NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

تیراندازی مقابل سفارت آمریکا در بیروت؛ «مهاجم سوری» دستگیر شد

ماموران امنیتی لبنان مقابل سفارت آمریکا در بیروت
ماموران امنیتی لبنان مقابل سفارت آمریکا در بیروت Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک مرد مسلح صبح چهارشنبه پس از تیراندازی مقابل سفارت آمریکا در شمال بیروت هدف شلیک نیروهای امنیتی لبنانی قرار گرفت و دستگیر شد.

آگهی

به گفته مناقع آگاه محلی، در این تیراندازی علاوه بر فرد مهاجم که هدف گلوله ماموران قرار گرفت یکی از محافظان امنیتی سفارت آمریکا نیز زخمی شده است.

این حمله در حالی صورت گرفت که تنش‌ها در این کشور کوچک حوزه مدیترانه پس از سال‌ها بن‌بست سیاسی و بحران‌ اقتصادی، در پی جنگ اسرائیل با حماس در غزه بالا گرفته است.

درگیری‌های چند ماهه میان شبه نظامیان حزب‌الله و نیروهای اسرائیلی که همزمان با آغاز جنگ غزه شدت گرفت باعث آوارگی هزاران نفر در طول مرز دو کشور شده است.

ارتش لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که سربازان و ماموران امنیتی بلافاصله پس از آغاز تیراندازی مقابل سفارت آمریکا در بیروت وارد عمل شده و فرد مهاجم را هدف گلوله قرار دادند.

در این بیانیه با اشاره به تابعیت سوری فرد مهاجم آمده است که وی پس از هدف واقع شدن به دام نیروهای امنیتی افتاد و برای درمان جراجات به بیمارستان منتقل شد.

هنوز انگیزه حمله مشخص نیست؛ با این حال، تصاویری که رسانه‌های لبنانی از فرد مهاجم منتشر کرده‌اند وی را با جلیقه‌ای مشکی که روی آن عبارت «خلافت اسلامی» به زبان عربی و حروف ابتدایی مخفف انگلیسی آن یعنی «I» و «S» درج شده، نشان می دهد.

نمایی از سفارت آمریکا در بیروت
نمایی از سفارت آمریکا در بیروتAP Photo

بر اساس گزارش رسانه‌های محلی، این درگیری مسلحانه که گفته می‌شود در آن دست کم یک مهاجم حضور داشته، به مدت نیم ساعت به طول انجامید.

ویدئویی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده فرد مسلحی را در پارکینگ مقابل ورودی سفارتخانه نشان می دهد که با سلاحی به ظاهر تهاجمی مشغول تیراندازی است.

در نخستین بیانیه‌ای که سفارت آمریکا پس از تیراندازی در ورودی پارکینگ مقابل سفارتخانه منتشر کرد، آمده است که کلیه کارکنان در «امنیت کامل» هستند و نیروهای امنیتی سفارت نیز به سرعت وارد عمل شده‌اند.

سخنگوی سفارت آمریکا در بیروت پس از آن بدون ارائه جزئیات بیشتربه خبرنگاران گفت که یکی از نگهبانان امنیتی سفارتخانه در این حمله زخمی شده است.

دفتر نجیب میقاتی، نخست وزیر لبنان در بیانیه‌ای اعلام کرد که وی پس از رایزنی با وزیر دفاع و فرمانده ارتش مطلع شده است که اوضاع در وضعیت ثبات قرار دارد و تحقیقات جدی در حال انجام است.

ارتش لبنان نیز در پی این حادثه اعلام کرد که نیروهایی را در اطراف سفارتخانه و مناطق اطراف آن مستقر کرده است.

سفارت آمریکا در بیروت پیش‌تر در سال ۱۹۸۳ نیز هدف حمله انتحاری مرگباری قرار گرفته بود که منجر به کشته شدن ۶۳ نفر شد.

مقامات آمریکایی در آن زمان این حمله را که پس از آن سفارت آمریکا از بیروت به منطقه‌ای در حومه شمال پایتخت لبنان منتقل شد، به گروه شبه‌نظامی لبنانی حزب‌الله نسبت دادند.

محل جدید سفارت آمریکا نیز از گزند حملات دور نماند و در ۲۰ سپتامبر ۱۹۸۴ هدف یک بمب‌گذاری قرار گرفت.

آگهی

نیروهای امنیتی لبنان سپتامبر ۲۰۲۳ یک شهروند این کشور را که در نزدیکی سفارت آمریکا اقدام به تیراندازی کرده بود، بازداشت کردند؛ در این حمله تلفاتی گزارش نشد.

اکتبر سال گذشته نیز صدها معترض در تظاهراتی نزدیک سفارت آمریکا که در حمایت از مردم غزه و گروه شبه‌نظامی حماس صورت گرفت، با نیروهای امنیتی لبنان درگیر شدند.

یورونیوز فارسی را در ایکس دنبال کنید

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

تیراندازی در ایالت تنسی آمریکا دست کم ۲ کشته و شش زخمی به جا گذاشت

تیراندازی یک نوجوان در مدرسه‌ای در فنلاند یک کشته و دو زخمی برجای گذاشت

رویترز: ایران پیش از تیراندازی در سالن کنسرت مسکو درباره وقوع حمله به روسیه هشدار داده بود