Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
Find Us
آگهی

درگذشت زری خوشکام؛ مادر لیلا حاتمی و ستاره سینمای پیش از انقلاب از فیلم‌ فارسی‌ تا «سلطان صاحبقران»

زلی خوشکام و لیلا حاتمی
زلی خوشکام و لیلا حاتمی Copyright فرارو، سپید و سیاه
Copyright فرارو، سپید و سیاه
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

زری خوشکام، بازیگر سرشناس سینمای ایران روز جمعه ۲۸ اردیبهشت در ۷۷ سالگی درگذشت. او که همسر علی حاتمی، کارگردان فقید و مادر لیلا حاتمی، بازیگر مشهور ایرانی بود، کارنامه سینمایی درخشان و متنوعی از بازی در «فیلم فارسی» گرفته تا «سلطان صاحبقران» داشت.

آگهی

زری «زهرا» خوشکام در ۸ دی ۱۳۲۶ در اصفهان به دنیا آمد و تحصیلات خود را در تهران گذراند. فعالیت هنریش را با رقص «باله» و از کلاس‌های «سازمان ملی باله ایران» آغاز کرد.

خانم خوشکام نخستین بار در سال ۱۳۵۰ با فیلم «کلبه‌ای آن سوی رودخانه» به کارگردانی احمد شیرازی بر پرده نقره‌ای پدیدار شد. سپس در فیلم سینمایی «آدمک» خسرو هریتاش نقش ایفا کرد.

زری خوشکام در پذیرش نقش‌هایی با صحنه‌های «برهنه» بی‌پروا بود در و بسیاری از «فیلم فارسی‌ها»ی پیش از انقلاب بازی کرد. او در آن زمان در برابر اغلب ستارگان مرد و جوان‌اول‌های فیلم‌ فارسی‌ها بازی کرده بود و همین نیز شهرت و محبوبیت برایش به ارمغان آورد.

زری خوشکام در فیلم‌های «کلبه‌ای آن سوی رودخانه» مقابل ناصر ملک‌مطیعی، در «مرد هزار لبخند» مقابل محمدعلی فردین، در «رشید» مقابل بهروز وثوقی و بهمن مفید، در «الکلی» مقابل «محمدعلی جعفری» و در «توبه» مقابل ایرج قادری بازی کرد.

با این حال خانم خوشکام در فیلم‌های مهمی موسوم به جریان «موج نوی سینمای ایران» نیز در آن‌ سال‌ها بازی کرد. از این فیلم‌ها می‌توان به «آدمک» ساخته خسرو هریتاش در ۱۳۵۰، «تپلی» ساخته رضا میرلوحی در سال ۱۳۵۱ و «خواستگار» ساخته علی حاتمی در سال ۱۳۵۱ اشاره کرد.

زری خوشکام در سال ۱۳۵۰ با علی حاتمی، کارگردان سرشناس سینمای ایران ازدواج کرد. خبر ازدواج این دو که ابتدا در آبان ماه به صورت شایعه مطرح شده بود، در آن زمان غوغایی در محافل هنری ایران به پا کرد. آقای حاتمی سه ماه بعد در گفتگو با مجله اطلاعات هفتگی این خبر را تایید کرد.

زری خوشکام و علی حاتمی
زری خوشکام و علی حاتمیویکیپدیا

در آن زمان شایعات بسیاری حول ازدواج این دو چهره جوان سینمای ایران مطرح بود. یکی از آن شایعات مشهور این بود که یکی از عکاسان مجله «پلی بوی» تعدادی عکس برهنه از خانم خوشکام گرفته و در این مجله به چاپ رسانده است. اما علی حاتمی که از این موضوع ناراحت شده، به محض رسیدن مجله به ایران تمام نسخه‌های آن را یکجا خریده است تا دست کسی به آن نرسد.

آقای حاتمی در گفتگویی این موضوع را کاملا رد کرد و گفت: « این شایعه به هیچ وجه صحت ندارد، هرگز همسر من قبل از ازدواج چنین عکس‌هایی نگرفته‌است. بعضی‌ها که از ازدواج من و او ناراحت هستند چنین شایعاتی را سر زبان‌ها انداخته‌اند.»

شخصیت سینمایی زری خوشکام که در اوایل دهه پنجاه خورشیدی به عنوان «زن اغواگر» در فیلم‌ فارسی‌ها شناخته می‌شد، با ازدواج با علی حاتمی دگرگون شد.

علی حاتمی در آن زمان گفته بود که همسرش از این پس فقط در فیلم‌های او بازی خواهد کرد با این حال خانم خوشکام پس از تولد لیلا حاتمی، نخستین فرزندش تقریبا تا پیش از انقلاب از سینما کنار کشید و نقش جاودان «عزت‌الدوله»، خواهر تنی ناصرالدین شاه و همسر امیرکبیر در سریال تلویزیونی «سلطان صاحبقران» به کارگردانی علی حاتمی در سال ۱۳۵۴ تنها بازی او بود.

زری خوشکام پس از انقلاب تا مدت‌ها بر پرده نقره‌ای ظاهر نشد و نام خود را به زهرا حاتمی تغییر داد. خانم خوشکام در سال ۱۳۵۸ در برخی قسمت‌های سریال «هزار دستان» به کارگردانی همسرش عهده دار نقش «آمینه اقدس»، عروس نورچشمی خان مظفر با بازی عزت‌الله انتظامی بود.

علی حاتمی در سال ۱۳۷۵ در پی ابتلا به سرطان درگذشت و فیلم «جهان پهلوان تختی» او ناتمام ماند. بهروز افخمی، کارگردان ایرانی با کسب اجازه زری خوشکام این فیلم را تکمیل کرد و خانم خوشکام هم در صحنه‌هایی از آن حاضر شد.

اما نخستین حضور جدی زری خوشکام بر پرده سینما پس از انقلاب باز در نقش خواننده افغانی به نام «خورشید» در فیلم «سیمای زنی در دوردست» به کارگردانی علی مصفا، دامادش در سال ۱۳۸۲ و با نام «زهرا حاتمی» بود.

اطلاعات
اطلاعاتزری خوشکام در «در دنیای تو ساعت چند است؟»

یکی از نقش‌های معدود و به یادماندنی خانم خوشکام پس از انقلاب، بازی در نقش «حوا خانم» در فیلم «در دنیای تو ساعت چند است؟» به کارگردانی صفی یزدانیان در سال ۱۳۹ بود.

خانم خوشکام پس از این فیلم در سال ۱۳۹۵ در فیلم «شعله‌ور» به کارگردانی حمید نعمت‌الله و در سال ۱۳۹۹ در فیلم «طلاخون» به کارگردانی ابراهیم شیبانی نیز بازی کرد.

رسانه‌های ایران روز جمعه ۲۸ اردیبهشت از درگذشت این بازیگر سرشناس سینمای ایران در سن ۷۷ سالگی خبر دادند. به گزارش خبرگزاری مهر، مراسم تشییع پیکر او روز شنبه ۲۹ اردیبهشت در قطعه هنرمندان بهشت زهرای تهران برگزار می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

«عابران خبر از مرگ من دارند»؛ احمدرضا احمدی «شاعر تمام وقت» که بود؟

انتقال مقبره نخستین کمونیست بیگانه نهضت مقاومت به مدفن مشاهیر فرانسه؛ مانوشیان به پانتئون می‌رود

لیلا حاتمی به یورونیوز: می‌توانستم خودم، همکارانم و حرفه‌ام را مسخره کنم