پاکستان بزرگترین قرارداد فروش جت جنگنده را با آذربایجان امضا می‌کند

یک جت جنگنده JF-17 متعلق به ارتش پاکستان در نمایشگاه صنایع هوایی دبی در ۱۳ نوامبر ۲۰۲۳
یک جت جنگنده JF-17 متعلق به ارتش پاکستان در نمایشگاه صنایع هوایی دبی در ۱۳ نوامبر ۲۰۲۳ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

جمهوری آذربایجان در حال مذاکره با کشور پاکستان برای خرید تعداد نامعلومی از نسل چهارم جت‌های جنگنده «جِی‌اِف-۱۷» مجهز به سامانه‌های راداری و تسلیحاتی پیشرفته در قرارداد بی‌سابقه‌ای به ارزش ۱.۵ میلیارد یورو است.

آگهی

بر اساس گزارش‌های «سندیکای عملیات هوایی» به نقل از منابعی در اسلام آباد، این هواپیمای جدید جایگزین ناوگان فعلی آذربایجان متشکل از جنگنده های میگ-۲۹ روسی خواهد شد.

وبسایت «دیفینس بلاگ» ضمن انتشار این خبر، از برتری‌های جنگنده‌های JF-17 و توانمندی‌های نهفته آن نوشت که با هواپیماهای فعلی منطقه مانند میگ-۲۹ و سوخو-۲۵ روسی برابری می‌کند. 

علاوه بر این، گفته می‌شود که این مدل از جنگنده‌های پاکستانی توانایی مقابله با سامانه پدافند هوایی اس-۳۰۰ را دارند.

این معامله بزرگترین قرارداد صادراتی مجتمع صنعتی نظامی پاکستان خواهد بود. در این قرارداد، به غیر از این جنگنده‌ها، مهمات و آموزش خلبانان آذربایجانی را نیز شامل می شود.

پیشرفته‌ترین مدل جنگنده‌های «جِی‌اِف-۱۷» قابلیت حمل ۸ موشک از انواع مختلف را دارند و از رادارهای مدرن و سیستم‌های جنگ الکترونیک (جنگال) برخوردار است.

بر اساس داده‌های عمومی موجود،‌ قیمت این هواپیما ۲۳ میلیون یورو است که با احتساب ۱.۵ میلیارد یورو از مبلغ کل معامله، بنابراین آذربایجان قرار است کل ناوگان هواپیماهای نظامی خود را نوسازی کند و تقریباً ۶۰ جت JF-17C Block III را خریداری کند.

رسانه‌های آذربایجان قبلاً هم از توافق باکو و اسلام آباد برای خرید جنگنده‌های «جِی‌اِف-۱۷» خبر داده بودند، اما این قرارداد در حال مذاکره است و هنوز نهایی نشده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

ارتش و مقام‌های غیرنظامی پاکستان به طور مشترک درباره بمبگذاری‌ علیه اتباع چین تحقیق می‌کنند

فن در لاین در آستانه انتخابات: در ریاست کمیسیون اروپا ابقا شوم کمیسر جدید دفاعی تعیین می‌کنم

چراغ سبز ضمنی دبیرکل ناتو به اوکراین برای حمله به داخل خاک روسیه با جنگنده اف-۱۶