چهار کشور دیگر اروپایی برای به رسمیت شناختن کشور فلسطین «در زمان مقتضی» اعلام آمادگی کردند

برخی از سران و مقامات اتحادیه اروپا در حاشیه اجلاس بروکسل به تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۲۴
برخی از سران و مقامات اتحادیه اروپا در حاشیه اجلاس بروکسل به تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

رهبران اسپانیا، ایرلند، اسلوونی و مالت اعلام کردند که آماده به رسمیت شناختن کشور فلسطین به عنوان «تنها راه دستیابی به صلح و امنیت» در منطقه جنگ زده هستند. اهمیت این چهار کشور در صدور این بیانیه در چیست؟

آگهی

رهبران این چهار کشور روز جمعه و در حاشیه نشست سران در بروکسل گرد هم آمدند تا درباره «آمادگی خود برای به رسمیت شناختن فلسطین» گفتگو کنند و خاطرنشان ساختند که «هر موقع که ثابت شود این اقدام می‌تواند سهم مثبتی ایفا کند و شرایط آن مناسب باشد» آماده انجام این کار هستند.

در بیانیه مشترک سران این کشورها آمده است: «ما بر این نکته توافق داریم که تنها راه دستیابی به صلح و ثبات پایدار در آن منطقه، اجرای راه حل دو کشوری است تا اسرائیل و فلسطین بتوانند در کنار هم و در صلح و امنیت زندگی کنند.»

رابرت گولوب، نخست وزیر اسلوونی پس از پایان این اجلاس گفت که معتقد است «در هفته آینده» کارهای زیادی برای تقویت حمایت سیاسی از تشکیل یک کشور فلسطینی در سازمان ملل می‌توان انجام داد. 

گلوب افزود که او «مطمئن» است که تا رسیدن به شرایط تشکیل کشور جدید فلسطین «تنها چند هفته، شاید یک ماه» باقی مانده باشد.

به اینستاگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

۹ کشور از ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا در حال حاضر حق فلسطینیان را برای داشتن یک کشور بر اساس مرزهای ۱۹۶۷ شامل کرانه باختری، نوار غزه و بیت المقدس شرقی را به رسمیت می‌شناسند.

کشور مالت همراه با کشورهای بلوک اروپای شرقی مانند بلغارستان، جمهوری چک، رومانی و اسلواکی، از سال ۱۹۸۸ میلادی حق فلسطینی‌ها برای داشتن یک کشور را به رسمیت شناخته‌اند. سوئد نیز در سال ۲۰۱۴ میلادی اولین کشور عضوی بود که به طور یکجانبه حق فلسطینی‌ها برای داشتن کشور را به رسمیت شناخت.

نخست‌وزیر اسلوونی تأیید کرد که یک نفر به نمایندگی از دولت بلژیک در این نشست شرکت کرده است. بلژیک به عنوان یکی دیگر از حامیان سرسخت مبارزه فلسطینیان برای تشکیل کشور شناخته می‌شود.

بلژیک در حال حاضر ریاست دوره‌ای ۶ ماهه شورای اتحادیه اروپا و مسئولیت نظارت بر کار آن را بر عهده دارد و بنابراین به همین دلیل است که احتمالاً از امضای چنین بیانیه‌هایی معذور بوده است.

آیا باید منتظر اقدام جمعی اتحادیه اروپا بود؟

هر چند که نهاد اتحادیه اروپا به عنوان بزرگترین کمک‌کننده به فلسطینیان از ایده راه حل موسوم به دو کشوری که نتیجتا باعث تشکیل یک کشور برای فلسطینیان می‌شود حمایت می‌کند، اما هنوز به اتفاق آرا از به رسمیت شناختن کشور فلسطین حمایت نکرده است.

شارل میشل، رئیس شورای اروپا روز جمعه اعلام کرد که در جلسه اتحادیه اروپا «صحبتی در مورد به رسمیت شناختن فلسطین روی میز نبود؛ اما نظر خودم این است که اگر قرار باشد ایده تشکیل کشور فلسطین آغازگر فرآیندی باشد که دو طرف - به عنوان مثال توسط تشکیلات خودگردان فلسطینی و اسرائیل - را وادار به انجام تعهداتی بکند، آن وقت است که می‌توان گفت فرآیند مفیدی خواهد بود.»

دو کشور ایرلند و اسپانیا از زمان شروع جنگ در باریکه غزه، بارها آمادگی خود برای به رسمیت شناختن فلسطین را ابراز کرده‌اند و تلاش‌هایی برای تشدید موضع اتحادیه اروپا در قبال اسرائیل در واکنش به تلفات بیش از حد در غزه را آغاز کرده‌اند.

۲۷ رهبر اتحادیه اروپا روز پنجشنبه برای اولین بار از زمان آغاز جنگ بین اسرائیل و حماس به اتفاق‌آرا خواستار برقراری آتش‌بس در غزه شدند.

اقدام یکجانبه

پدرو سانچز، نخست وزیر اسپانیا در نوامبر گذشته وعده داد که دولت تازه تاسیس او، موضوع به رسمیت شناختن کشور فلسطین را در اولویت اصلی سیاست خارجی خود قرار خواهد داد.

آقای سانچز پس از نشست بروکسل در روز جمعه در سخنانی به خبرنگاران اعلام کرد که اسپانیا ترجیح می‌دهد به جای به رسمیت شناختن یک‌جانبه کشور فلسطین، همگام با سایر کشورهای اتحادیه اروپا حرکت کند.

وی گفت: «ما قصد داریم این گام را متحد برداریم. این گامی تعیین کننده برای پی‌ریزی پایه‌های صلح پایدار است.» وی افزود که اتحادیه اروپا باید زمان مناسب برای برداشتن این گام را «با دقت رصد و تنظیم کند.»

اهمیت این چهار کشور در چیست؟

آقای سانچز به این واقعیت اشاره کرد که چهار رهبر اسپانیا، ایرلند، اسلوونی و مالت به نوعی نماینده همه طیف‌های سیاسی در اروپا هستند؛ چرا که اسپانیا و مالت توسط احزاب چپ میانه، اسلوونی توسط یک حزب لیبرال، و ایرلند توسط یک حزب راست‌میانه اداره می‌شوند و این نشان می‌دهد که اجماع سیاسی گسترده‌ای می‌تواند بر سر موضوع به رسمیت شناختن کشوری فلسطین در هر فرآیند صلح پیشنهادی وجود داشته باشد.

لئو وارادکار، نخست‌وزیر ایرلند در ماه فوریه تأیید کرده بود که گروهی از کشورهای عضو در حال مذاکره برای به رسمیت شناختن رسمی فلسطین هستند تا اینکه هر وقت جنگ در غزه به پایان برسد، «مذاکره‌ای برابرتر انجام شود.»

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اسرائیل سفرای کشورهای حامی عضویت فلسطین در سازمان ملل متحد را احضار کرد

رسیدن به کلاس یک جهانی تا ۲۰۲۷؛ مقام نظامی آمریکا: ارتش چین در حال چینش لازم برای حمله به تایوان است

از گردان اسرائیلی «نتزاه یهودا» چه می‌دانیم؟ چرا آمریکا به دنبال تحریم آن است؟