Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

ارسال صدها بالون حامل زباله؛ سئول توافق نظامی با همسایه شمالی خود را به حالت تعلیق درآورد

زباله‌‌هایی که با بالون به کره جنوبی ارسال شده است
زباله‌‌هایی که با بالون به کره جنوبی ارسال شده است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

کره جنوبی روز دوشنبه اعلام کرد که پس از ارسال صدها بالون حامل زباله از سوی پیونگ یانگ به آن سوی مرز، توافق نظامی امضا شده با کره شمالی را  در  ۲۰۱۸ تعلیق می‌کند.

آگهی

شورای امنیت ملی کره جنوبی در بیانیه‌ای اعلام کرد «توافقنامه نظامی ۱۹ سپتامبر را تا زمانی که اعتماد متقابل بین دو کره برقرار نشود، به حالت تعلیق درآورد».

در این بیانیه آمده است: «احترام به این توافق باعث ایجاد مشکلات مهمی در وضعیت آمادگی ارتش ما می‌شود، به ویژه در زمینه یک سری تحریکات اخیر توسط کره شمالی که آسیب و تهدیدی واقعی برای شهروندان ما به همراه دارد».

این شورا همچنین خاطرنشان کرد که تعلیق این توافق راه را برای انجام آموزش نظامی در نزدیکی مرز و اتخاذ «اقدامات کافی و فوری» در پاسخ به تحریکات کره شمالی هموار می‌کند.

 طرح تعلیق توافقنامه در جلسه روز سه‌شنبه کابینه مطرح خواهد شد و در صورتی که تصویب به اجرا درخواهد آمد.

هفته گذشته، پیونگ یانگ نزدیک به هزار بالون حامل زباله را به کره جنوب فرستاد. کره شمالی می‌گوید در تلافی بالن‌های پر از تبلیغات علیه حکومت کیم جونگ اون که توسط  کره جنوبی فرستاده شده بود، این اقدام را انجام داده است. 

 کره‌ جنوبی و شمالی هر دو از زمان جنگ کره در دهه ۱۹۵۰ از بالن در فعالیت‌های تبلیغاتی خود استفاده می‌کنند. 

متیو میلر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، با اشاره به بالن‌های حاوی زباله گفت: «بدیهی است که این یک تاکتیک منزجر کننده است. این اقدام غیر مسئولانه و کودکانه باید به پایان برسد».

کره شمالی با متوقف کردن ارسال بالون‌های حاوی زباله روز یکشنبه، گفت که این یک اقدام متقابل مؤثر بوده است و در عین حال هشدار داد که در صورت نیاز ممکن است اقدامات بیشتری انجام شود.

سئول سال گذشته پس از اینکه کره شمالی یک ماهواره جاسوسی را در مدار زمین قرار داد، بخش‌هایی از توافقنامۀ جامع نظامی با کره شمالی (CMA) را به حالت تعلیق درآورد.

این توافقنامه در سال ۲۰۱۸ با هدف کاهش تنش‌های نظامی و مهار خطر درگیری‌های غیرعمدی در امتداد مرز مشترک میان دو کره امضا شده بود.

اما پس از آن که سئول تا حدی این توافق را در نوامبر سال گذشته به حالت تعلیق درآورد، کره شمالی اعلام کرد که دیگر به هیچ وجه به این توافق پایبند نخواهد بود.

روابط بین دو کره در پایین‌ترین حد خود در سال‌های اخیر قرار دارد. رهبر کره شمالی آزمایش‌ها و توسعه تسلیحات را در این کشور افزایش داده است و کره جنوبی به واشنگتن، یکی از متحدان اصلی خود نزدیک‌تر شده است.

هونگ مین، تحلیلگر ارشد مؤسسه اتحاد ملی کره گفت: «تصمیم سئول برای کنار گذاشتن توافق کاهش تنش در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که سئول «با در نظر گرفتن هنجارهای بین‌المللی و شرایط آتش‌بس، بالون‌های زباله را تحمل نخواهد کرد».

رئیس ستاد مشترک کره جنوبی گفت این بالن‌ها در استان‌های شمالی از جمله پایتخت سئول و منطقه مجاور گیونگگی که مجموعاً نزدیک به نیمی از جمعیت کره جنوبی را در خود جای داده‌اند، فرود آمده‌اند. به گفته این ستاد این زباله‌ها حاوی مواد خطرناکی نبودند. 

مقامات کره جنوبی گفته‌اند که سئول ممکن است با قرار دادن بلندگوهای تبلیغاتی در امتداد مرز با کره شمالی به این اقدام پاسخ دهد. 

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

کره جنوبی در گذشته تبلیغاتی علیه کیم جونگ اون در مرز با همسایه شمالی خود پخش کرده بود که منجر به برانگیخته شدن خشم پیونگ یانگ شده بود. کارشناسان هشدار داده‌اند که از سرگیری آن حتی می‌تواند منجر به درگیری در امتداد مرز شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

به نمایش درآمدن عکس بزرگ رهبر کره شمالی در کنار تصاویر پدر و پدربزرگش برای اولین بار

ایران سفر هیات کره شمالی به تهران برای همکاری نظامی را تکذیب کرد

حمایت پکن از مسکو در جنگ اوکراین؛ کشتی انتقال دهنده مهمات از کره شمالی به روسیه در چین لنگر انداخت