حزب‌الله به تلافی حمله به عمق خاک لبنان ۶۰ راکت کاتیوشا به سمت اسرائیل شلیک کرد

خودروی ارتش لبنان روز دوشنبه ۲۶ فوریه در حومه روستایی در نزدیکی شهر بعلبک در شرق لبنان، جاده منتهی به انبار ویران شده توسط حملات هوایی اسرائیل را مسدود کرده است.
خودروی ارتش لبنان روز دوشنبه ۲۶ فوریه در حومه روستایی در نزدیکی شهر بعلبک در شرق لبنان، جاده منتهی به انبار ویران شده توسط حملات هوایی اسرائیل را مسدود کرده است. Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

حمله روز دوشنبه اسرائیل یکی از عمقی‌ترین حملات به داخل خاک لبنان از زمان آغاز جنگ چهار ماه پیش در نوار غزه است. از طرف دیگر، ارتش اسرائیل تایید کرد که ده‌ها راکت بعدازظهر همان روز از لبنان به سمت اسرائیل شلیک شده است.

آگهی

حزب الله لبنان روز دوشنبه اعلام کرد که در انتقام‌جویی از حملات مرگبار اسرائیل به شرق لبنان، رگباری از راکت را به سوی یک پایگاه نظامی اسرائیل شلیک کرده است.

این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد که نیروهای حزب‌الله «در پاسخ به تجاوزات رژیم صهیونیستی به نزدیکی شهر بعلبک» پایگاهی را در بلندی‌های جولان اشغالی با «۶۰ راکت کاتیوشا» هدف قرار دادند.

ارتش اسرائیل ساعاتی پیش از این اعلام کرد که نیروی هوایی این ارگان نظامی روز دوشنبه به اهداف حزب‌الله «در عمق خاک لبنان» حمله کرده است.

 ساکنان محلی از انفجارهایی در نزدیکی شهر بعلبک در شمال شرقی لبنان خبر دادند. یک مقام حزب الله گفت که دست‌کم دو نفر بر اثر حملات اسرائیل کشته شدند.

مقامات امنیتی لبنان تایید کردند که نیروی هوایی اسرائیل سه حمله هوایی به حومه روستای البودای در نزدیکی بعلبک انجام داده و کاروانی از کامیون‌ها را هدف قرار داده است. بنا بر گزارش‌ها، روستای مذکور پناهگاه حزب الله لبنان بوده است.

انبار ویران شده توسط حملات هوایی ۲۶ فوریه اسرائیل به حومه روستای البودای در نزدیکی شهر بعلبک در شرق لبنان
انبار ویران شده توسط حملات هوایی ۲۶ فوریه اسرائیل به حومه روستای البودای در نزدیکی شهر بعلبک در شرق لبنانآسوشیتدپرس

یک مقام حزب‌الله نیز به شرط ناشناس ماندن گفته است که در این حملات دست‌کم دو تن از اعضای این گروه کشته شدند. همچنین گفته شده است که یکی از این حملات به انبار محصولات غذایی «پروژه سجاد» حزب الله بوده است؛ پروژه‌ای که اقلام خود را با قیمت‌های پایین‌تر از بازار به مردم می فروشد.

حزب الله بعداً اسامی و عکاس دو تن از مبارزان خود را بدون اعلام محل کشته شدن آن‌ها منتشر کرد.

با احتساب این دو کشته، از زمان آغاز تبادل آتش مرزی در هشتم اکتبر تعداد کشته‌شدگان حزب الله به ۲۱۰ نفر افزایش یافت.

**به کانال تلگرام یورونیوز فارسی بپیوندید 
**

حملات هوایی در نزدیکی بعلبک کمتر از دو ساعت پس از آن صورت گرفت که حزب‌الله اعلام کرد نیروهایش روز دوشنبه یک پهپاد اسرائیلی «هرمس ۴۵۰» را بر فراز پایگاهی در جنوب لبنان سرنگون کردند.

موشک دیگری که حزب الله به سمت این پهپاد شلیک کرده بود توسط اسرائیل رهگیری شد و در نزدیکی کنیسه‌ای نزدیک به ناصره در شمال اسرائیل فرود آمد. این برخورد جراحت یا خسارتی در پی نداشت.

ارتش اسرائیل در بیانیه‌ خود آورده بود که جنگنده‌های این کشور مواضع مورد استفاده حزب‌الله در شرق دره بقاع در نزدیکی بعلبک را در تلافی شلیک موشک زمین به هوا توسط حزب الله به پهپاد اسرائیلی انجام داده‌اند.

نمونه‌ای از پهپاد هرمس ۴۵۰ ساخت اسرائیل
نمونه‌ای از پهپاد هرمس ۴۵۰ ساخت اسرائیلآسوشیتدپرس

آینده تنش‌ها

این زد و خوردهای متوالی می‌توانند ظرفیت این را داشته باشند که تنش‌ها در امتداد مرز لبنان با اسرائیل را افزایش دهند.

حمله روز دوشنبه به بعلبک، به دلیل موقعیت آن در عمق سرزمینی لبنان، مهم‌ترین حمله از زمان حمله هوایی اوایل ژانویه به بیروت است که به کشته شدن صالح عاروری، یکی از مقامات ارشد حماس انجامید.

دیپلمات‌های غربی مجموعه‌ای از پیشنهادها برای توقف درگیری‌ها بین اسرائیل و حزب‌الله ارائه کرده‌اند که بیشتر آنها به این بستگی دارد که حزب‌الله نیروهایش را تا فاصله ۷ تا ۱۰ کیلومتری از مرز با اسرائیل دور کند.

یوآو گالانت، وزیر دفاع اسرائیل روز یکشنبه وعده داده بود که حتی در صورت رسیدن به توافق آتش‌بس با حماس در نوار غزه،‌ اما باز هم حملات علیه حزب‌الله لبنان را افزایش می‌دهد.

حزب الله اما اعلام کرده است که در صورت توقف حملات اسرائیل به غزه و حصول یک توافق آتش‌بس در این بخش محاصره شده از سرزمین‌های فلسطینی حملات روزانه خود را علیه مواضع اسرائیل متوقف خواهد کرد.

با این حال، وزیر دفاع اسرائیل با تاکید بر تداوم حملات نظامی کشورش به مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان گفت: «هرکسی که فکر می‌کند آتش‌بس موقت برای غزه در جبهه شمالی نیز اعمال خواهد شد، در اشتباه است.»

آگهی

وی افزود: «فارغ از آنچه در جبهه جنوبی در جریان است ما حملات را تا زمان رسیدن به اهداف خود ادامه خواهیم داد.»

به گفته آقای گالانت هدف اصلی اسرائیل عقب راندن حزب‌الله از مرزهای شمالی این کشور است؛ چه از راه زور و چه از طریق دیپلماسی است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معاون فرمانده یگان موشکی حزب الله در حمله‌ اسرائیل به جنوب لبنان کشته شد

اسرائيل پیشنهاد تخلیه غیرنظامیان از «مناطق جنگی» در غزه را مطرح کرد

وزیر کشور لبنان: قتل صراف وابسته به حزب‌الله و رابط ایران، احتمالا کار اسرائیل بوده است