پیوند نظامی در سفر تاریخی وزیر دفاع فرانسه به ارمنستان؛ «آذربایجان برای جنگی تمام عیار آماده می‌شود»

دیدار امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در مراسم معارفه میساک منوچیان در بنای یادبود پانتئون، ۲۱ فوریه ۲۰۲۴
دیدار امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در مراسم معارفه میساک منوچیان در بنای یادبود پانتئون، ۲۱ فوریه ۲۰۲۴ Copyright آسوشیتدپرس
Copyright آسوشیتدپرس
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button

سفر سباستین لوکورنو، وزیر دفاع فرانسه به ارمنستان به عنوان نخستین سفر یک وزیر دفاع فرانسوی به قفقاز جنوبی در میانه افزایش تنش‌ها بین باکو و ایروان و پس از دیدار اخیر امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه با نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان صورت گرفت.

آگهی

لوکورنو اولین وزیر دفاع فرانسوی در تاریخ و نیز اولین وزیر دفاع اروپایی در یک دهه گذشته است که از ارمنستان بازدید می‌کند. در این دیدار که در ۲۲ فوریه ۲۰۲۴ صورت گرفت، بنا شد تا فرانسه یک سری ادوات دفاعی به ارمنستان تحویل دهد.

این ادوات شامل سه سامانه راداری سیار ساخت شرکت صنایع دفاعی تالس (Thales) با قابلیت شناسایی هواپیمای دشمن تا فاصله ۲۵۰ کیلومتری و همچنین عینک دید در شب و دوربین‌های دوچشمی ساخت شرکت (Safran) است. همچنین مقرر شده  تا ارتش فرانسه دراواخر سال جاری سه دوره آموزشی رزمی کوهستانی برای نیروهای ارمنی برگزار کند.

پیش‌نویس این قرارداد در ۲۳ اکتبر ۲۰۲۳ و در جریان سفر سورن پاپیکیان، وزیر دفاع ارمنستان به فرانسه امضا شده بود.

دیاسپورای ارمنی در فرانسه و هشدارنسبت به تشدید تنش‌ها

فرانسه با بیش از ۶۰۰ هزار ارمنی در خاکش، خود را میانجی مناقشه بر سر کنترل منطقه قره باغ می‌داند. 

در سپتامبر سال گذشته میلادی نیروهای آذربایجان این منطقه را پس از دهه‌ها بازپس گرفتند و حدود ۱۰۰هزار ارمنی ساکن قره باغ مجبور به ترک دیار خود شدند.

 تنش‌ها که همچنان میان نیروهای ارمنی و آذری ادامه دارد. در این میان فرانسه متعهد شده است که از تلاش‌های دفاعی ارمسنتان حمایت کند.

نگرانی ارمنستان از آنجا رو به افزایش است که آذربایجان به عنوان کشوری ثروتمندتر و مسلح‌تر و در حالی که از حمایت ترکیه نیز برخوردار است، تلاش کند تا با حمله به جنوب ارمنستان و تصاحب اراضی این کشور، منطقه خودمختار نخجوان خود را به زور به قلمرو خود پیوند دهد.

سفر لوکورنو پس از آن صورت می گیرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز چهارشنبه در دیدار با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، نسبت به «خطر تشدید تنش» بین ارمنستان و آذربایجان ابراز نگرانی کرد.

پاشینیان هفته گذشته هشدار داد که آذربایجان در حال آماده شدن برای یک «جنگ تمام عیار» با ارمنستان پس از ده‌ها سال تنش بر سر منطقه قره‌باغ است.

 ارمنستان در ۱۳ فوریه آذربایجان را به شلیک گلوله در مرز متهم کرد، اقدامی که منجر به کشته شدن چهار سرباز ارمنی و زخمی شدن یک نفر شد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

معترضان ارمنی در مخالفت با واگذاری زمین به آذربایجان: «خون می‌دهیم خاک نمی‌دهیم»

ارمنستان و جمهوری آذربایجان مرز مشترک میان خود را تعیین می‌کنند

فن درلاین، بورل و بلینکن با پاشینیان دیدار کردند؛ حمایت «همه‌جانبه» اتحادیه اروپا از ارمنستان