ویکتور اوربان: برای ایجاد تغییرات در اتحادیه اروپا چاره‌ای جز اشغال بروکسل نداریم

Hungarian Prime Minister Viktor Orban
Hungarian Prime Minister Viktor Orban Copyright Ronald Zak/Copyright 2016 The AP. All rights reserved.
Copyright Ronald Zak/Copyright 2016 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ویکتور اوربان، نخست‌وزیر مجارستان روز جمعه گفت که آماده است تا در آستانه برگزاری انتخابات پارلمان اروپا به سمت بروکسل راهپیمایی و قلب اتحادیه اروپا را «اشغال» کند. این سخنان در حالی بیان شد که احزاب مخالف دولت او، در سراسر بوداپست یک تظاهرات ضد دولتی برگزار کردند.

آگهی

آقای اوربان ملی‌گرا که مدت ۱۴ سال است قدرت را در بوداپست در اختیار دارد، این سخنان را در حالی بیان کرد که خود را برای تصدی ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا برای نیمه دوم سال جاری آماده می‌کند.

او که در جریان یک گردهمایی در بوداپست به مناسبت روز ملی مجارستان (یادآور انقلاب ۱۸۴۸ مجارستان علیه سلطنت هابسبورگ) سخنرانی می‌کرد، با توجه به افزایش گرایش‌های راست افراطی در سراسر اروپا ابراز امیدواری کرد که انتخابات پارلمان اروپا فرصتی برای دفاع از مجارستان باشد.

ویکتور اوربان در جمع حدود هزار نفر از هوادارانش گفت: «اگر می‌خواهیم از آزادی و حاکمیت مجارستان دفاع کنیم، چاره‌ای جز اشغال بروکسل نداریم. ما به سمت بروکسل راهپیمایی خواهیم کرد و خودمان تغییرات را در اتحادیه اروپا ایجاد خواهیم کرد.»

اوربان از زمان حمله روسیه به اوکراین در سال ۲۰۲۲ میلادی، با دیگر اعضای اتحادیه اروپا بر سر مسائل مختلفی از جمله امتناع از ارسال سلاح به کی‌یف و حفظ روابط اقتصادی با مسکو اختلاف نظر دارد.

او همچنین گفت که اقدامات اتحادیه اروپا به کشاورزان ضربه می‌زند، به طبقه متوسط و به شرکت‌ها آسیب می‌رساند و «علاوه بر همه اینها، اروپا را وارد جنگ می‌کند».

نخست‌وزیر مجارستان افزود: «ما نمی‌پذیریم که بروکسل اروپایی‌ها را تنها بگذارد و حتی بیشتر از این، علیه آنها اقدام کند.»

تظاهرات مخالفان اوربان

در اواخر روز جمعه، احزاب مخالف دولت اوربان نیز تظاهراتی را با شرکت چندین هزار نفر برگزار و اعلام کردند که به زودی حزب جدیدی را برای به چالش کشیدن حکومت اوربان راه اندازی خواهد کرد.

این تظاهرات به ابتکار «پیتر مجار» برگزار شد که یک بازرگان مجاری است و پیش از این به حزب اوربان یعنی «فیدس» نزدیک بود.

او در جریان این تظاهرات، با تاکید بر اهمیت همکاری با بروکسل گفت: «مهم نیست اتحادیه اروپا چه ایراداتی داشته باشد، این باشگاهی است که ما عضو آن هستیم.»

او افزود: «زندگی بدون دموکراسی ممکن است، اما واقعاً ارزشش را ندارد» و تاکید کرد که رژیم اوربان را می‌توان در یک انتخابات دموکراتیک شکست داد، آنهم «شاید زودتر از آن چیزی که بسیاری فکر می‌کنند».

پیتر ماگیار ماه گذشته نیز اظهارنظرهای تندی را علیه عملکرد داخلی دولت مجارستان منتشر کرده بود.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

پارسال پوتین امسال اوربان؛ مدال قصاب بالکان بر گردن نخست‌وزیر مجارستان

نخست وزیر مجارستان: فقط ترامپ می‌تواند جنگ اوکراین را تمام کند

پارلمان مجارستان طرح پیوستن سوئد به ناتو را تصویب کرد