چرا داعش به روسیه حمله کرد؟

حمله تروریستی به مسکو
حمله تروریستی به مسکو Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از Farhad Mirmohammadsadeghi
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حمله مسلحانه مرگبار روز جمعه ۲۲ مارس به یک سالن کنسرت در حومه مسکو تا این لحظه دست‌کم ۱۴۳ کشته برجای گذاشته است. داعش تنها ساعاتی پس از این حمله مسئولیت آن را بر عهده گرفت. با این حال، روسیه مدعی شد که ۱۱ مظنون بازداشت شده با اوکراین در ارتباط بوده‌اند. اما چرا داعش باید به روسیه حمله کند؟

آگهی

یک مقام آمریکایی در گفتگو با رویترز گفت که سازمان‌های اطلاعاتی ایالات متحده تایید کرده‌اند که داعش مسئولیت این حمله مرگبار را پذیرفته است.

همچنین یک مقام امنیتی آمریکایی در گفتگو با نیویورک تایمز گفت که ایالات متحده در ماه مارس به اطلاعاتی دست یافته است که بر مبنای آن‌ها داعش خراسان، شاخه‌ مستقر در افغانستان این گروه شبه‌نظامی در حال برنامه‌ریزی برای انجام حمله به مسکو بوده است.

انگیزه داعش خراسان برای حمله به مسکو چیست؟

به گفته مقامات مبارزه با تروریسم ایالات متحده، داعش پس از یک دوره سکوت نسبی در تلاش برای افزایش حملات خارجی است. بسیاری از توطئه‌ها در اروپا خنثی شده و همین امر باعث می‌شود که بنابر ارزیابی‌ها توانایی این گروه کاهش یافته است.

کارشناسان بر این عقیده‌اند که داعش خراسان در سال‌های اخیر به مخالف ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه تبدیل شده است.

کالین کلارک، تحلیل‌گر امور مرتبط با مبارزه با تروریسم مرکز تحقیقاتی مستقر در نیویورک سوفان می‌گوید: «داعش در دو سال گذشته بر روی روسیه متمرکز بوده و در تبلیغات خود بارها از ولادیمیر پوتین انتقاد کرده است. این گروه شبه‌نظامی با اشاره به مداخلات روسیه در افغانستان، چچن و سوریه، کرملین را متهم می‌کند که دستانش به خون مسلمانان آغشته است.»

حمله روز جمعه به مسکو درکنار حملات انتحاری ماه ژانویه شبه‌نظامیان داعش خراسان به مراسم سالروز کشته‌شدن قاسم سلیمانی در کرمان، می‌تواند به ارزیابی مجدد از توانایی‌های این گروه منجر شود.

مایکل کوگلمان، کارشناس مرکز ویلسون می‌گوید: «داعش روسیه را شریک فعالیت‌هایی می‌داند که منجر به سرکوب مسلمانان می‌شود.»

او می‌افزاید که این گروه شبه‌نظامی همچنین از برخی شهروندان کشورهای آسیای میانه که با مخالف روسیه‌اند اقدام به عضوگیری کرده است.»

داعش تصاویر عاملان حمله را منتشر کرد

خبرگزاری اعماق، وابسته به داعش روز شنبه با انتشار تصاویر عاملان حمله مرگبار به سالن کنسرت در حومه مسکو، اعلام کرد: «این حمله در چارچوب مبارزه دولت اسلامی با کشورهای متخاصم با اسلام انجام شد.»

منابع بیشتر • NY Times, Reuters

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

روسیه از انجام «عملیات ضد تروریستی» در داغستان خبر داد

بالاترین سطح هشدار امنیتی در فرانسه؛ ماکرون: داعش خراسان بارها تلاش کرده به خاک ما حمله کند

دست‌کم ۶۰ کشته در حمله به سالن کنسرت در نزدیکی مسکو؛ داعش مسئولیت حمله را برعهده گرفت