ایران: محدودیت قانونی نداریم اما برای دامن نزدن به جنگ اوکراین به روسیه موشک بالستیک نمی‌دهیم

نمایشگاه موشکی ایران، عکس تزیینی است
نمایشگاه موشکی ایران، عکس تزیینی است Copyright Vahid Salemi/Copyright 2019 The AP. All rights reserved.
Copyright Vahid Salemi/Copyright 2019 The AP. All rights reserved.
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

ایران بدنبال انتشار گزارشی از سوی خبرگزای رویترز مبنی بر ارسال موشک‌های بالستیک به روسیه و هشدار واشنگتن، روز جمعه ۲۳ فوریه این خبر را تکذیب کرد.

آگهی

رویترز اوایل این هفته به نقل از شش منبعی که نامی از آنها نبرد در گزارشی نوشت که ایران تعداد زیادی موشک بالستیک زمین به زمین را در اختیار روسیه قرار داده و همکاری نظامی بین تهران و مسکو که هر دو تحت تحریم آمریکا هستند، عمیق‌تر شده است.

دولت جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، بدنبال انتشار این خبر در واکنشی هشدار داد که اگر جمهوری اسلامی ایران موشک‌های بالستیک را در اختیار روسیه قرار داده باشد واکنش جامعه بین‌الملل «سریع و شدید» خواهد بود.

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد پس از هشدار آمریکا در شبکه اجتماعی ایکس با تکذیب این خبر اعلام کرد که «برغم هیچ‌گونه محدودیت قانونی برای فروش موشک‌های بالستیک، ایران اخلاقاً موظف است از معاملات تسلیحاتی در طول درگیری روسیه و اوکراین و برای جلوگیری از دامن زدن به جنگ خودداری کند».

در ادامه این توییت آمده است که چنین رویکردی از سوی تهران ریشه در پایبندی ایران به قوانین بین‌الملل و منشور سازمان ملل متحد دارد.

محدودیت‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای صادرات برخی موشک‌ها، پهپادها و سایر فناوری‌های ایران در ماه اکتبر سال گذشته به پایان رسید.

با این حال، آمریکا و اتحادیه اروپا تحریم‌های خود علیه برنامه موشکی بالستیک ایران را در بحبوحه نگرانی‌ها از صدور تسلیحات به نیروهای نیابتی تهران در خاورمیانه و نیز به روسیه، حفظ کردند.

ایران ابتدا ارسال پهپاد به روسیه را تکذیب کرد اما ماه‌ها بعد اعلام کرد که تعداد کمی را قبل از حمله مسکو به اوکراین در ۲۴ فوریه ۲۰۲۲ میلادی، در اختیار مسکو قرار داده است.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا: حوثی‌ها با موشک و پهپاد ایرانی تجارت جهانی در دریای سرخ را تهدید می‌کنند

ترامپ: ایران۶۰ روزه می‌تواند به سلاح اتمی دست یابد؛ تهران پیش از حمله موشکی به عین‌الاسد تماس گرفت

تهران بیانیه قدرت‌های اروپایی در محکومیت پرتاب موشک ماهواره‌بر «قائم۱۰۰» را «مداخله‌جویانه» خواند