Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

عراق از طرح ۸ مرحله‌ای خود برای تأمین امنیت مرزهایش با ایران خبر داد

عکس تزئینی است
عکس تزئینی است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

وزارت کشور عراق از اجرای یک طرح چند مرحله‌ای برای «تامین هرچه بهتر امنیت مرزهای این کشور با ایران و ترکیه» خبر داد.

آگهی

محمد عبدالوهاب سکر، فرمانده مرزبانی عراق روز دوشنبه اعلام کرد که با اتخاذ یک طرح ۸ مرحله‌ای برای تأمین امنیت مرزهای عراق و ایران، نیروهای مخالف حکومت ایران از نوار مرزی دو کشور دور شده‌اند.

او که با خبرگزاری عراق گفتگو می‌کرد همچنین از یک طرح ۲ مرحله‌ای برای تأمین امنیت مرزهای عراق و ترکیه خبر داد.

این مقام عراقی در ادامه با بیان اینکه همه مرزهای عراق با ۶ کشور همسایه بر اساس معاهدات ترسیم شده، گفت که طول مرزهای کشورش با کشورهای همسایه بیش از ۳ هزار و ۷۱۴ کیلومتر است که طولانی‌ترین آن هزار و ۴۹۳ کیلومتر با ایران است.

فرمانده مرزبانی عراق با اشاره به مرز ایران و عراق در اقلیم کردستان عراق، از انجام اقداماتی در مرز دو کشور در سلیمانیه در دو سال گذشته خبر داد.

او گفت که نیروهای امنیتی در مرز دو کشور تقویت و تیپی برای تأمین امنیت مرزها تشکیل شده که مقر آن شهر حلبچه است. سکر همچنین گفت که ۷۰ تا ۸۰ درصد احداث ۹۱ پاسگاه در نقطه صفر مرزی تکمیل شده است.

فرمانده مرزبانی عراق با بیان اینکه فعالیت عناصر حزب کارگران کردستان، موسوم به «پ‌ک‌ک» از دهه هشتاد قرن گذشته در این منطقه ممنوع بوده، گفت که عراق در راستای کاهش منطقه تحت کنترل عناصر این حزب مسلح، اقداماتی را انجام داده است.

او در ادامه گفت که تفاهمات مهمی با دولت محلی در سلیمانیه و ایران برای کنترل این مناطق صورت گرفته است.

فرمانده مرزبانی عراق همچنین گفت که در سال جاری، اقدام‌هایی در راستای پروژه‌ای بسیار مهم انجام شده و آن حذف مقرهای نیروهای مخالف تهران در نزدیکی مرزهای عراق و ایران به درخواست تهران بود، زیرا این مساله تهدیدی برای امنیت این کشور است.

او در ادامه گفت که نیروهای مرزبانی عراق بسیاری از مناطقی در اربیل که از سال ۱۹۹۱ نتوانسته بودند به آن‌ها برسند را تحت کنترل خود درآوردند که به کاهش بسیاری از مشکلات و تنش میان عراق و ایران انجامید.

فرمانده مرزبانی عراق با بیان اینکه مخالفان ایران دیگر در نزدیک مرزهای عراق و ایران حضور ندارند، گفت که یک کمیته عالی امنیتی به ریاست قاسم الاعرجی، مشاور امنیت ملی عراق و عضویت مرزبانی عراق، نیروهای مخالف ایران را خلع سلاح کرد و به نتایج مهمی برای دور کردن آن‌ها از مرز مشترک دو کشور دست یافت.

سکر گفت که قرار بود نیروهای مخالف ایران در اردوگاه‌هایی تجمیع شوند و سازمان ملل متحد نیز یا برای آن‌ها فرصت شغلی ایجاد کند یا آن‌ها را انتقال دهد.

فرمانده مرزبانی عراق همچنین با اشاره به مرز ترکیه و عراق به طول ۳۶۲ کیلومتر که ۳۰۰ کیلومتر آن در استان‌های اربیل و دهوک واقع شده است، گفت که هرگز پاسگاهی برای کنترل نوار مرزی دو کشور که صعب‌العبور هستند وجود نداشته، که این موضوع منجر به فعالیت «افراد مسلح غیرقانونی» شده است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

سکر گفت که عراق به دنبال احداث استحکامات در نقطه صفر مرزی با ترکیه است تا از هرگونه تهدید علیه آنکارا جلوگیری کند، اقدامی که به تلاش و بودجه نیاز دارد.

او همچنین با بیان اینکه ترکیه در اراضی عراق در عمق‌های مختلف نفوذ می‌کند و ارتش ترکیه در خاک عراق نیز مراکزی دارد، گفت که فرماندهی مرزبانی عراق تنها مرجع رسمی در این کشور است که مسئولیت کنترل مرزهای عراق را برعهده دارد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

بغداد در رقابت با اقلیم کردستان، خط لوله نفت کروک-جیهان را بازگشایی می‌کند

حذف سهمیه اقلیت‌ها در انتخابات پارلمانی اقلیم کردستان عراق؛ ترکمان‌ها با فهرست مشترک شرکت می‌کنند

شکایت عراق از ایران به شورای امنیت؛ بلینکن دولت اقلیم کردستان را «شریک نزدیک» آمریکا خواند