تداوم وضعیت آماده باش در اسرائیل؛ حمله به تاسیسات نظامی حزب‌الله در جنوب لبنان

Israeli air force pilots
Israeli air force pilots Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

با وجود گذشت روزی پرالتهاب که بسیاری از حدس و گمان‌ها حاکی از حمله ایران به مواضع اسرائیل بود، وضعیت آماده‌باش همچنان در اسرائیل برای رویارویی با هر نوعی واکنشی از سوی ایران یا نیروهای نیابتی‌اش برقرار است.

آگهی

اگرچه حتی بایدن، رئیس جمهور آمریکا نیز انتظار دارد که حمله‌ای قریب‌الوقوع روی داد، اما دست‌کم روز جمعه بدون حادثه به پایان رسید. با این وجود تنش‌ها همچنان بالاست و ارتش اسرائیل در سرتاسر کشور در حالت آماده باش بالا قرار دارد.

به نوشته «جروزالم پست» دانیل هاگاری، سخنگوی ارتش اسرائیل نیز در یک جلسه توجیهی عمومی گفت: «تاکید می‌کنم که در این مرحله هیچ تغییری در دستورالعمل فرماندهی جبهه داخلی وجود ندارد... روزهای آینده ایجاب می‌کند هوشیار و آماده باشیم. من می‌دانم که این وضعیت سوالات زیادی را ایجاد می‌کند، بنابراین ما بطور منظم به‌روزرسانی عمومی را ادامه خواهیم داد. تمام دستورالعمل‌ها برای رفتار در هنگام هشدار و وضعیت اضطراری در وبسایت فرماندهی جبهه داخلی به تفصیل آمده است.»

روز گذشته شبکه خبری «سی‌ان‌ان» به نقل از منابع ناشناس نوشت که ایالات متحده انتظار دارد که ایران در روزهای پیش‌رو چندین سایت را در داخل اسرائیل همچنین در منطقه هدف قرار دهد و نیروهای نیابتی ایران نیز ممکن است در این حملات دست داشته باشند.

این منابع تاکید کرده بودند که آمریکا به اسرائیل در رهگیری پرتابه‌ها کمک خواهد کرد.

در این گزارش به نقل از دو نفر آشنا به اطلاعات آمریکا نیز آمده بود که ایران پهپادها و موشک‌های کروز خود را حرکت داده که نشانه‌ای آشکار از این است که برخی حملات احتمالا از داخل خاک ایران انجام خواهد شد. یکی از این منابع گفته بود که ایالات متحده، ایران را در حال آماده سازی ۱۰۰ موشک کروز دیده است.

البته در این گزارش به این موضوع نیز اشاره شده بود که ممکن است این مانورها، اقدامی از سوی تهران برای جلوگیری از یک حمله متقابل احتمالی باشد.

تغییر برنامه فعالیت خطوط هواپیمایی بین‌المللی

شرکت هواپیمایی کانتاس استرالیا اعلام کرد که حدس و گمان‌ها درباره حمله ایران به اسرائیل باعث شده است که این شرکت بطور موقت مسیر پروازهایش میان پرت و لندن را تغییر دهد.

کانتاس تاکید کرد که اگرچه تا کنون هیچکدام از این پروازها لغو نشده اما به دلایل امنیتی، پروازهای این مسیر از این به بعد از طریق سنگاپور انجام می‌شود.

یک روز پیش از این «اتریش ایرلاینز» نیز اعلام کرده بود که در واکنش به تشدید تنش‌ها در منطقه، تمام پروازهای خود از وین به تهران را تا ۱۸ آوریل به حالت تعلیق در می‌آورد.

خطوط هوایی اتریش در بیانیه‌ای اعلام کرد: «مسیرهایی که از فضای ایران عبور می‌کنند، اصلاح خواهند شد. ایمنی مسافران و خدمه ما بالاترین اولویت را دارد.»

روز جمعه وزارت خارجه اتریش نیز پس از آلمان از شهروندانش خواست ایران را ترک کنند.

حمله به مقر حزب‌الله در جنوب لبنان

ارتش اسرائیل بامداد شنبه از حمله به مقر بزرگ حزب‌الله در جنوب لبنان خبر داد. این مقر در منطقه ریحان قرار داشت و شامل چند ساختمان و یک پست نظامی بود.

این حمله پس از شلیک بیش از ۴۰ موشک شب گذشته توسط حزب‌الله به شمال اسرائیل انجام شد.

ارتش همچنین اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور، مواضع نظامی حزب‌الله در منطقه «عیتا الشعب» در جنوب لبنان را که از مراکز عملیات این گروه شبه‌نظامی بوده، بمباران کرده‌اند.

به یکی دیگر از سایت‌های نظامی حزب‌الله در منطقه «طیبه» نیز حمله شده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

چگونه اسرائیل و متحدانش بیش از ۳۰۰ موشک و پهپاد ایرانی را رهگیری کردند؟

انتقام ۱۳ آوریل؛ پیروزی برای ایران یا هدیه به نتانیاهو؟

محسن سازگارا به یورونیوز: درگیری نظامی با اسرائیل به سود خامنه‌ای تمام نخواهد شد