Eventsمناسبت ها
Loader

Find Us

FlipboardInstagramLinkedinTelegram
Apple storeGoogle Play store
آگهی

بزرگترین دغدغه اروپایی‌ها چیست؛ اقتصاد و مسکن، مهاجرت و اقلیم و یا جنگی فراگیر با روسیه؟

رزمایش مشترک روسیه و بلاروس، عکس تزیینی است
رزمایش مشترک روسیه و بلاروس، عکس تزیینی است Copyright AP/Russian Defense Ministry Press Service
Copyright AP/Russian Defense Ministry Press Service
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

بر اساس یک نظرسنجی تازه که در تمام ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا صورت گرفته است، بیش از ۶۰ درصد از پاسخ‌دهندگان معتقدند که اتحادیه اروپا باید حمایت خود از اوکراین را افزایش داده و در عین حال از ایده آتش‌بس با مسکو پشتیبانی کند.

آگهی

همزمان با آغاز شمارش معکوس تا انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن، مشخص شده است که اروپایی‌ها به مقوله ورود مهاجران با نوعی بدگمانی فزاینده نگاه می‌کنند.

بر اساس تازه‌ترین نظرسنجی انجام شده با مشارکت کانال تلویزیونی فرانسوی-آلمانی «آرته» و روزنامه اسپانیایی «اِل پائیس» هفت نفر از هر ۱۰ اروپایی معتقدند که کشورشان بیش از حد مهاجر می‌پذیرد.

بخشی از این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۸۵ درصد از پاسخ دهندگان احساس می‌کنند که اتحادیه اروپا باید اقدامات بیشتری برای مبارزه با مهاجرت غیرقانونی انجام دهد. این در حالی است که تنها ۳۹ درصد معتقدند که اروپا همچنان به مهاجر نیاز دارد.

بلغارستان (۷۴٪ از پاسخ دهندگان)، جمهوری چک (۷۳٪)، مجارستان و قبرس (هر دو با ۶۸٪) از جمله کشورهایی هستند که اکثر مردم آن‌ به موضوع ورود مهاجران به دیده یک مشکل نگاه می‌کنند.

برعکس در ایتالیا، کشوری که در سال گذشته میلادی بیشترین تعداد مهاجران (نزدیک به ۱۵۸ هزار نفر) را به طور پذیرفته است، تنها ۴۴ درصد از پاسخ دهندگان ورود مهاجران را مشکل و تنها ۱۴ درصد آن را یک مشکل اساسی می‌دانند.

در یونان و اسپانیا، به عنوان کشورهای دوم و سوم با بیشترین میزان ورود مهاجر در سال ۲۰۲۳، تنها ۱۱ درصد از پاسخ دهندگان این موضوع را بیشترین نگرانی برای خود می‌دانند که کماکان کمتر از میانگین اروپایی ۱۷ درصد است.

با این حال، یونان کشوری است که اکثر مردم (۹۰٪) معتقدند کشورشان مهاجران زیادی را پذیرفته است.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

این آمار و ارقام، حاصل نتایج یک نظرسنجی آنلاین است که بین ۲۷ مارس تا ۹ آوریل (۸ تا ۲۱ فروردین) در ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا انجام شده است و در آن ۲۲ هزار و ۷۲۶ نفر بالای ۱۵ سال به تناسب جمعیت هر کشور شرکت کردند.

بعد از مقوله ورود مهاجران، حوزه سلامت (با ۴۱ درصد) بزرگ‌ترین نگرانی اروپایی‌ها محسوب می‌شود. در جایگاه سوم نیز جنگ در اوکراین (با ۳۸ درصد)  قرار دارد. محیط زیست و تورم با ۲۴ درصد در رتبه بعدی قرار دارند.

البته به تفکیک هر کشور، نگرانی‌های مردم و ترتیب اولویت‌ آن متفاوت است.

  • در فرانسه، قدرت خرید یک نگرانی اصلی است؛
  • در لهستان مردم به طور ویژه بر مساله امنیت متمرکز هستند؛
  • ایرلندی‌ها بیشتر درگیر مسکن هستند؛
  • و اسپانیایی‌ها در مورد بیکاری خیلی نگران هستند.
عکسی متعلق به سال ۲۰۱۴ در مقابل اداره بیکاری در اسپانیا
عکسی متعلق به سال ۲۰۱۴ در مقابل اداره بیکاری در اسپانیاآسوشیتدپرس

تاثیر مثبت یا منفی عضویت در اتحادیه اروپا

این نظرسنجی تصویری کلی از نگرانی‌های مردم اروپایی‌ در فاصله زمانی یک ماه مانده تا انتخابات پارلمان اروپا بین ۶ تا ۹ ژوئن به ما می‌دهد؛ انتخاباتی که بیش از ۴۰۰ میلیون نفر از ۲۷ کشور اتحادیه اروپا برای رای دادن در شرکت خواهند کرد.

رای دهندگان قرار است ۷۰۵ نماینده پارلمان اروپا را انتخاب کنند که ترکیب آنها نقش مهمی در تعیین موضوعاتی مانند پیشبرد یا توقف سیاست‌های دفاعی اروپا و همچنین حمایت از ابتکارات با هدف پایداری محیط زیست ایفا خواهد کرد. ناگفته نماند که تلاش‌‌ها برای گذار به اروپای سبز با مخالفت جناح راست افراطی روبرو است و پیش‌بینی می‌شود که راست افراطی در انتخابات آتی به موفقیت چشمگیری دست یابد.

آینده اقتصادی؛ پرتغال خوش‌بین‌ترین کشور

از نظر اقتصادی، ۷۳ درصد از پاسخ‌دهندگان در این نظرسنجی نسبت به آینده شخصی خود خوش بین هستند، اگرچه ۵۷ درصد همچنان معتقدند که وضعیت اقتصادی اتحادیه اروپا بدتر شده است و ۶۳ درصد نیز همین نظر را در مورد کشور خود دارند.

تنها یک سوم از پاسخ دهندگان معتقدند که تصمیمات اتحادیه اروپا تأثیر مثبتی بر زندگی آنها دارد. فقط کشور پرتغال است که اکثریت آن (معادل ۵۱ درصد) معتقد هستند که اتحادیه اروپا بر زندگی آن‌ها تأثیر مثبت داشته است.

پس از پرتغال اسپانیا، لوکزامبورگ، مالت و رومانی قرار دارند که همگی با ۴۳ درصد معتقد هستند که نقش اتحادیه اروپا در زندگی آن‌ها مثبت بوده است. در طرف مقابل، فرانسه و جمهوری چک (هر کدام با ۲۱ درصد) کمترین تأثیر مثبت اتحادیه اروپا بر زندگی آنها را قائل هستند و پس از آن مجارستان (۲۴ درصد) و هلند (۲۶ درصد) قرار دارند.

مردم در لیسبون پرتغال به تاریخ اول آوریل ۲۰۲۴
مردم در لیسبون پرتغال به تاریخ اول آوریل ۲۰۲۴آسوشیتدپرس

خود را اروپایی می‌دانید یا ملیت برایتان مهم است؟

در کل جمعیت اتحادیه اروپا، تنها ۹ درصد اذعان دارند که بیشتر از ملیت خود احساس اروپایی بودن می‌کنند. در بسیاری از کشورهای که اخیراً به اتحادیه اروپا ملحق شده‌اند از جمله رومانی (۸۲%)، بلغارستان (۸۱%)، یونان و لتونی (۷۹٪)، شهروندان معتقد هستند که هنگام رای دادن، نیازهای ملی خود را بر نیازهای اروپایی ترجیح خواهند داد.

با این حال، اکثر کشورها مایلند که سیاست مشترک اروپا، به ویژه در زمینه دفاع (۷۲٪) و مهاجرت (۷۰٪) تقویت شود.

آگهی

در واقع، این نظرسنجی تصویری از اروپا را ترسیم می‌کند که در آن مردم به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ گروهی که بواسطه جنگ بین روسیه و اوکراین بیش از پیش نگران «پایان جهان» هستند و کسانی که بیشتر روی مسائل اقتصادی «آخر ماه» خود تمرکز دارند.

دسته اول شامل استونی، فنلاند و لهستان می‌شود که به مرزهای روسیه نزدیکتر هستند. اما گروه دوم که بیشتر نگران از دست دادن قدرت خرید هستند، فرانسه، بلژیک، اسپانیا و پرتغال را در بر می گیرد.

ممکن است بسیاری فکر کرده باشند که تهاجم تمام عیار روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲، احساس تعلق به اتحادیه اروپا را در بین مردم اروپایی تقویت کرده باشد. اما اینطور نشد. تنها ۱۴ درصد از شهروندان می گویند که در حال حاضر بیشتر از دوران قبل از حمله به اوکراین احساس اروپایی بودن می‌کنند؛ چه بسا ۱۵ درصد از افراد مورد بررسی، خود را از همان ابتدای درگیری هم کمتر اروپایی می‌دانستند.

تظاهرات ضد جنگ در برلین در سال ۲۰۱۴
تظاهرات ضد جنگ در برلین در سال ۲۰۱۴آسوشیتدپرس

ترس از یک جنگ قریب الوقوع؛ کشورهای شرقی اروپا نگران‌ترند

این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۶۲ درصد از اروپایی‌ها از جنگ قریب‌الوقوع با روسیه نگران هستند، ترسی که به شدت در کشورهایی که از لحاظ جغرافیایی نزدیک به کشور مهاجم هستند، مانند لهستان، کشورهای بالتیک، فنلاند و رومانی احساس می‌شود.

تنها ۳۰ درصد فکر می‌کنند که اروپا منابع نظامی کافی برای پاسخ به یک حمله احتمالی دارد. اگرچه ۶۱ درصد معتقدند که اتحادیه اروپا باید حمایت خود از اوکراین را تقویت کند، اکثریت مشابه (۶۳ درصد) معتقدند که آتش بس باید موضوع مذاکره قرار گیرد.

آگهی
دو جنگنده روسیه مواضع اوکراین را هدف می‌گیرند
دو جنگنده روسیه مواضع اوکراین را هدف می‌گیرندAP/Russian Defense Ministry Press Service

۶۳ درصد اروپایی‌ها موافق الحاق اوکراین به اتحادیه اروپا هستند. با این حال، کشورهای موافق برای مذاکره با ولادیمیر پوتین (مجارستان، جمهوری چک، اتریش، بلغارستان) آنچنان تمایلی برای پذیرش اوکراینی ها در باشگاه اروپایی ندارند.

تغییرات آب و هوایی؛ ‌دغدغه اصلی کشورهای جنوب

نگرانی زیست‌محیطی در کنار از دست دادن قدرت خرید، جایگاه سوم را در میان دغدغه های اصلی اروپایی‌ها به خود اختصاص داده است. سال گذشته گرم ترین سال روی کره زمین از زمان شروع ثبت دمای کره زمین در قرن ۱۹ میلادی بود.

برای ۸۲ درصد از پاسخ دهندگان، این یک مشکل مهم است. و برای ۴۳ درصد، مبارزه با گرمایش جهانی یک اولویت است، به ویژه در جنوب اروپا - مالت، ایتالیا، پرتغال، قبرس و اسپانیا - جایی که خشکسالی و موج گرما به شدت احساس می‌شود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روایت‌های ممنوعه از جنگ جهانی دوم؛ زن فرانسوی از تجاوز جنسی سربازان آمریکایی به مادرش می‌گوید

تور میلیارد دلاری تیلور سوئیفت به قاره اروپا رسید

تهدید علیه تصمیم‌گیران در واشنگتن و پایتخت‌های اروپایی؛ روسیه سفرای بریتانیا و فرانسه را احضار کرد