Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

بنی گانتس ضمن اعلام استعفا از کابینه جنگ نتانیاهو، خواستار برگزاری انتخابات در اسرائیل شد

خبرفوری
خبرفوری Copyright یورونیوز فارسی
Copyright یورونیوز فارسی
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بنی گانتس یکشنبه عصر از کابینه جنگ کناره‌گیری کرد و خواستار برگزاری انتخابات پیش از موعد در اسرائیل شد

آگهی

بنی گانتس کابینه جنگ اسرائیل را ترک کرد. آقای گانتس با تصریح بر اینکه شخص بنیامین نتانیاهو مانع پیشرفت به سوی پیروزی است از کابینه نخست وزیر اسرائیل جدا شد.

انتظار می‌رفت بنی گانتس دیروز این تصمیم خود را رسانه‌ای کند ولی خبر آزادی سازی ۴ گروگان اسرائیلی از دست حماس، اعلام این خبر را به تاخیر انداخت.

بنیامین نتانیاهو ضمن «نابجا» خواندن این تصمیم گانتس گفت که اکنون زمان وحدت بود نه استعفا. نتانیاهو همزمان گانتس را به «کم‌کاری» و «مانع‌تراشی» در برابر اقدامات نظامی علیه حماس متهم کرد.

بنی گانتس ضمن «دردآور» توصیف کردن این اقدام خود خواستار برگزاری انتخابات فوری در اسرائیل شده است. نظرات وی بیشتر به نظرات کاخ سفید نزدیک است و خواستار اجرای طرح مبادله اسرا و اعمال آتش‌بس است.

بن‌گویر خواستار گشوده شدن درهای کابینه جنگ به روی اعضای جدید و خود شد

ایتامار بن گویر، وزیر امنیت ملی اسرائيل که به داشتن دیدگاه‌های افراطی شهرت دارد در پی استعفای بنی گانتس از بنیامین نتانیاهو خواست درهای کابیه جنگ را به روی اعضای جدید از جمله خودش بگشاید.

این درخواست پس از رسانه‌ای شدن استعفای بنی گانتس و کنار کشیدن حزب تحت رهبری وی «وحدت ملی» از دولت ائتلافی اسرائیل مطرح شده است.

آقای بن‌گویر در نامه به نخست وزیر اسرائیل تاکید کرده است که «ترکیب کابینه تاکنون فقط شامل وزرایی می‌شد که از خرد مفهومی پذیرفته‌شده ارتش پیروی می‌کردند، در حالی که بقیه افراد نادیده گرفته می‌شدند.»

وی می‌افزاید: زمان آن فرا رسیده که وزیرانی به کار گرفته شوند که «در لحظه نسبت به تصور و دیدگاهی که همه اشتباه بودن آن را قبول دارند» هشدارداده بودند؛ وی در ادامه خواستار اضافه شدن خود به کابینه سه نفره جنگ شده است.

استقبال رهبران اپوزیسیون

پس از اعلام روز یکشنبه بنی گانتس، وزیر بدون سمت وزارت در دولت بنیامین نتانیاهو مبنی بر استعفا از کابینه جنگ این کشور و خروج حزب وی از دولت ائتلافی، چندین رهبر سیاسی و نماینده پارلمان این کشور به این تصمیم واکنش نشان دادند.

رهبران اپوزیسیون، از جمله یائیر لاپید و آویگدور لیبرمن، از این تصمیم استقبال کردند؛ این درحالیست که یائیر گولان، رهبر حزب کار اسرائیل زمان آن را زیر سوال برد و تاکید کرد که این تصمیم بسیار دیر گرفته شده است.

یائیر لاپید، از رهبران اپوزیسیون و رئیس حزب «یش عتید» با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی ایکس نوشت : «تصمیم گانتس و گادی آیزنکوت برای خروج از دولت شکست خورده مهم و عادلانه است. زمان آن فرا رسیده است که یک دولت عاقل جایگزین این دولت افراطی شود. حکومتی که منجر به بازگشت امنیت به شهروندان اسرائیل، بازگشت گروگان‌ها، احیای اقتصاد و موقعیت بین‌المللی اسرائیل خواهد شد.»

انتقاد تند وزیر دارایی: بنی! تو همان کاری را کردی که سنوار، نصرالله و ایران می‌خواهد

بتسالل اسموتریچ، رئیس حزب «صهیونیسم مذهبی» و وزیر دارایی اسرائیل اما به تندی به بنی گانتس تاخت و تصمیم او را در راستای خواسته‌های حماس، حزب‌الله و ایران توصیف کرد.

وی ابتدا با اشاره به حضور بنی گانتس به مراسم رژه برانکارد که چند ماه پیش در بزرگداشت سربازان اسیر شده در غزه برگزار شده بود نوشت: «بنی! وقتی هشت ماه پیش زیر برانکارد رفتی، کار شجاعانه و درستی انجام دادی و به همین دلیل شایسته قدردانی هستی.»

این وزیر دارای دیدگاه افراطی در دولت نتانیاهو سپس افزود: «اقدام امروز شما اما در جهت برچیدن این انسجام که به دلایل سیاسی صورت گرفته، غیر مسئولانه است.»

اسموتریچ سپس تاکید کرد: «هیچ اقدامی کم منزلت‌تر از استعفا از دولت در طول جنگ وجود ندارد. این دقیقاً همان چیزی است که سینوار، نصرالله و ایران به دنبال آن بودند و متأسفانه شما خواسته آنها را برآورده می کنید.»

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

مرگ پدر گروگان آزادشده اسرائیلی پیش از دیدار فرزندش؛ آمریکا نقش اسکله موقت در عملیات را تکذیب کرد

اکسیوس: آمریکا به اسرائیل هشدار داد که جنگ محدود با لبنان ایران را به مداخله می‌کشاند

جان باختن ده‌ها فلسطینی در مدرسه‌ای در غزه؛ اسرائیل: مرکز عملیات شبه‌نظامیان حماس بود