Eventsمناسبت هاپادکست ها
Loader
ما را پیدا کنید
آگهی

از ماموریت قناری تا کلاغ سیاه؛ به راه افتادن کارزار ارعاب در فضای مجازی علیه حامیان اسرائیل و فلسطین

معترضان در تظاهرات به طرفداری از مردم  فلسطینی در محوطه دانشگاه مرکزی فلوریدا در اورلاندو د به تاریخ ۷ مه ۲۰۲۴
معترضان در تظاهرات به طرفداری از مردم فلسطینی در محوطه دانشگاه مرکزی فلوریدا در اورلاندو د به تاریخ ۷ مه ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
تاریخ انتشار
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک دانشجوی مصری-آمریکایی به نام لیلا سعید که چندین هفته‌ پیش در یک تظاهرات در حمایت از فلسطینیان شرکت کرده بود، به تازگی پیامکی از طرف دوستش دریافت کرد که توجه او را به یک وب‌سایت عجیب جلب می‌کرد.

آگهی

کاری که این وب‌سایت می‌کند این است که هویت افرادی که به گفته آن، علیه یهودیان و اسرائیل نفرت‌پراکنی می‌کنند را افشا می‌کند. در پیام دوست خانم سعید آمده بود که «فکر کنم که رد تو را در جریان اعتراضات زده‌اند.»

وقتی که لیلا سعید وارد وب‌سایت «ماموریت قناری» شد، با عکسی از تظاهرات ۱۶ اکتبر در دانشگاه پنسیلوانیا مواجه شد که او را با علامت‌های قرمزرنگ از سایر تظاهرکنندگان متمایز می‌کرد. این مطلب شامل نام او، نام دو شهری که در آن زندگی می‌کرده، جزئیات مربوط به تحصیلاتش و پیوندهای حساب‌های شبکه‌های اجتماعی او بود.

وب‌سایت ماموریت قناری بعداً عکسی از او در شبکه اجتماعی خود در ایکس و اینستاگرام با عنوان «ماله‌کش جنایات جنگی حماس» منتشر کرد که منظور از جنایت حماس اشاره‌ای به حمله موسوم به عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر (۱۵ مهر ۱۴۰۲) است در آن حدود ۱۲۰۰ نفر کشته و ۲۵۳ نفر به گروگان گرفته شدند.

 اسرائیل در پاسخ به حمله هفتم اکتبر، حمله نظامی خود به نوار غزه را آغاز کرد که به گفته مقامات بهداشتی غزه، تا کنون نزدیک به ۳۵ هزار فلسطینی کشته شده اند.

به فیسبوک یورونیوز فارسی بپیوندید

بعد از انتشار این پست،‌ نظرات کاربران شبکه‌های اجتماعی بود که درباره خانم سعید سرازیر می‌شد. یکی از کاربران شبکه ایکس کامنت گذاشت: «مطمئناً آینده‌ای برای این زنیکه وجود ندارد.» 

یکی دیگر اینگونه نوشت که «باید او را به غزه اخراج کنید.»

اگرچه که این دانشجو مدتهاست از آرمان فلسطینی حمایت می‌کند، اما به گفته خودش این اولین بار بوده است که در تظاهرات در حمایت از مردم فلسطینی در دانشگاه پنسیلوانیا شرکت کرده است.

لیلا سعید، ۲۰ ساله دانشجوی سال دوم دانشگاه پنسیلوانیا به رویترز گفت: «واکنش اولیه من فقط شوک مطلق بود. من آنجا نبودم که بگویم از حماس حمایت می کنم. من آنجا نبودم که بگویم از اسرائیل متنفرم. من آنجا بودم تا بگویم آنچه در سرزمین‌های فلسطینی می‌گذرد اشتباه است.

او گفت که در آن زمان متوجه نبوده است که شعار «وقتی مردم اشغال می‌شوند، مقاومت توجیه می‌شود» توسط برخی از افراد به عنوان ابراز حمایت از حماس تلقی می‌شود.

وب‌سایت ماموریت قناری و کلاغ سیاه

در حالی که به نظر می‌رسد وب‌سایت «ماموریت قناری» اطلاعات خود را توسط افراد به دست می‌آورد، اما به گفته خودش، آنچه را منتشر می کند، بر پایه منابع در دسترس عموم است.

وب‌سایت ماموریت قناری یکی از قدیمی‌ترین و برجسته‌ترین گروه‌های حامی اسرائیل در فضای مجازی است که از زمان شروع جنگ اسرائیل و حماس، کارزارهایی را برای افشای هویت منتقدان اسرائیل به راه انداخته است که اغلب منجر به آزار و اذیت‌های افرادی همچون لیلا سعید شده است. 

دقیقا مشخص نیست که گردانندگان این وب‌سایت چه کسانی هستند، مکان آن‌ها کجاست و منابع مالی خود را چگونه تامین می‌کنند.

بر اساس بررسی رویترز، این وب‌سایت بیش از ۲۵۰ دانشجو و دانشگاهیان آمریکایی را به حمایت از تروریسم یا گسترش یهودستیزی و نفرت از اسرائیل از زمان آغاز جنگ اخیر غزه متهم کرده است. 

برخی از این افراد، اعضای اصلی گروه‌های حامی حقوق فلسطینیان هستند که بابت جرائمی مانند مسدود کردن ترافیک و مشت زدن به یک دانشجوی یهودی دستگیر شده اند؛ اما سایر افراد، مانند لیلا سعید به تازگی وارد اینگونه فعالیت‌های دانشگاهی شده بودند و به هیچ جرمی متهم نشده‌اند.

اکثر این افراد اعلام کردند که پیام‌های نفرت‌انگیزی دریافت کرده‌اند و کامنت‌های شرم‌آوری که درباره آن‌ها در فضای مجازی پخش می‌شوند را دیده‌اند.

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

در طرف دیگر نیز چندین گروه حامی فلسطین از تاکتیک‌های مشابه برای شناسایی مدافعان اسرائیل استفاده می‌کنند. 

آگهی

این موارد شامل یک حساب کاربری در شبکه اجتماعی ایکس به نام StopZionistHate و یک وب‌سایت به نام ماموریت کلاغ است که با الگوبرداری از وب‌سایت ماموریت قناری، افرادی که متهم به اسلام‌هراسی یا کمک به تداوم جنایات علیه فلسطینی‌ها هستند را شناسایی می‌کند.

تظاهرات کنندگان طرفدار اسرائیل در نزدیکی تظاهرات طرفداران فلسطینی در دانشگاه فلوریدا مرکزی در اورلاندو،به تاریخ ۲۶ آوریل ۲۰۲۴
تظاهرات کنندگان طرفدار اسرائیل در نزدیکی تظاهرات طرفداران فلسطینی در دانشگاه فلوریدا مرکزی در اورلاندو،به تاریخ ۲۶ آوریل ۲۰۲۴آسوشیتدپرس

علت ماسک زدن توسط معترضان چیست؟

برخی از منتقدان معتقدند که وب‌سایت‌های هر دو طرف به آزار و اذیت سایبری یا همان قلدری متهم هستند، که به گفته آنها می‌تواند تأثیر مخربی بر آزادی بیان داشته باشد.

در جریان اعتراضات و تحضن‌های دانشجویی در سرتاسر ایالات متحده و دیگر نقاط جهان، گروه‌های دانشجویی طرفدار فلسطینیان به پیروان خود توصیه می‌کنند که در تظاهرات از ماسک صورت استفاده کنند تا توجه ناخواسته افراد و گروه‌های یگر را جلب نکنند.

استدلال وب‌سایت ماموریت قناری و مدافعان آن این است که کسانی که نفرت و تعصب را ترویج می‌کنند باید پاسخگو باشند. این وب‌سایت، جزئیات سوابق دانشگاهبی افراد و کارفرمایانی که آن‌ها را استخدام کرده‌اند را نمایه می‌کند و از ده ها هزار دنبال کننده خود می‌خواهد تا اجازه ندهند که «رادیکال های امروزی به کارمندان فردا تبدیل شوند.»

ده نفر از دانشجویانی که رویترز با آنها مصاحبه کرده بود، نگران هستند که مبادا درج نام آن‌ها در این وب‌سایت باعث شود که شغل آنها در خطر بیفتد. ماموریت قناری اغلب در صدر نتایج جستجوی گوگل قرار دارد و پست‌های رسانه‌های اجتماعی آن می‌تواند صدها نظر را به خود جلب کند.

آگهی
دانشجویان طرفدار مردم غزه در دانشگاه شیکاگو با ماسک و چفیه به تاریخ ۳ مه ۲۰۲۴
دانشجویان طرفدار مردم غزه در دانشگاه شیکاگو با ماسک و چفیه به تاریخ ۳ مه ۲۰۲۴آسوشیتدپرس

کاری از عهده کسی بر می‌آید؟

وکلا و گروه‌های مدافع می‌گویند برای کسانی که هدف قرار گرفته‌اند، گزینه های کمی برای جبران خسارت وجود دارد. سه وکیل به رویترز گفتند که بسیاری از آنچه وب‌سایت ماموریت قناری منتشر می کند توسط متمم اول قانون اساسی ایالات متحده در مورد آزادی بیان حمایت می شود.

یوجین ولوخ، استاد حقوق در دانشگاه کالیفرنیا، لس آنجلس، گفت: انتشار اطلاعات اشخاص بدون رضایت آن‌ها در صورتی که حاوی اطلاعات دقیق باشد و به لحاظ قانونی از مالکیت عمومی به دست آمده‌ باشد، به طور کلی غیرقانونی نیست.

وکیل دیگری به نام دیلان صبا افزود: در عین حال، «معیارهای قانونی برای اثبات افترا بالا است.»

نامشخص بودن اسم و مشخصات گردانندگان وب‌سایت قناری نیز مانع دیگری برای پیگرد قانونی ایجاد می‌کند.

ماموریت قناری به رویترز گفت که این سایت در سال ۲۰۱۵ برای مقابله با یهودستیزی فزاینده در پردیس‌های دانشگاهی تاسیس شده است اما به سؤالات مربوط به گردانندگان آن و بودجه خود پاسخی نداد.

آگهی

چفیه همچون سیبل نشانه‌گیری بر پشت افراد

وب‌سایت ماموریت قناری از هفتم اکتبر تا کنون دست‌کم ۳۰ دانشجو و دانشگاهی از دانشگاه پنسیلوانیا را هدف قرار داده است.

این دانشگاه یکی از پردیس‌های نخبگانی در ایالات متحده است که در کانون ناآرامی ها بر سر جنگ غزه بوده است. تا حدی که لیز ماگیل، رئیس سابق این دانشگاه پس از اینکه به دلیل برخورد با اتهامات یهودی ستیزی در محوطه دانشگاه مورد انتقاد قرار گرفت، در ماه دسامبر استعفا داد.

روز جمعه، پلیس یک اردوگاه غیرمجاز طرفداران فلسطینی را در چمن اصلی دانشگاه پنسیلوانیا جمع‌آوری کرد و نزدیک به ۳۳ نفر را به دنبال اتهام آزار و اذیت و تهدید رفتار معترضان و تخریب بناهای دیدنی دانشگاه دستگیر کرد.

لیلا سعید که از امنیت خود می‌ترسید، به خبرگزاری رویترز گفت که چفیه فلسطینی که همیشه به کوله پشتی خود می‌بست را برداشته چرا که به گفته او چفیه «همچون هدفی بر پشت من بود.» او از راه رفتن به تنهایی در محوطه دانشگاه اجتناب می‌کند و پروفایل حرفه‌ای خود در شبکه اجتماعی لینکدین خود را به حالت تعلیق در‌آورد.

ماموریت قناری همچنین هویت ۷ دانشجوی دانشکده پزشکی دانشگاه جورج تاون را در تاریخ ۲۱ دسامبر در قالب مقاله‌ای تحت عنوان «در جورج تاون، پزشکان آینده حمایت خود را از تروریسم پنهان نمی‌کنند» افشا کرد.

آگهی

یکی از این دانشجویان به نام، یسرا رفیقی ۲۲ ساله گفت که وب سایت‌ها اسکرین‌شات پستی را منتشر کردند که او به طور خصوصی با فالوورهای اینستاگرامش به اشتراک گذاشته است. این پست مردی را نشان می‌دهد که بالای یک تانک اسرائیلی در حال تکان دادن پرچم فلسطین در رور هفتم اکتبر است. وی در زیر این تصویر نوشته بود که «دیگر مقاومت فلسطین را محکوم نمی‌کند. تغییر رادیکال مستلزم پاسخ رادیکال است.»

یکی از کاربران شبکه ایکس در مورد پست یسرا رفیقی اظهار داشت: «فورا او را اخراج کنید.»

مردی که بالای یک تانک اسرائیلی در حال تکان دادن پرچم فلسطین در رور هفتم اکتبر است.
مردی که بالای یک تانک اسرائیلی در حال تکان دادن پرچم فلسطین در رور هفتم اکتبر است.آسوشیتدپرس

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

رفیقی گفت که «نگرانی شدید» در مورد این که چگونه این ممکن است بر توانایی او برای پیگیری حرفه پزشکی و ادامه حمایت از فلسطینیان تأثیر بگذارد، داشته است.

رفیقی که پدر و مادرش از پاکستان مهاجرت کرده اند، می گوید: «من دیگر در کشوری که روزگاری به وطن می گفتم، احساس امنیت نمی‌کنم.»

آگهی
هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پایان تحصن همبستگی با فلسطینی‌ها در برخی دانشگاه‌های آمریکا؛ مسئولین به خواسته معترضان گوش می‌دهند؟

از آمریکا تا ایرلند و هند؛ دانشجویان کدام کشورها در همبستگی با فلسطینی‌ها تظاهرات می‌کنند؟

پلیس فرانسه با هدف پاکسازی دانشگاه علوم‌سیاسی پاریس از دانشجویان تحصن کننده حامی فلسطین وارد عمل شد