Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

انحلال کابینه جنگ اسرائیل؛ نتانیاهو از این پس در مورد جنگ با چه افرادی مشورت خواهد کرد؟

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل روز دوشنبه ۱۷ ژوئن کابینه جنگ شش نفره این کشور را که از آغاز جنگ غزه نقش محوری در گرفتن تصمیم‌های جنگی داشت، منحل کرد.

آگهی

نخست‌وزیر اسرائیل به وزیران دولت خود اعلام کرد که با انحلال کابینه جنگ، از این پس «تصمیم‌های حساس» را پس از مشورت با یک گروه «محدود» از وزیران خواهد گرفت.

آقای نتانیاهو گفته است که برای گرفتن تصمیمات حساس و مهم در ارتباط با جنگ از مشورت افرادی مانند خاخام آریه درعی، دبیرکل حزب مذهبی «شاس» استفاده خواهد کرد.

خاخام درعی اگرچه به‌دلایل قضایی عضو کابینه اسرائیل نیست اما حزب او دارای وزیرانی در دولت این کشور است. این سیاستمدار میانه‌رو از جمله افرادی است که از توافق اسرائیل با حماس برای بازگرداندن زنده یا مرده گروگان‌های اسرائیلی در دست حماس حمایت می‌کند.

همچنین پیش‌بینی می‌شود ژنرال یوآو گالانت، وزیر دفاع و ران درمر، وزیر امور راهبردی اسرائیل که در کابینه جنگ نیز حضور داشتند از جمله افرادی باشند که طرف مشورت آقای نتانیاهو قرار بگیرند.

آقای نتانیاهو این تصمیم را پس از آن اتخاذ کرد که بنی گانتس و گادی آیزنکوت، دو وزیر کلیدی و حزب‌شان، «اتحاد میهنی» از ائتلاف دولت اسرائیل کناره‌گیری کردند.

گانتس و آیزنکوت هفته گذشته اعلام کردند که به پایان راه خود در کابینه جنگ اسرائیل رسیده و دیگر توان اثرگذاری بر تصمیم‌های نتانیاهو را ندارند.

آن‌ها که پیشتر رئیس ستاد ارتش اسرائیل بوده‌اند، حدود یک هفته پس از حمله حماس به خاک اسرائیل در ۷ اکتبر به ائتلاف دولت این کشور پیوستند تا تصمیم‌های دولت در مورد جنگ با حمایت اکثریت احزاب گرفته شود.

همزمان با احتمال خروج گانتس و آیزنکوت از کابینه جنگ، ایتامار بن‌گویر، وزیر امنیت ملی اسرائیل بر فشارهای خود برای ورود به این کابینه افزود. بن‌گویر وزیری است که رهبر یکی از احزاب راست افراطی اسرائیل است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای نتانیاهو با انحلال کابینه جنگ، عملا درخواست بن‌گویر و وزرای تندرو مانند او را برای عضویت در این کابینه رد کرده است.

گانتس و آیزنکوت که از اعضای میانه‌رو در کابینه جنگ بودند نتانیاهو را متهم کرده‌اند که برخی از تصمیم‌های مهم درباره سیاست‌های مرتبط با جنگ غزه و دوران پساجنگ را «تحت تاثیر احزاب راست افراطی متحد حزب حاکم لیکود» باطل کرده یا به تأخیر انداخته است.

تاکید ارتش اسرائیل بر اجرای تصمیم «وقفه تاکتیکی»

تصمیم آقای نتانیاهو برای انحلال کابینه جنگ در شرایطی گرفته شده است که گزارش‌ها از تشدید اختلافات میان ارتش با نخست‌وزیر اسرائیل حکایت دارند.

ارتش اسرائیل روز یک‌شنبه از «وقفه تاکتیکی» در هر روز به مدت ۱۱ ساعت در مرز رفح برای افزایش کمک‌رسانی برای ساکنان باریکه غزه خبر داد اما در مقابل، نتانیاهو و وزیر دفاعش گفتند که این تصمیم با موافقت آن‌ها نبوده و غیر قابل قبول است.

با وجود این، ارتش اسرائیل امروز دوشنبه نیز تأکید کرد که «وقفه تاکتیکی» روزانه در عملیات نظامی در مرز رفح را به اجرا می‌گذارد.

شبکه کان در گزارشی به نقل از ارتش اسرائیل اعلام کرد که این تصمیم دو هفته پیش در نشست با دولت گرفته شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

نتانیاهو پس از آزاد سازی ۴ گروگان در غزه: تسلیم «تروریسم» نمی‌شویم؛ حماس از کشته شدن ۲۱۰ نفر خبر داد

بازداشت معترضان اسرائیلی در تظاهرات علیه دولت؛ نتانیاهو: آتش‌بس دائمی در غزه فعلا «غیرقابل طرح» است

بولدوزرهای اسرائیل خیابان‌های جنین را شخم زدند؛ نتانیاهو: دیوان لاهه پوشالی است