بازرسی اشتباه پلیس از یک خانه؛ زن آمریکایی شکایت کرد و ۳.۷۶ میلیون دلار برنده شد

این عکس از فیلم دوربین پلیس دنور گرفته شده که روبی جانسون ۷۸ ساله را نشان می‌دهد که توسط افسران سوات محاصره شده است
این عکس از فیلم دوربین پلیس دنور گرفته شده که روبی جانسون ۷۸ ساله را نشان می‌دهد که توسط افسران سوات محاصره شده است Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

یک زن ۷۸ ساله پس از بازرسی اشتباه خانه‌اش توسط تیم «سوات» از دو مامور پلیس آمریکا شکایت کرد و در دادگاه ایالتی ۳.۷۶ میلیون دلار برنده شد.

آگهی

این پلیس‌ها به دنبال یک کامیون دزدیده شده بودند که به خانه این زن سالخورده رسیدند. براساس قانون جدید کلرادو، مردم می‌توانند از پلیس به دلیل نقض حقوق اساسی ایالتی‌شان شکایت کنند. 

هئیت منصفه دادگاه ایالتی در دنور روز جمعه به نفع روبی جانسون رای داد و این حکم روز دوشنبه توسط اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در کلرادو اعلام شد. 

 پلیس در عملیاتی یک کامیون سرقتی را با استفاده از برنامه «من را پیدا کن» تا خانه جانسون ردیابی می‌کند و با استناد به این برنامه هم برای خانه او حکم بازرسی می‌گیرد. این کامیون سرقتی حامل ۴ اسلحه نیمه اتوماتیک، یک تفنگ، یک هفت تیر، دو پهپاد، ۴ هزار دلار پول نقد و یک آیفون بوده است. 

براساس دادخواست مطرح شده در دادگاه، جانسون، یک کارمند و مادربزرگ بازنشسته شرکت خدمات پستی آمریکا است. ۴ ژانویه ۲۰۲۲ میلادی او تازه از حمام درآمده بود که صدای بلندی می‌شنود که به اهالی خانه هشدار می‌دهد دستان خود را بالا بگیرند و خارج شوند. 

او در حالی که تنها یک حوله حمام پوشیده بود، در خانه را باز می‌کند که با یک فرد زره‌پوش در چمن خانه‌اش و همچنین خودروهای پلیس در امتداد خیابان و مردانی با تجهیزات کامل نظامی همراه با تفنگ و سگ مواجه می‌شود.

در این دادخواست گفته شده که کارآگاه گری استاب به اشتباه حکم بازرسی خانه جانسون را دریافت کرده و به این نکته اشاره نکرده که اطلاعات برنامه «من را پیدا کن» دقیق نیست و تنها یک مکان کلی را نمایش می‌دهد. وکلای این کارآگاه و اداره پلیس دنور هیچ کدام اظهارنظری دراین باره نکردند. 

به گفته اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا در کلرادو، این شکایت براساس یک لایحه اصلاحات گسترده پلیس در سال ۲۰۲۰، پس از قتل جورج فلوید تصویب شده است. قانون‌گذاران ایالتی این حق را ایجاد کرده‌اند که مردم بتوانند از ماموران پلیس به دلیل نقض قانون اساسی ایالتی در دادگاه ایالتی شکایت کنند. 

پیش از این مردمی که از رفتار نادرست پلیس شکایت داشتند تنها می‌توانستند در دادگاه فدرال شکایتشان را مطرح کنند، جایی که همیشه احتمال به  نتیجه رسیدن دادخواستشان پایین بوده است. در واقع در دادگاه فدرال، قانون مصونیت از مقامات، از پلیس در برابر دعوی قضایی پولی ناشی از کارهایی که در حین انجام کار مرتکب می‌شوند، محافظت می‌کند. 

پلیس برای ورود به گاراژ جانسون به صورت ضربتی عمل کرده و با اینکه او توضیح داده چطور در باز می‌شود اما آنها سقف را شکستند تا وارد اتاق زیرشیروانی شوند. 

به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید

تیم مک‌دونالد، مدیر حقوقی اتحادیه آزادی‌های مدنی آمریکا گفت که بزرگترین آسیب به احساس امنیت جانسون در خانه وارد شده است، جایی که او سه فرزند خود را به عنوان یک مادر مجرد بزرگ کرده است. او حالا از استرس و بی‌خوابی رنج می‌برد و در نهایت به محله‌ دیگری نقل مکان کرده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اپل به دلیل نقض مقررات ضدانحصاری اروپا ۱.۸ میلیارد یورو جریمه شد

دادگاه نیویورک ترامپ را در پرونده تخلف مالی ۳۶۴ میلیون دلار جریمه کرد

تیک‌‌تاک به دلیل نقض مقررات مرتبط با اطلاعات کودکان در اتحادیه اروپا ۳۴۵ میلیون یورو جریمه شد