NewsletterخبرنامهEventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

آغاز ششمین دوره مجلس خبرگان؛ رئیسی می‌توانست نامزد ریاست نهادی شود که وظیفه‌اش انتخاب رهبر است

افتتاح ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری
افتتاح ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری Copyright ایرنا
Copyright ایرنا
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

نخستین اجلاس رسمی ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری، یک روز پس از کشته شدن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری و عضو پیشین این مجلس برگزار شد.

آگهی

دوره ششم مجلس خبرگان رهبری روز سه‌شنبه اول خرداد در حالی کار خود را آغاز کرده که رو به روی هیات رئیسه این مجلس یک صندلی خالی برای آقای رئیسی در نظر گرفته شده است.

در مراسم افتتاحیه این مجلس، پس از تعیین هیات رئیسه سنی که شامل رئیس، نایب رئیس و ۲ منشی است، ۷ عضو هیات رئیسه دائم با رأی اعضای آن مشخص شدند.

محمدعلی موحدی کرمانی که ریاست سنی ششمین دوره مجلس خبرگان رهبری را بر عهده داشت با ۵۵ رای به عنوان رئیس این مجلس انتخاب شد. بر اساس آیین نامه داخلی مجلس خبرگان رهبری، موحدی کرمانی برای مدت ۲ سال رئیس این مجلس خواهد بود.

البته با توجه به کهولت سن و بیماری آقای موحدی کرمانی این احتمال وجود دارد که نماینده دیگری در نقش رئیس دوره ششم مجلس خبرگان ظاهر شود. پیش از این برخی ناظران سیاسی پیش‌بینی می‌کردند که در صورت ریاست موحدی کرمانی بر مجلس خبرگان، یک نائب رئیس مانند ابراهیم رئیسی جلسات این مجلس را اداره کند.

گفته می‌شود این سیاستمدار راست سنتی که بارها تلاش کرده تا نقش ریش سفیدی را در میان اصولگراها ایفا کند، یکی از منتقدان وضع موجود در دوره ریاست جمهوری ابراهیم رئیسی بوده است. آقای موحدی کرمانی روابطی که با آقای خامنه‌ای دارد.

همچنین در این جلسه که  ۸۳ عضو خبرگان حضور داشتند، سیدهاشم حسینی‌بوشهری وعلیرضا اعرافی به ترتیب به‌عنوان نواب اول و دوم رئیس این مجلس به مدت ۲ سال انتخاب شدند.

در روند اخذ رأی برای تکمیل هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، عباس کعبی و محسن اراکی نیز به عنوان منشیان هیات رئیسه انتخاب شدند.

نخستین جلسه این دور از مجلس خبرگان رهبری با پیام علی خامنه‌ای، رهبر ایران آغاز شد. او در پیام خود با اشاره به جنگ غزه نوشته است: «امروز فرصت تازه‌ای است که کارگزاران نظام جمهوری اسلامی و همه‌ی دلبستگان آن، حقیقت این پدیده‌ی بزرگ را در گفتار و عمل، به مشتاقان حقیقت در سراسر جهان نشان دهند.»

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

علی خامنه‌ای در پایان پیام خود، یاد ابراهیم رئیسی و امام جمعه‌ تبریز را که عضو این مجلس بودند و در سانحه سقوط بالگرد کشته شدند، گرامی داشت.

ابراهیم رئیسی در پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری عضو هیات رئیسه این مجلس هم بود. پیش از این از او به عنوان یکی از گزینه‌های احتمالی ریاست دوره ششم این مجلس نام برده می‌شد. رئیسی در دوره پنجم مجلس خبرگان رهبری در رقابت با صادق آملی لاریجانی بر سر نایب‌رئیسی اول، پیروز شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چند سیاستمدار اروپایی با هشتگ «نه از طرف من» به پیام تسلیت اتحادیه اروپا برای مرگ رئیسی انتقاد کردند

پایان پدیده «ابراهیم رئیسی»؛رئیس جمهوری که سودای رهبری داشت

فاطمه هاشمی: گفتند افرادِ نگرانِ فقدانِ آقای خامنه‌ای می‌خواهند پدرت را بکشند