Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

واکنش نخست وزیر سوئد به انتقادات از تبادل زندانی با ایران و آزادی حمید نوری: درک نمی‌کنم

نخست وزیر سوئد
نخست وزیر سوئد Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار به روز شده در
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

اولف کریسترسون، نخست وزیر سوئد می‌گوید انتقادها درباره تبادل زندانی با ایران که به آزادی حمید نوری انجامید درک نمی‌کند.

آگهی

آقای کریسترسون در یک گفتگوی رادیویی با اشاره به توافقی که با ایران بر سر تبادل زندانی صورت گرفته گفت: «من برای ناامیدی افراد احترام قائلم اما واقعا این انتقادات را درک نمی‌کنم. راه حل جایگزین این بود که ما دو سوئدی دیگر را که حالا به کشور بازگشته‌اند (به حال خود) رها می‌کردیم.»

اظهارات نخست وزیر سوئد در حالی مطرح می‌شود که انتقادات زیادی از دولت سوئد در خصوص آزادی حمید نوری که به اتهام دست داشتن در اعدام و شکنجه زندانیان سیاسی در سال ۱۳۶۷ در دادگاهی در سوئد به حبس ابد محکوم شده بود مطرح شده است.

همچنین بخشی از انتقادات از دولت سوئد در این خصوص مطرح می‌شود که احمدرضا جلالی پزشک ایرانی- سوئدی که از سال ۱۳۹۵ در ایران زندانی است، در این معامله گنجانده نشده است.

ویدا مهران نیا، همسر آقای جلالی که گفته است از شنیدن خبر این تبادل زندانی شوکه شده روز یکشنبه در اعتراض به آنچه آن‌را «مبادله‌ای شرم‌آور» خوانده به همراه گروهی از ایرانیان معترض در مقابل وزارت خارجه سوئد حاضر شد و نسبت به این تصمیم دولت این کشور اعتراض کرد. او روز شنبه گفته بود که دولت سوئد هیچ تماسی با او درباره مبادله همسرش یا زندانیان دیگر نگرفته است.

خانم مهران نیا روز یکشنبه در سخنانی تاکید کرد که ۲۴ ساعت گذشته، سخت‌ترین لحظات زندگی او بوده است. او همچنین اضافه کرد که قصد دارد با نخست وزیر سوئد ملاقات کند و در چشمان او بنگرد و از او بپرسد «چرا چنین کاری را کرده است؟»

احمدرضا جلالی در اردیبهشت سال ۹۵ برای شرکت در یک کنفرانس علمی به ایران سفر کرده بود اما در آن سفر توسط مقام‌های امنیتی جمهوری اسلامی دستگیر و زندانی شد. او سپس در دادگاه انقلاب به اعدام محکوم شد. در طول سال‌های اخیر مقام‌های جمهوری اسلامی به درخواست‌های سوئد و سایر کشورهای مختلف دنیا برای آزادی آقای جلالی اعتنایی نکرده است.

در معامله‌ای که از سوی دولت سوئد با جمهوری اسلامی صورت گرفت در مقابل آزادی حمید نوری، یوهان فلودروس شهروند سوئد و دیپلمات اتحادیه اروپا و همچنین سعید عزیزی شهروند ایرانی - سوئدی که اطلاعات چندانی از او در دست نیست آزاد شدند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

آقای فلودروس در بازگشت به تهران در گفتگویی تلفنی با نخست وزیر سوئد خوشحالی خود را از این رهایی ابراز کرده و گفته بود که احساس می‌کند در آسمان هفتم است. او که به عنوان دیپلمات اتحادیه اروپا فعالیت می‌کرد در بهار سال ۱۴۰۱ بازداشت و سپس توسط قوه قضائيه ایران به جاسوسی برای اسرائيل و نیز افساد فی‌الارض متهم و محاکمه شد.

جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر بارها با دستگیری شهروندان دو تابعیتی و یا شهروندان کشورهای دیگر تلاش کرده آنها را با زندانیان خود در کشورهای مختلف مبادله کند.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آغاز دادگاه تجدیدنظر حمید نوری؛ دادیار سابق قوه قضاییه نظم دادگاه را برهم زد

اعتراض ایران به شرایط «سخت» حمید نوری در زندان؛ «جاسوسی اتهام اصلی تبعه سوئدی است»

ایران: برای آزادی اسدالله اسدی و حمید نوری مذاکره با بلژیک و سوئد ادامه دارد