اسپیس‌ایکس از پرتاب یک موشک فالکون به سمت ماه خبر داد

Moon Landing
Moon Landing Copyright AP Photo
Copyright AP Photo
نگارش از یورونیوز فارسی
هم‌رسانی این مطلبنظرها
هم‌رسانی این مطلبClose Button
لینک کپی پیست کد امبد ویدیو:Copy to clipboardCopied

شرکت خصوصی اسپیس‌ایکس از پرتاب یک موشک فالکون حامل فرودگر ماه در نیمه‌شب پنج‌شنبه خبر داد. این اقدام یک ماه پس از آن انجام شد که یکی از شرکت‌های رقیب آن، در انجام آزمایشی مشابه شکست خورد.

آگهی

این موشک از مرکز فضایی کندی ناسا به فضا پرتاب شد و انتظار می‌رود که فرودگر ماه که ساخته شرکت «Intuitive Machines» است، هفته آینده پس از طی کردن مسافتی ۳۷۰ هزار کیلومتری به ماه برسد.

ناسا، حامی اصلی این آزمایش‌ امیدوار است که این آزمایش به فرود موفقیت‌آمیز این فرودگر روی سطح ماه منجر شود.

این فرودگر، شکلی شبیه به یک ستاره ۶ پر را دارد که در واقع شش پای آن محسوب می‌شوند. پس از آغاز عملیات پرتاب، این فرودگر با موفقیت از بخش بالایی موشک جدا شد و به درون فضا فرو رفت.

چنانچه همه چیز خوب پیش برود، این فرودگر یک هفته دیگر به ماه خواهد رسید و تلاش‌ها برای فرود آن روی این کرۀ تابان در ۲۲ فوریه آغاز خواهد شد.

تا کنون تنها پنج کشور ایالات متحده، روسیه، چین، هند و ژاپن موفق به فرود یک فرودگر روی سطح ماه شدند و هیچ شرکت خصوصی نیز هنوز این کار را انجام نداده است.

ایالات متحده نیز از زمان پایان برنامه آپولو که بیش از پنج دهه از آن می‌گذرد، دیگر به سطح ماه بازنگشته است.

شرکت «Intuitive Machines» مستقر در هیوستون قصد دارد این فرودگر شش پا را که ۴.۳ متر ارتفاع دارد، در فاصله ۳۰۰ کیلومتری از قطب جنوبی ماه پایین بیاورد که محدوده‌ای معادل فرود در قطب جنوب کره زمین است.

این منطقه پر از دهانه‌ها و صخره‌ها و در عین حال غنی از آب‌های یخ‌زده است؛ یعنی جایی که ناسا قصد دارد در اواخر این دهه فضانوردان را فرود آورد و امیدوار است که این آزمایش‌ها به هموار کردن مسیر اعزام فضانوردان کمک کند.

ناسا پیش از این در اوایل ماه ژانویه نیز تلاش کرده بود فرودگری متعلق به شرکت «Astrobotic Technology» را به فضا بفرستد. اما فضاپیما به دلایل فنی از جمله نشت مخزن سوخت سرانجام ۱۰ روز پس از پرتاب سقوط کرد.

ناسا مبلغ ۱۱۸ میلیون دلار به شرکت «Intuitive Machines» پرداخت کرده تا آخرین مجموعه آزمایش‌های خود را با هدف فرود این فرودگر روی سطح ماه انجام دهد.

هم‌رسانی این مطلبنظرها

مطالب مرتبط

اینترنت ماهواره‌ای استارلینک در اسرائیل و بخشی از نوار غزه فعال شد

هشدار دانشمندان: خوردن سالاد در راه مریخ می‌تواند فضانوردان را بکشد

چرا فضا به محیط ایده‌آل برای تحقیق در مورد بیماری سرطان تبدیل شده است؟