؛ ریشه اختلافات میان اوکراین و مجارستان کجاست؟

دیدار ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در کی‌یف، ۲ ژوئن ۲۰۲۴
دیدار ویکتور اوربان نخست‌وزیر مجارستان با ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین در کی‌یف، ۲ ژوئن ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

ویکتور اوربان، نخست وزیر مجارستان، در اولین سفر خود به اوکراین پس از حمله روسیه، با ولودیمیر زلنسکی رئیس‌جمهوری این کشور دیدار و جنگ جاری با روسیه را «مهم ترین موضوع برای اروپا» توصیف کرد.

آگهی

این سفر به دلیل روابط نزدیک اوربان با ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و نخستین دیدار یک مقام متحد روسیه با زلنسکی به شمار می‌رود، زیرا مجارستان اغلب با تلاش‌های اتحادیه اروپا برای کمک به اوکراین و تحریم روسیه مخالفت کرده است.

در حالی‌که در خط مقدم جنگ، نیروهای کی‌یف در تلاش برای جلوگیری از پیشروی روسیه در شرق اوکراین هستند، هرگونه تأخیر در ارائه کمک‌های نظامی حیاتی غرب، ارتش اوکراین را با مشکل مواجه می‌کند.

شاهدی از سردی روابط میان اوکراین و مجارستان آن است که زلنسکی تا ساعاتی پس از ورود اوربان به طور علنی دیدار با وی را تایید نکرد و تنها در شبکه اجتماعی ایکس خود نوشت که با او درباره تجارت، همکاری فرامرزی، زیرساخت‌ها و انرژی گفتگو کرده‌اند.

با این حال، دفتر رئیس جمهوری اوکراین ویدئویی را منتشر کرد که نشان می‌دهد زلنسکی پس از استقبال و دست دادن از اوربان تشکر کرده و سپس روی میز گردی با پرچم مجارستان، اوکراین و اتحادیه اروپا در پس زمینه نشستند.

دیدار ویکتور اوربان و ولودیمیر زلنسکی درکی‌یف، ۲ ژوئیه ۲۰۲۴
دیدار ویکتور اوربان و ولودیمیر زلنسکی درکی‌یف، ۲ ژوئیه ۲۰۲۴آسوشیتدپرس

دو کشور از زمان آغاز جنگ روابط پرتنشی داشته‌اند. ویکتور اوربان که همواره خود را قهرمان صلح معرفی می‌کند، آتش‌بس فوری و گفتگوهای صلح را بدون صحبت درباره تمامیت ارضی اوکراین ادامه داده است.

این دیدار یک روز پس از به دست گرفتن ریاست دوره‌ای شش ماهه اتحادیه اروپا توسط مجارستان انجام می‌شود، موقعیتی که قدرت واقعی کمی دارد اما می‌توان از آن برای تعیین لحن دستور کار اتحادیه اروپا استفاده کرد. مقامات مجاری اعلام کرده‌اند که علی‌رغم نگرانی برخی از قانون‌گذاران اتحادیه اروپا مبنی بر اینکه سابقه دموکراتیک مجارستان موجب نامناسب بودن این کشور برای رهبری اتحادیه است، خود را به عنوان «واسطه‌گرانی صادق» معرفی کرده‌اند.

نخست وزیر مجارستان در این سفر به زلنسکی گفت: «مسئله اصلی جنگ است. هدف من این است که اینجا باشم تا بفهمم چگونه می‌توانیم در شش ماه آینده به اوکراین کمک کنیم.»

اختلافات مجارستان با اتحادیه اروپا و اوکراین

نخست‌وزیر مجارستان، که خود را طرفدار «دموکراسی غیرلیبرال» توصیف می‌کند، مدت‌هاست از سوی شرکای اروپایی‌اش به برچیدن نهادهای دموکراتیک در داخل و ایفای نقش خرابکار در سیاست اتحادیه اروپا متهم شده است.

اتحادیه اروپا بیش از ۲۰ میلیارد دلار کمک مالی به بوداپست را به دلیل ادعای نقض حاکمیت قانون و فساد مسدود کرده و در مقابل، اوربان نیز کارزارهای متعددی علیه اتحادیه اروپا به راه انداخته و اتحادیه را یک سازمان بیش از حد متمرکز و سرکوبگر معرفی کرده است.

اوربان همچنین مدت‌هاست که کی‌یف را به بدرفتاری با یک اقلیت مجار در منطقه غربی زاکارپاتیا در اوکراین متهم می‌کند. او توجیه بدرفتاری اوکراین با این گروه اقلیت را به دلیل امتناع خود از ارائه سلاح به اوکراین یا اجازه انتقال آن‌ها از مرز مشترک دو کشور می‌داند.

ائتلاف جدید راست افراطی مجارستان

سفر اوربان به اوکراین در حالی انجام می‌شود که او به دنبال عضوگیری در یک اتحاد ملی‌گرای جدید است و امیدوار است که به زودی به بزرگترین گروه جناح راست در پارلمان اروپا تبدیل شود.

اوربان در روز یکشنبه ۳۰ ژوئن با رهبران حزب راست افراطی در اتریش و حزب اصلی اپوزیسیون چک ملاقات کرد و تشکیل گروه جدید «میهن پرستان برای اروپا» را اعلام کرد.

این سه گروه باید قانونگذاران حداقل چهار کشور دیگر اتحادیه اروپا را جذب کنند تا بتوانند ائتلاف خود را در پارلمان جدید اروپا تشکیل دهند.

احزاب جناح راست در سراسر اروپا موقعیت خود را در انتخابات تقویت کردند، اما اختلافات ایدئولوژیک بر سر جنگ در اوکراین و همکاری با روسیه اغلب مانع از اتحاد عمیق‌تر در میان برخی از آن‌ها شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

سناریوهای دور دوم انتخابات پارلمانی فرانسه؛ مخالفان چگونه مانع پیروزی نهایی راست افراطی می‌شوند؟

عملکرد ضعیف تیم بایدن؛ خانواده و نزدیکانش از او می‌خواهند مبارزه را رها نکند

ماجراجویی یک «یوروسپتیک» در بروکسل؛ مجارستان ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را در دست گرفت